جمعه ۱۱ مهر ۱۴۰۴

فرهنگی

خانواده، محور اصلی تعلیم‌وتربیت و کاهش آسیب‌های اجتماعی است

خانواده، محور اصلی تعلیم‌وتربیت و کاهش آسیب‌های اجتماعی است
پیام سپاهان - مدیرکل آموزش‌وپرورش استان اصفهان گفت: اساس کار آموزش‌وپرورش بر بنیان خانواده است؛ هرجا که خانواده تقویت شود، دانش‌آموز نیز در مسیر رشد تربیتی و تحصیلی قرار می‌گیرد؛ بسیاری از آسیب‌های اجتماعی ریشه در غفلت از خانواده دارد و اگر این نهاد بنیادین به‌درستی حمایت و توانمندسازی شود، بسیاری از مشکلات کاهش خواهد یافت.
  بزرگنمايي:

پیام سپاهان - مدیرکل آموزش‌وپرورش استان اصفهان گفت: اساس کار آموزش‌وپرورش بر بنیان خانواده است؛ هرجا که خانواده تقویت شود، دانش‌آموز نیز در مسیر رشد تربیتی و تحصیلی قرار می‌گیرد؛ بسیاری از آسیب‌های اجتماعی ریشه در غفلت از خانواده دارد و اگر این نهاد بنیادین به‌درستی حمایت و توانمندسازی شود، بسیاری از مشکلات کاهش خواهد یافت.

به گزارش ادارۀ اطلاع‌رسانی و روابط عمومی اداره‌کل آموزش‌وپرورش استان اصفهان، محمدرضا نظریان، مدیرکل آموزش‌وپرورش استان در گردهمایی کارشناسان انجمن‌های اولیا و مربیان استان ضمن تبریک ولادت حضرت امام حسن عسکری(ع) و آغاز سال تحصیلی جدید، بر ضرورت ترویج فرهنگ «همراهی، رفاقت و همدلی» در مدارس تأکید کرد و با تقدیر از تلاش‌های کارشناسان انجمن‌های اولیا و مربیان در اجرای پروژه مهر و آغاز آرام و بانظم سال تحصیلی، اظهار داشت: اساس کار آموزش‌وپرورش بر بنیان خانواده است؛ هرجا که خانواده تقویت شود، دانش‌آموز نیز در مسیر رشد تربیتی و تحصیلی قرار می‌گیرد؛ بسیاری از آسیب‌های اجتماعی ریشه در غفلت از خانواده دارد و اگر این نهاد بنیادین به‌درستی حمایت و توانمندسازی شود، بسیاری از مشکلات کاهش خواهد یافت.
وی با اشاره به اهمیت بازنگری در سرفصل‌های آموزش خانواده افزود: سرفصل‌های آموزش خانواده باید متناسب با نیازهای روز و نسل جدید دانش‌آموزان بازطراحی شود؛ صرف اجرای دوره‌ها کافی نیست، بلکه اثرگذاری و پاسخگویی به مسائل واقعی خانواده‌ها اهمیت دارد؛ پژوهش‌ها نشان می‌دهد حضور پدران در این دوره‌ها بسیار کم‌رنگ است؛ در حالی که تکمیل فرآیند تربیت دانش‌آموز در گرو نقش‌آفرینی هر دو والدین است.
نظریان تصریح کرد: انتخاب موضوعات آموزشی باید مبتنی بر نیازسنجی واقعی در سطح مدارس و حتی کلاس‌ها باشد؛ نسخه واحد برای همه مدارس کارآمد نیست و باید با رویکرد مسئله‌محور، متناسب با بافت فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی هر منطقه عمل کرد؛ این نگاه به ویژه در مدارس استان اصفهان با 41 ناحیه و منطقه متنوع، ضرورتی جدی است.
مدیرکل آموزش‌وپرورش استان اصفهان همچنین بر استفاده گسترده از ظرفیت علمی و محتوایی مجلات «رشد» و «پیوند» در انجمن‌های اولیا و مربیان تأکید کرد و گفت: اشتراک مجلات به تنهایی کافی نیست، بلکه استفاده از محتوای آن‌ها باید به‌عنوان ملاک ارزیابی فعالیت‌های مدارس و انجمن‌ها قرار گیرد؛ این مجلات می‌توانند ابزار مهمی برای تقویت بنیان خانواده باشند.
وی با انتقاد از نگاه صرفاً مالی به انجمن‌های اولیا و مربیان تصریح کرد: مشارکت در انجمن‌ها فقط به معنای پرداخت پول نیست؛ مشارکت فکری، فرهنگی و تخصصی خانواده‌ها باید محور باشد؛ بهره‌گیری از توانمندی‌ها و ظرفیت‌های والدین در کمیته‌های آموزشی، پرورشی، فرهنگی و عمرانی مدارس، می‌تواند به ارتقای کیفیت تعلیم‌وتربیت کمک شایانی کند.
نظریان به شعار خانواده‌محوری که از رویکردهای اصلی استاندار اصفهان است اشاره و خاطرنشان کرد: خانواده‌محوری به‌عنوان راهبردی اساسی در کاهش آسیب‌های اجتماعی و تقویت نظام آموزشی، نیازمند توجه جدی همه ماست؛ امیدواریم با تلاش‌های مشترک، امسال گام مؤثری در جهت تقویت بنیان خانواده و ارتقای نقش انجمن‌های اولیا و مربیان در استان برداشته شود.
انتهای پیام/


نظرات شما