پنجشنبه ۱۷ مهر ۱۴۰۴

فرهنگی

درس «آمادگی دفاعی» سنگ‌بنای هویت ملی، ایرانی و اسلامی دانش‌آموزان است

درس «آمادگی دفاعی» سنگ‌بنای هویت ملی، ایرانی و اسلامی دانش‌آموزان است
پیام سپاهان - مدیرکل آموزش‌وپرورش استان اصفهان گفت: درس آمادگی دفاعی صرفاً مجموعه‌ای از محفوظات نظری نیست، بلکه سنگ‌بنای هویت ملی، ایرانی و اسلامی دانش‌آموزان است؛ معلمان این حوزه، افسران جبهه‌ی تربیت و سازندگان بصیرت، هویت و مقاومت در نسل نوجوان به شمار می‌آیند.
  بزرگنمايي:

پیام سپاهان - مدیرکل آموزش‌وپرورش استان اصفهان گفت: درس آمادگی دفاعی صرفاً مجموعه‌ای از محفوظات نظری نیست، بلکه سنگ‌بنای هویت ملی، ایرانی و اسلامی دانش‌آموزان است؛ معلمان این حوزه، افسران جبهه‌ی تربیت و سازندگان بصیرت، هویت و مقاومت در نسل نوجوان به شمار می‌آیند.

به گزارش ادارۀ اطلاع‌رسانی و روابط‌عمومی اداره‌کل آموزش‌وپرورش استان اصفهان، محمدرضا نظریان، مدیرکل آموزش‌وپرورش استان اصفهان در دوره توانمندسازی دبیران درس آمادگی دفاعی نواحی شش‌گانه، خمینی‌شهر و فلاورجان ضمن گرامی‌داشت یاد و خاطره‌ی شهدا، مدافعان حرم و شهدای مقاومت، درس آمادگی دفاعی را یکی از دروس اثرگذار و راهبردی نظام تعلیم و تربیت دانست و اظهار داشت: این درس صرفاً مجموعه‌ای از محفوظات نظری نیست، بلکه سنگ‌بنای هویت ملی، ایرانی و اسلامی دانش‌آموزان است؛ معلمان این حوزه، افسران جبهه‌ی تربیت و سازندگان بصیرت، هویت و مقاومت در نسل نوجوان به شمار می‌آیند.
وی با اشاره به تعبیر مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه «معلمان، افسران سپاه پیشرفت کشورند»، افزود: در شرایط امروز که نبرد فرهنگی و شناختی در فضای مجازی جریان دارد، دبیران آمادگی دفاعی در خط مقدم این جبهه قرار دارند؛ آنان باید با ایجاد فضای الگوسازی، روحیه‌ی افتخار به پرچم، وطن، ارزش‌های اسلامی و انقلابی را در وجود دانش‌آموزان نهادینه کنند و گفتار و رفتار معلم باید الگوی یک انسان انقلابی، متعهد و اخلاق‌مدار باشد.
نظریان با تأکید بر نقش معلمان در کشف و پرورش استعدادهای دانش‌آموزان گفت: وظیفه‌ی معلم تنها آموزش نیست، بلکه باید زمینه‌ی رشد استعدادهای پنهان را فراهم آورد؛ درس آمادگی دفاعی می‌تواند بستری برای تقویت مهارت‌های کاربردی نظیر دفاع شخصی، مدیریت بحران و کمک‌های اولیه باشد تا دانش‌آموزان به شهروندانی متعهد و مسئول تبدیل شوند.
مدیرکل آموزش‌وپرورش استان اصفهان در ادامه با اشاره به ضرورت آگاه‌سازی دانش‌آموزان در برابر تهدیدات فرهنگی و شناختی تصریح کرد: امروز دشمنان با هدف قرار دادن ذهن و قلب نوجوانان، سعی در تضعیف باورها و امید آنان دارند؛ معلمان باید با روش‌های علمی و منطقی، ضمن تبیین تهدیدات نرم، به تقویت روحیه‌ی امید، خودباوری و اعتمادبه‌نفس در دانش‌آموزان بپردازند و ناامیدی تزریق‌شده از سوی دشمن را به امید سازنده تبدیل کنند.
وی همچنین به اهمیت توانمندسازی دبیران اشاره کرد و ادامه داد: تدریس مؤثر و جذاب بسیار ارزشمندتر از سخنرانی‌های طولانی است و معلم موفق کسی است که مخاطب خود را بشناسد، روش‌های نوین یاددهی و یادگیری را به‌کار گیرد و محیط یادگیری را به فضایی فعال و مشارکتی تبدیل کند؛ نسل امروز، نسلی متفاوت با گذشته است و نیاز دارد آموزش‌ها در قالب‌های نو و جذاب ارائه شود.
نظریان درس آمادگی دفاعی را پلی میان گذشته، حال و آینده کشور دانست و خاطرنشان کرد: این درس باید گذشته‌ی پرافتخار ملت ایران در عرصه‌ی ایثار و مقاومت را با چالش‌های فکری و فرهنگی امروز پیوند بزند و در نهایت، امید به آینده را در جان نوجوانان زنده کند؛ هدف نهایی ما در اجرای سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش، تربیت نسلی متعهد، دین‌باور، میهن‌دوست و مسئولیت‌پذیر در تراز نظام و انقلاب اسلامی است.
انتهای پیام/


نظرات شما