پنجشنبه ۱۷ مهر ۱۴۰۴

فرهنگی

حرکت از رقابت به رفاقت، ویژگی کلاس‌های تحول‌گراست

حرکت از رقابت به رفاقت، ویژگی کلاس‌های تحول‌گراست
پیام سپاهان - مدیرکل آموزش‌وپرورش استان اصفهان گفت: یادگیری جمعی و حرکت از رقابت به رفاقت، از جمله ویژگی‌های کلاس‌های تحول‌گراست و در چنین فضاهایی، دانش‌آموزان با همکاری یکدیگر رشد می‌کنند و معلمان نیز با اشتیاق به یادگیری و به‌روز شدن، مسیر تعالی حرفه‌ای خود را طی می‌نمایند.
  بزرگنمايي:

پیام سپاهان - مدیرکل آموزش‌وپرورش استان اصفهان گفت: یادگیری جمعی و حرکت از رقابت به رفاقت، از جمله ویژگی‌های کلاس‌های تحول‌گراست و در چنین فضاهایی، دانش‌آموزان با همکاری یکدیگر رشد می‌کنند و معلمان نیز با اشتیاق به یادگیری و به‌روز شدن، مسیر تعالی حرفه‌ای خود را طی می‌نمایند.

به گزارش ادارۀ اطلاع‌رسانی و روابط‌عمومی اداره‌کل آموزش‌وپرورش استان اصفهان، محمدرضا نظریان، مدیرکل آموزش‌وپرورش استان در همایش مدرسه تراز و سفر یادگیری اظهار داشت: آنچه معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش‌وپرورش همواره بر آن تأکید دارند، موضوع توانمندسازی نیروی انسانی در هر دو دوره ابتدایی و متوسطه است؛ ما نیز در استان اصفهان این دغدغه را جدی دنبال می‌کنیم، چراکه باور داریم معلمی که با نسل امروز دانش‌آموزان سروکار دارد، باید خود را متناسب با نیازهای روز و اقتضائات نوین یادگیری ارتقا دهد و توانمند سازد.
وی افزود: راهکار 17-3 سند تحول بنیادین، به زیبایی بر اصلاح و بهبود روش‌های یاددهی و یادگیری تأکید کرده است و بر این اساس، باید فرصت‌های متنوع یادگیری را برای معلمان و دانش‌آموزان فراهم کنیم تا از آن بهره‌مند شوند و مسیر رشد و شکوفایی علمی و مهارتی‌شان را هموار سازند؛ معلمی که خود اهل یادگیری و ارتقای حرفه‌ای است، بی‌تردید می‌تواند زمینه‌ساز تحول در مدرسه باشد.
نظریان عنوان کرد: بر اساس پژوهش‌های انجام‌شده در حوزه تعلیم و تربیت، سه مؤلفه‌ی اساسی در تحقق تحول بنیادین نقش کلیدی دارند. نخستین مؤلفه، «معلم متفکر، پژوهشگر و یادگیرنده» است که از طرفی در سند تحول نیز آمده، معلم رکن اصلی تحول در مدرسه است؛ او باید الگوی تفکر، پژوهش و یادگیری مداوم برای دانش‌آموزان باشد تا بتواند مدرسه را به نهادی یادگیرنده تبدیل کند.
مدیرکل آموزش‌وپرورش استان اصفهان اذعان کرد: دومین مؤلفه، «کلاس درس فعال و خلاق» است که لازمۀ آن تبدیل محیط کلاس به محیطی پویا، شاداب و تعامل‌محور است؛ چیدمان کلاس‌ها، روش‌های تدریس و تعامل دانش‌آموزان باید تغییر کند تا یادگیری از حالت انفعالی خارج و به یادگیری مشارکتی تبدیل شود، چراکه در این فضا نیز، دانش‌آموزان با هم یاد می‌گیرند، از هم می‌آموزند و رشد جمعی را تجربه می‌کنند.
وی با اشاره به «مدیریت پویا در مدرسه» که سومین مؤلفه بر پایه‌ی الگوی تراز سند تحول بنیادین تعریف شده است، تصریح کرد: مدیران مدارس باید نقش راهبری آموزشی و تحول‌گرایانه را ایفا کنند؛ خوشبختانه مدیران مدارس متوسطه و ابتدایی استان، از تابستان گذشته، در این زمینه گام‌های مؤثری برداشته‌اند و این روند در سال تحصیلی جدید نیز تداوم خواهد داشت.
نظریان گفت: تحقق این سه مؤلفه، موجب پرورش شایستگی‌های پایه در دانش‌آموزان می‌شود؛ در جهان امروز، معلمان و دانش‌آموزان باید از فناوری‌های نوینی چون واقعیت افزوده، واقعیت مجازی و هوش مصنوعی بهره‌مند شوند تا یادگیری فراتر از مرزهای مکان و زمان جریان یابد و آموزش به تجربه‌ای پویا و جذاب تبدیل شود.
مدیرکل آموزش‌وپرورش استان اصفهان با اشاره به هدف اصلی آموزش و پرورش که تربیت تمام ساحتی است، بیان کرد: در بعد علمی، عملکرد قابل قبولی داریم، اما در بعد فناورانه نیازمند تلاش بیشتر هستیم؛ بهره‌گیری از فناوری‌های تعاملی، ابزارهای متاورسی و هوش مصنوعی، می‌تواند کلاس‌های درس را متحول کند و انگیزه‌ی یادگیری را در دانش‌آموزان افزایش دهد.
وی ابراز داشت: یادگیری جمعی و حرکت از رقابت به رفاقت، از جمله ویژگی‌های کلاس‌های تحول‌گراست و در چنین فضاهایی، دانش‌آموزان با همکاری یکدیگر رشد می‌کنند و معلمان نیز با اشتیاق به یادگیری و به‌روز شدن، مسیر تعالی حرفه‌ای خود را طی می‌نمایند.
نظریان خاطرنشان کرد:حضور پرشور مدیران و معلمان ابتدایی و متوسطه در این نشست، نشان‌دهنده‌ی علاقه‌ی آنان به رشد، یادگیری و تحول است؛ معلمی که خود اهل یادگیری باشد، قطعاً می‌تواند دانش‌آموزانی موفق، پویا و متناسب با ارزش‌های سند تحول بنیادین تربیت کند.
انتهای پیام/


نظرات شما