سه شنبه ۲۵ شهريور ۱۴۰۴

فرهنگی

اصفهان پیشتاز در آموزش و گفتمان‌سازی الگوی مدرسه تراز سند تحول بنیادین

اصفهان پیشتاز در آموزش و گفتمان‌سازی الگوی مدرسه تراز سند تحول بنیادین
پیام سپاهان - رئیس ادارۀ آموزش متوسطه دوره دوم نظری اداره‌کل آموزش و پرورش استان اصفهان گفت: استان اصفهان در زمینه آموزش، گفتمان‌سازی و استقرار الگوی «مدرسه تراز» به‌عنوان برشی راهبردی از سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش پیشتاز است؛ اداره‌کل آموزش‌وپرورش استان اصفهان با تشکیل دبیرخانه اجرایی الگوی مدرسه تراز سند، از ۱۷ تا ۱۹ فروردین ۱۴۰۴ به مدت سه روز و با حضور ۱۰۵ نفر از راهبران تحول شش استان قطب سه کشوری، آموزش‌های مرتبط با ابعاد، مؤلفه‌ها و شاخص‌های عملکردی این الگو، تفکر مدیریتی و برنامه‌ریزی راهبردی و تدوین برنامه‌های استراتژیک و عملیاتی مدارس را آغاز کرد.
  بزرگنمايي:

پیام سپاهان - رئیس ادارۀ آموزش متوسطه دوره دوم نظری اداره‌کل آموزش و پرورش استان اصفهان گفت: استان اصفهان در زمینه آموزش، گفتمان‌سازی و استقرار الگوی «مدرسه تراز» به‌عنوان برشی راهبردی از سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش پیشتاز است؛ اداره‌کل آموزش‌وپرورش استان اصفهان با تشکیل دبیرخانه اجرایی الگوی مدرسه تراز سند، از 17 تا 19 فروردین 1404 به مدت سه روز و با حضور 105 نفر از راهبران تحول شش استان قطب سه کشوری، آموزش‌های مرتبط با ابعاد، مؤلفه‌ها و شاخص‌های عملکردی این الگو، تفکر مدیریتی و برنامه‌ریزی راهبردی و تدوین برنامه‌های استراتژیک و عملیاتی مدارس را آغاز کرد.

به گزارش ادارۀ اطلاع‌رسانی و روابط عمومی اداره‌کل آموزش‌وپرورش استان اصفهان، منصور زند، رئیس ادارۀ آموزش متوسطه دوره دوم نظری این اداره‌کل، از پیشتازی استان اصفهان در زمینه آموزش، گفتمان‌سازی و استقرار الگوی «مدرسه تراز» به‌عنوان برشی راهبردی از سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش خبر داد و با بیان اینکه الگوی مدرسه تراز تلاشی جدی برای ایجاد مدرسه‌ای اثربخش و کارآمد در تراز آموزه‌های سند تحول بنیادین است، اظهار داشت: این الگو در پی آن است تا نوعی خودنوسازی سازمانی در مدرسه رقم بخورد و ظرفیت‌های سازمانی آن با بازتعریف و بازسازی مستمر نقش‌ها، ساختارها، فرایندها و فرهنگ مدرسه ارتقا یابد تا پاسخگوی تغییرات محیطی باشد؛ استقرار مطلوب این الگو به‌طور طبیعی منجر به تحولی مدیریتی در مدرسه خواهد شد؛ تحولی که بر پایه هم‌افزایی و مشارکت واقعی ذی‌نفعان، ارتباط مؤثر، همکاری مسئولانه، توزیع عادلانه اختیار و اعتماد به کنشگران مدرسه و نیز انعطاف‌پذیری برنامه‌ها شکل گرفته و نهایتاً دستیابی به کیفیت را به‌عنوان یکی از اهداف اصلی خود دنبال می‌کند.
وی با اشاره به اقدامات شاخص انجام‌شده در این زمینه افزود: اداره‌کل آموزش‌وپرورش استان اصفهان با تشکیل دبیرخانه اجرایی الگوی مدرسه تراز سند، از 17 تا 19 فروردین 1404 به مدت سه روز و با حضور 105 نفر از راهبران تحول شش استان قطب سه کشوری، آموزش‌های مرتبط با ابعاد، مؤلفه‌ها و شاخص‌های عملکردی این الگو، تفکر مدیریتی و برنامه‌ریزی راهبردی و تدوین برنامه‌های استراتژیک و عملیاتی مدارس را آغاز کرد.
زند تصریح کرد: در ادامه مسیر، دو وبینار ملی و استانی در اردیبهشت‌ماه برگزار شد؛ نخست وبینار رابطان قطب سه با حضور 110 نفر در 24 اردیبهشت و سپس وبینار مدیران متوسطه دوم نظری در 27 اردیبهشت با حضور 250 نفر؛ پس از آن و در تیرماه، وبینار مبانی الگوی مدرسه تراز با حضور راهبران تحول در 41 منطقه آموزشی استان تشکیل شد و در همین ماه، 35 نفر از همکاران متوسطه به‌عنوان مدرسین میانی در قالب یک کارگاه آموزشی حضوری تربیت شدند.
رئیس ادارۀ آموزش متوسطه دوره دوم نظری اداره‌کل آموزش و پرورش استان اصفهان با اشاره به تداوم فعالیت‌ها در مردادماه عنوان کرد: کارگاه تدوین برنامه راهبردی و عملیاتی مدارس با حضور 10 نفر از مدرسین آموزش‌دیده و کارشناسان خبره آموزشی در 18 مرداد برگزار شد؛ همچنین از ابتدای مرداد تا پایان هفته نخست شهریور، 13 کارگاه آموزشی به‌صورت قطبی در سراسر استان ویژه مدیران مدارس متوسطه برگزار گردید که در این کارگاه‌ها بیش از 1500 نفر از مدیران تحت آموزش قرار گرفتند.
وی آمار دقیق شرکت‌کنندگان را چنین تشریح کرد: در این کارگاه‌ها، 702 نفر از مدیران متوسطه اول، 496 نفر از مدیران متوسطه دوم نظری و 340 نفر از مدیران هنرستان‌های فنی و کاردانش در این دوره شرکت کرده اند که بر این اساس بیش از 50 درصد مدیران متوسطه اول، نزدیک به 75 درصد مدیران متوسطه دوم و حدود 65 درصد مدیران هنرستان‌های فنی و کاردانش ، آموزش‌های لازم را دریافت کردند و با مفاهیم الگوی مدرسه تراز، برنامه‌ریزی راهبردی و عملیاتی مدارس آشنا شدند.
زند خاطرنشان کرد: اقدامات انجام‌شده نشان می‌دهد که استان اصفهان توانسته است در زمینه آموزش، گفتمان‌سازی و اجرای عملیاتی الگوی مدرسه تراز گام‌های مؤثری بردارد و به‌عنوان استانی پیشتاز در این مسیر شناخته شود؛ تداوم این رویکرد، نویدبخش ارتقای کیفیت آموزشی، افزایش اثربخشی مدارس و تحقق اهداف والای سند تحول بنیادین در سطح کشور خواهد بود.
انتهای پیام/


نظرات شما