پنجشنبه ۱۷ مهر ۱۴۰۴

فرهنگی

سیاست وزارت آموزش و پرورش بر این است که اختیارات اجرایی تا حد امکان به استان‌ها تفویض شود

سیاست وزارت آموزش و پرورش بر این است که اختیارات اجرایی تا حد امکان به استان‌ها تفویض شود
پیام سپاهان - معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش گفت: سیاست وزارت آموزش و پرورش بر این است که اختیارات اجرایی تا حد امکان به استان‌ها و مناطق تفویض شود تا تصمیمات در کوتاه‌ترین زمان و با شناخت دقیق از شرایط محلی اتخاذ گردد.
  بزرگنمايي:

پیام سپاهان - معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش گفت: سیاست وزارت آموزش و پرورش بر این است که اختیارات اجرایی تا حد امکان به استان‌ها و مناطق تفویض شود تا تصمیمات در کوتاه‌ترین زمان و با شناخت دقیق از شرایط محلی اتخاذ گردد.

به گزارش ادارۀ اطلاع‌رسانی و روابط‌عمومی اداره‌کل آموزش‌وپرورش استان اصفهان، مصطفی آذرکیش، معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش در نشست هم‌اندیشی مدیران و روسای آموزش و پرورش و معاونین آموزشی نواحی و مناطق استان با بیان اینکه «در نظام تعلیم و تربیت، هدف صرفاً انجام کار زیاد نیست، بلکه انجام کار نیکو و اثربخش اهمیت دارد»، بر لزوم ارتقای بینش و توان تصمیم‌گیری مدیران و کارشناسان در سطح مدارس و مناطق تأکید کرد.
وی با اشاره به آیه شریفه «الذی خلق الموت و الحیوه لیبلوکم أیکم أحسن عملاً» اظهار داشت: آنچه در مسیر خدمت آموزشی باید مدنظر قرار گیرد، نیکویی عمل است، نه صرفاً انجام کار بیشتر؛ در آموزش و پرورش، کیفیت و درستی تصمیم‌ها، بر کمیت فعالیت‌ها برتری دارد و این اصل باید در رفتار حرفه‌ای همه مدیران و معلمان نهادینه شود.
آذرکیش با بیان اینکه «درست‌اندیشی، خوش‌رویی، گوش دادن نیکو و پاسخ‌گویی مؤدبانه سه شاخص مهم در تعاملات انسانی هستند»، افزود: مدیران و کارشناسان آموزشی با تقویت این صفات اخلاقی می‌توانند محیط مدرسه را به فضایی پویا و آرام برای رشد یادگیری تبدیل کنند.
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش با تأکید بر اینکه «بخش زیادی از مشکلات مدارس ناشی از ناآشنایی با آیین‌نامه اجرایی است»، ابراز داشت: آیین‌نامه اجرایی مدارس یکی از کامل‌ترین اسناد قانونی در نظام تعلیم و تربیت است که بسیاری از مسائل آموزشی، تربیتی و اداری در آن پیش‌بینی شده است، اما برخی مدیران به دلیل عدم مطالعه دقیق، در تصمیم‌گیری‌های روزمره دچار تردید می‌شوند.
وی ادامه داد: مدیر مدرسه باید همان‌گونه که یک وکیل از قوانین برای دفاع از موکل خود بهره می‌گیرد، با استناد به مقررات از تصمیمات خود دفاع کند؛ اگر تصمیمی پشتوانه آیین‌نامه‌ای نداشته باشد، اجرای آن با مشکل مواجه خواهد شد و این امر موجب افزایش مکاتبات غیرضروری میان مدارس و ادارات می‌شود.
آذرکیش با اشاره به سیاست تمرکززدایی در تصمیم‌گیری‌ها تصریح کرد: سیاست وزارت آموزش و پرورش بر این است که اختیارات اجرایی تا حد امکان به استان‌ها و مناطق تفویض شود تا تصمیمات در کوتاه‌ترین زمان و با شناخت دقیق از شرایط محلی اتخاذ گردد.
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: البته در برخی رشته‌ها و برنامه‌های خاص به دلیل ماهیت فنی یا محدودیت منابع، هماهنگی ستادی همچنان ضروری است، اما هدف اصلی وزارتخانه، تحقق واقعی مدرسه‌محوری و اعتماد به مدیران محلی است.
وی با اشاره به تحولات برنامه درسی در دوره متوسطه بیان کرد: تحول در محتوا و ساختار دروس فنی و کاردانش یکی از اولویت‌های مهم وزارت آموزش و پرورش است؛ در سال جاری تغییرات اساسی در 24 رشته فنی و حرفه‌ای و 17 رشته کاردانش اعمال شده و این مسیر در پایه‌های بعدی نیز ادامه خواهد داشت.
آذرکیش بیان داشت: بازنگری در رشته‌ها با هدف افزایش کارآمدی و پیوند مهارت با اشتغال انجام گرفته است تا هنرستان‌ها بتوانند نقش مؤثرتری در تربیت نیروی انسانی متخصص و مولد ایفا کنند.
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش با اشاره به ضرورت ساماندهی دقیق نیروی انسانی خاطرنشان کرد: بسیاری از مشکلات موجود در مدارس ناشی از نبود برنامه‌ریزی به‌موقع است؛ اگر انتخاب مدیران، توزیع نیروها و فرایند ثبت‌نام‌ها در زمان مقرر و با دقت لازم انجام شود، بسیاری از فشارهای اجرایی کاهش می‌یابد.
انتهای پیام/


نظرات شما