پنجشنبه ۱۷ مهر ۱۴۰۴

فرهنگی

روایت دانش آموز اصفهانی که در المپیاد کشوری کامپیوتر مدال برنز را از آن خود کرد

روایت دانش آموز اصفهانی که در المپیاد کشوری کامپیوتر مدال برنز را از آن خود کرد
پیام سپاهان - سید امیر حسین محمدی دانش آموز سال دوازدهم دبیرستان شهید اژه ای ۱ اصفهان با وجود علاقه مندی به رشته کامپیوتر و فعالیت در عرصه های علمی و پژوهشی وارد حوزه جدیدی شده و با ورود به المپیاد کشوری این رشته تجربه متفاوت از رقابت های علمی را پشت سر گذاشت و از آنها بهره های تازه ای برای رسیدن به مسیر درست آینده اش اندوخت.
  بزرگنمايي:

پیام سپاهان - سید امیر حسین محمدی دانش آموز سال دوازدهم دبیرستان شهید اژه ای 1 اصفهان با وجود علاقه مندی به رشته کامپیوتر و فعالیت در عرصه های علمی و پژوهشی وارد حوزه جدیدی شده و با ورود به المپیاد کشوری این رشته تجربه متفاوت از رقابت های علمی را پشت سر گذاشت و از آنها بهره های تازه ای برای رسیدن به مسیر درست آینده اش اندوخت.

