جمعه ۱۱ مهر ۱۴۰۴

فرهنگی

روایت دانش آموز اصفهانی که در المپیاد کشوری زیست شناسی مدال نقره را از آن خود کرد

روایت دانش آموز اصفهانی که در المپیاد کشوری زیست شناسی مدال نقره را از آن خود کرد
پیام سپاهان - محمدرضا حسینی فولادی دانش آموز سال دوازدهم دبیرستان شهید اژه ای ۱ اصفهان با وجود علاقه مندی به رشته علوم تجربی و فعالیت در عرصه های علمی و پژوهشی وارد حوزه جدیدی شد و با ورود به المپیاد کشوری زیست شناسی اصفهان در المپیاد کشوری این رشته تجربه متفاوت از رقابت علمی را پشت سر گذاشت و از آن‌ها بهره های تازه ای برای رسیدن مسیر درست آینده اش اندوخت.
  بزرگنمايي:

پیام سپاهان - محمدرضا حسینی فولادی دانش آموز سال دوازدهم دبیرستان شهید اژه ای 1 اصفهان با وجود علاقه مندی به رشته علوم تجربی و فعالیت در عرصه های علمی و پژوهشی وارد حوزه جدیدی شد و با ورود به المپیاد کشوری زیست شناسی اصفهان در المپیاد کشوری این رشته تجربه متفاوت از رقابت علمی را پشت سر گذاشت و از آن‌ها بهره های تازه ای برای رسیدن مسیر درست آینده اش اندوخت.

به گزارش ادارۀ اطلاع رسانی و روابط عمومی اداره‌کل آموزش‌وپرورش اصفهان، گفت‌وگوی پیش‌رو روایت مسیر پرچالش اما پربار دانش‌آموزی است که در کنار موفقیت‌های تحصیلی و پژوهشی، به اهمیت مهارت‌های جدیدی در این حوزه پی برده و توانسته از این حوزه به دستاوردهای ارزشمندی برسد؛ او در این مصاحبه از نقش معلمان در هدایت، دشواری‌های المپیاد، منابع علمی، مهارت‌های کلیدی و همچنین نگاه خود به آینده علمی و جایگاه نظام آموزشی در کشف استعدادها سخن می‌گوید.
لطفا خودتان را معرفی نمایید.
-: بنده محمدرضا حسینی فولادی دانش‌آموز سال دوازدهم دبیرستان شهید اژه ای 1 اصفهان هستم و مهمترین دلیلی که من در این المپیاد شرکت کردم این بود که همواره در کنار درس به پژوهش و فعالیت‌های فوق برنامه خود علاقه داشتم و خیلی سعی داشتم از چهارچوب کتب درسی تعریف شده که در بحث امتحانات بود، خارج بشوم و مطالب را عمیق تر بررسی کنم.
در کدام رشته المپیاد شرکت کردید و چه موفقیتی کسب نمودید؟
-: با وجود علاقه‌مندی به رشته علوم تجربی و فعالیت در عرصه‌های علمی و پژوهشی وارد حوزۀ جدیدی شدم و با ورود به المپیاد کشوری زیست شناسی از چالش های ناشناخته آن بهره بردم و توانستم مدال نقره را به دست آورم.
چه شد که تصمیم گرفتید در المپیاد شرکت کنید؟ این انگیزه از کجا شکل گرفت؟
-: عامل مهم ترغیب من به سمت المپیاد این بود که تلاش داشتم مطالب علمی را خارج از چهارچوبی که برای آن تعریف کرده اند بیاموزم و عمیق تر مطالب را متوجه شوم و بتوانم علم خودم را با دیگر هم سن های خودم آزمایش کنم.
مهمترین چالشی که در این رویداد با آن مواجه شدید را توضیح دهید.
-: در طول این مسیر یکی از چالش‌هایی که با آن مواجه بودم بحث نگرانی از بابت کنکور بود؛ چراکه بسیاری از دیگر دانش آموزان مدرسه ما در پایه دهم و یازدهم به شدت خود را برای آزمون کنکور آماده می‌کردند؛ اما من در این 2 سال مهم و سرنوشت‌ ساز زندگی ام را صرف المپیاد می‌کردم که حتی احتمال می‌دادم که شاید در این مسیری که شروع کردم شکست بخورم و به بن بست برسم، اما با آمادگی بالا سعی داشتم این احتمالات خطرناک را کم‌رنگ کنم و روی هدفم کنترل داشته باشم.
درباره مسیر آماده سازی برای المپیاد توضیح بدهید از چه منابعی استفاده کردید و چه طور برنامه ریزی کردید؟
-: ابعاد و نکات مهم رشته زیست شناسی باعث شد تا در راستای شرکت در این المپیاد مهم برنامه ریزی دقیقی در زندگی خود ترسیم کنم؛ پذیرش ریسک بالای این رویداد علمی، من را با واقعیت های مهم و پر پیچ و خم زندگی بیشتر آشنا کرد و باعث شد تا به این شناخت برسم که حتی می‌شود در اوج محدودیت های زمانی و مکانی برنامه ریزی دقیقی داشت و اهداف را با موفقیت دنبال کرد؛ به همین خاطر دوازدهم را برای آماده شدن آزمون کنکور برنامه ریزی کردم تا ان‌شالله به قله موفقیت این هدف هم برسم.
درباره نقش معلم و مدرسه در ترغیب به شرکت در المپیاد کشوری توضیح دهید؟
-: حمایت‌های مدرسه، معلمان و از جمله خانواده‌ خیلی در مسیر من مهم‌ بود؛ پدر و مادر من با وجود اینکه شرایط من را از نظر کنکور و مسیری که تغییرش داده بودم فهمیده بودند، ذره ای در این مسیر من را دچار دوراهی و سرخوردگی نکردند و همواره به من انگیزه و امید می‌دادند، از طرفی دیگر مدرسه و معلمان نیز همراهان بسیار خوبی در این مسیر برای من بودند و بسیاری از موضوعات را با آن‌ها به عنوان یک راهنما و هدایت‌گر در میان می‌گذاشتم.
به نظر شما چه ویژگی باعث موفقیت یک دانش آموز در المپیاد می‌شود؟
-: مهمترین ویژگی که باعث موفقیت دانش آموز در المپیاد می‌شود استمرار و تلاش منظم است که آن را به سمت یک برنامه ریزی درست درسی سوق می‌دهد و به طبع چالش ها و ابهامات کاهش پیدا می‌کنند.
شناختن راه درست همان آرمانی است که باید سرلوحه هر دانش آموزی قرار گیرد؛ چراکه شناخت درست باعث حرکت در مسیر درست و در نتیجه موفقیت ماندگار خواهد شد. دانش علمی به تنهایی عاملی برای اینکه فرد بفهمد که در مسیر درست خود قرار گرفته نیست، بلکه توانایی هایی شامل استنتاج، کشف و حل مسئله است که راهگشای درب های بسته در این رقابت علمی است.
آینده علمی خودتان را در آینده چه طور می‌بینید؟
-: من خودم تلاش می‌کنم فرد موثری برای جامعه ای باشم که این روز ها بسیار زیاد به تحول نیاز دارد و تلاشم این است که بخشی از تحول آینده علمی و پژوهشی آن باشم.
مصاحبه: عیسی صادقی؛ عضو باشگاه معلمان خبرنگار استان اصفهان
انتهای پیام/


نظرات شما