پنجشنبه ۱۷ مهر ۱۴۰۴

فرهنگی

دانش باید به مهارت و علم باید به عمل متصل شود

دانش باید به مهارت و علم باید به عمل متصل شود
پیام سپاهان - معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان گفت: گرد هم آمده‌ایم تا شاهد نقطه عطفی دیگر در مسیر تحول کیفی آموزش باشیم؛ افتتاحیه دوره آموزشی ملی دوره آموزشی تامین مدرس بسته تربیت و یادگیری جدید «کتاب‌کار و فناوری» این گردهمایی، تنها یک دوره آموزشی نیست، بلکه تجلی عزم ملی و باور مشترک ما به این اصل است که «دانش باید به مهارت، و علم باید به عمل متصل شود.»
  بزرگنمايي:

پیام سپاهان - معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان گفت: گرد هم آمده‌ایم تا شاهد نقطه عطفی دیگر در مسیر تحول کیفی آموزش باشیم؛ افتتاحیه دوره آموزشی ملی دوره آموزشی تامین مدرس بسته تربیت و یادگیری جدید «کتاب‌کار و فناوری» این گردهمایی، تنها یک دوره آموزشی نیست، بلکه تجلی عزم ملی و باور مشترک ما به این اصل است که «دانش باید به مهارت، و علم باید به عمل متصل شود.»

به گزارش ادارۀ اطلاع‌رسانی و روابط عمومی اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان، اعظم هارونی، معاون آموزش ابتدایی این اداره کل در گردهمایی کشوری دوره آموزشی تامین مدرس بسته تربیت و یادگیری جدید کار و فناوری پایه ششم که به میزبانی اصفهان از 16 تا 18 مهر برگزار می شود اظهار داشت: گرد هم آمده‌ایم تا شاهد نقطه عطفی دیگر در مسیر تحول کیفی آموزش باشیم؛ افتتاحیه دوره آموزشی ملی دوره آموزشی تامین مدرس بسته تربیت و یادگیری جدید «کتاب‌کار و فناوری» این گردهمایی، تنها یک دوره آموزشی نیست، بلکه تجلی عزم ملی و باور مشترک ما به این اصل است که «دانش باید به مهارت، و علم باید به عمل متصل شود.»
وی افزود: جهان در یک دهه گذشته شاهد دگرگونی‌هایی شتابان و بنیادین در عرصه فناوری بوده است؛ از ظهور هوش مصنوعی و اینترنت اشیا تا اقتصاد دیجیتال؛ در چنین افقی، نظام آموزشی که بر کتاب‌های منسوخ تکیه زده باشد، نه تنها پاسخگوی نیازهای آینده نیست، که دانش‌آموز را برای چالش‌های فردا ناتوان رها می‌کند؛ بر این اساس و در راستای تحقق منویات مقام معظم رهبری (مدظله العالی) در مورد مهارت‌آموزی و تولید و نیز عملیاتی ساختن راهبردهای کلان سند تحول بنیادین و برنامه درسی ملی، سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی با درک دقیق این ضرورت، از سال 1401 فرآیند بازمهندسی، بازنگری و بازنویسی کتاب‌های کار و فناوری را با رویکردی کاملاً نوآورانه و آینده‌نگرانه آغاز کرد.
هارونی گفت: این مسیر تحول،یک فرآیند شتاب‌زده نبود، بلکه بر اساس الگویی کاملاً علمی و مدیریت پروژه‌ای دقیق پیش رفته است؛ در گام نخست این طرح که در سال تحصیلی 1403-1402 اجرا شد، تألیف نونگاشت کتاب پایه ششم به عنوان پیشقراول این حرکت در دستور کار قرار گرفت؛ این کتاب در بیش از 50 مدرسه منتخب از هفت استان کشور به صورت آزمایشی تدریس شد تا کارآمدی آن در میدان واقعی آموزش، مورد ارزیابی و سنجش قرار گیرد و نقاط قوت و ضعف آن به‌درستی شناسایی شود؛ در مرحله دوم که به توسعه و اصلاح اختصاص داشت، با بهره‌گیری از بازخوردهای ارزشمند معلمان و مدرسان، اصلاحات لازم بر محتوای آموزشی اعمال شد؛ سپس این کتاب‌ها نه تنها در همان هفت استان اولیه به‌طور کامل اجرا شدند، بلکه دامنه اجرای آن‌ها به هفت استان دیگر نیز گسترش یافت تا زمینه ظرفیت‌سنجی برای اجرای ملی فراهم شود.
معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان افزود: در گام سوم که سال 1404 را دربرمی‌گیرد، با استفاده از خرد جمعی، داده‌های میدانی و تجربه‌های انباشته، کتاب‌های جدید آماده اجرا در سراسر کشور شده‌اند تا مرحله‌ای تازه از تحول آموزشی در نظام تعلیم و تربیت رقم بخورد.
وی عنوان کرد: سازمان پژوهش با درک این واقعیت که«تحول در کتاب، بدون تحول در معلم، ناتمام است»، مأموریت خطیر توانمندسازی مدرسان استان‌هایی که تاکنون در این فرآیند قرار نگرفته‌اند را در دستور کار قرار داده است و استان اصفهان، مفتخر است که میزبان این رویداد ملی و کانون اشاعه این دانش نوین است.
هارونی ابراز داشت: ما عمیقاً باور داریم که شما مدرسان، حلقه اتصال و مبدلان این تحول در سطح مدارس کشور هستید؛ انتقال صحیح فلسفه، اهداف و روش‌های تدریس این کتاب‌ها، توسط شما، تضمین‌کننده نهادینه‌شدن فرهنگ «کار، خلاقیت و فناوری» در ذهن و دستان نسل نوجوان ما خواهد بود.
معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان از اعتماد سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی به استان اصفهان برای میزبانی این رویداد مهم، صمیمانه سپاسگزاری کرد و از همه همکاران استان که بستر این گردهمایی را فراهم نمودند قدردانی کرد.
انتهای پیام/


نظرات شما