به گزارش ادارۀ اطلاع رسانی و روابط عمومی اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان، گفت و گوی پیش رو روایت مسیر پر چالش اما پربار دانش آموزی است که در کنار موفقیت‌های تحصیلی و پژوهشی به اهمیت مهارت های جدید در این زمینه پی برده و توانسته از این حوزه به دستاوردهای ارزشمندی برسد؛ او در این مصاحبه از نقش معلمان در هدایت، دشواری‌های المپیاد، منابع علمی، مهارت های کلیدی و جایگاه نظام آموزشی در کشف استعدادها سخن می‌گوید.
لطفا خودتان را معرفی کنید!
-: بنده سید امیرحسین محمدی هستم؛ دانش آموز دوازدهم رشته ریاضی دبیرستان شهید اژه ای 1 اصفهان و با شرکت در المپیاد کشوری رشته کامپیوتر را انتخاب کرده و مدال برنز این سری از رقابت های علمی را به دست آوردم.
چه شد که تصمیم گرفتید در المپیاد شرکت کنید؟
-: اولین چشم اندازی که میل ورود به فضای المپیاد رو در وجودم ایجاد کرد، بهره وری از فضای علمی و تجربیات ناشی از آن و از سوی دیگر استفاده از مزایای المپیاد از جمله سهمیۀ ورود به دانشگاه بود.
در نخستین جلسۀ توجیهی که مدرسه در راستای آمادگی در جهت المپیاد برگزار کرده بود، باعث شد تا بسیاری از جنبه های مهم و موثر این رویداد علمی پرده برداری شود و بسیاری از دانش آموزان از جمله بنده بفهمند که در چه مسیری قدم گذاشته اند و در برابر مطالب علمی عمیقی که وجود دارد چه مقدار عقب هستند!
درباره مسیر آماده سازی برای المپیاد توضیح بدهید و چه برنامه ریزی کردید؟
-: من از ابتدا سعی کردم با برنامه ریزی صورت گرفته از سوی مدرسه هماهنگ شوم؛ چراکه اساتید حاضر در جلسات هماهنگ شده درباره جزئیات المپیاد و منابع مهمی که تاثیر گذار بود صحبت های مفیدی داشتند و از طرف دیگر بسیاری از افراد المپیادی سال گذشته و تجربیات آنها در برنامه ریزی این مسیر کمکمان کرد.
بنده به دلیل اینکه تا حد خوبی پیگیر المپیاد ریاضی بودم به منابع هندسه مسطحه و الفبای جبر و نظریه اعداد صفا و میرزاخانی مسلط بودم؛ اما تمامی مطالعاتم را با استاید راهنما مشورت می‌کردم.
نقش مدرسه،معلمان و خانواده در آشنایی و موفقیت چه بوده است؟
-: حقیقتاً مدرسه تا حد توان کمک‌کننده بود و روند آشنایی دانش آموزان با بحث المپیاد را مورد اهمیت قرار می‌داد و خانواده نیز همواره‌ حمایت همه جانبه داشتند و سختی های این مسابقات علمی را با انگیزه دادن و امیدوار نمودن بنده تسهیل میکردند و بنده همیشه قدردان زحمات آنها خواهم بود‌.
به نظر شما چه ویژگی هایی باعث موفقیت یک دانش آموز در المپیاد می‌شود؟
-: چهار عامل تلاش، هوش، علاقه و استعداد در کنار هم ویژگی‌هایی هستند که به‌نظر بنده باعث موفقیت یک دانش آموز در حوزه المپیاد می‌شوند؛ هر کدام از این موارد وجود نداشته باشد، دانش‌آموز در بحث آماده شدن برای المپیاد لنگ می‌زند و موفقیت برای آن سخت‌تر می‌شود.
آیا در مسیر المپیاد فقط دانش علمی مهم بود یا مهارت های دیگر هم نقش داشتند؟
حوزه علمی که از المپیاد به ثمر می آید یکی از جالب‌ترین و مفیدترین مزایای المپیاد است؛ اما همه‌چیز المپیاد دانش علمی و خواندن درس نیست و جدا از دانش علمی، به‌نظرم خلاقیت و قدرت حل مسئله بسیار مهم است. بنده بیشتر از آنکه با دانش علمی قوی وارد این مسئله شوم، با اتکا به خلاقیت و توان حل مسئله‌ پیش رفتم تا به موفقیت و مدال برنز رسیدم.
آینده علمی خود را چه گونه می‌بینید؟
-: قطعا برای زندگی شخصی خود یکسری اهداف مهمی معین کرده ام و به احتمال زیاد، با توجه به علاقه‌ ام حداقل یه مدتی را صرف علوم محض و فعالیت علمی و تحقیقاتی می‌کنم.
برای بنده مهم است که بتوانم بهترین قدم را در هر حوزه ای که می‌گذارم ثبت کنم تا بهترین آیندۀ ممکن را رقم بزنم چراکه در ذهنیتم علم فقط یک شغل نیست؛ بیشتر شبیه یه مسیر خلاقانه برای کشف حقیقت است.
به نظر شما نظام آموزشی کشور چه کاری می‌تواند بکند تا استعداد های بیشتری در المپیاد ها بدرخشند؟
-: نخستین اقدام می‌تواند این باشد که اختلاف سطح علمی بین شهرستان‌ها نسبت به پایتخت متعادل‌تر شود و امکانات بیشتری برای شهرستان‌های ضعیف‌تر اختصاص داده شود.
دومین مسئله‌ فراهم کردن بستری اصولی برای دانش آموزان المپیادی‌ها است که منجر به کاهش استرس و نگرانی آنها از مسئله‌ امتحانات نهایی شود‌ تا تمرکز بیشتری بر روی مسابقات علمی کشوری داشته باشند.
آیا پیشنهادی برای دانش آموزانی که می‌خواهند وارد مسیر المپیاد شوند دارید؟
-: به آن‌ها توصیه می‌کنم حتما قبل از ورود به مسیر المپیاد نسبت به علاقه مندی به این حوزه و رشته هایی که وجود دارد اهمیت قائل شوند تا دشواری این مسیر برای آنها لذت بخش به اتمام برسد.
مصاحبه: عیسی صادقی؛ عضو باشگاه معلمان خبرنگار استان اصفهان
انتهای پیام/


نظرات شما