پیام سپاهان - مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان گفت: هدف ارزشیابی کیفی-توصیفی ارتقای عزت نفس و خودکارآمدی دانشآموزان است؛ لازم است نگاه کمی و مقایسهای از کلاسهای درس کنار گذاشته شود تا انگیزه و اعتماد به نفس دانشآموزان تقویت گردد.
به گزارش ادارۀ اطلاع رسانی و روابط عمومی ادارهکل آموزشوپرورش استان اصفهان، محمدرضا نظریان، مدیرکل آموزش و پرورش استان در نشست تخصصی رهبران تحولآفرین در آموزش و پرورش استان با حضور معاونین آموزش ابتدایی، بر ضرورت توجه جدی به دوره ابتدایی به عنوان «زیربنای توسعه پایدار» تأکید کرد و ضمن قدردانی از معاونین پیشین آموزش ابتدایی اداره کل، اظهار داشت: آموزش ابتدایی سنگ بنای شخصیت دانشآموزان است و هر اقدامی که در این دوره صورت گیرد، آینده آنان را رقم خواهد زد و اگر تغییری هم در مقاطع بالاتر رخ دهد بسیار دشوار خواهد بود؛ بنابراین باید باور کنیم که همه چیز از ابتدایی آغاز میشود.
وی با اشاره به سند تحول بنیادین آموزش و پرورش افزود: نگاه ما باید مبتنی بر تربیت تمامساحتی باشد؛ تربیتی که ابعاد علمی، اعتقادی، اجتماعی، هنری و فناورانه دانشآموزان را پوشش دهد و در این میان توجه به تربیت فناورانه ضرورتی انکارناپذیر است چرا که نسل امروز، نسل آلفا و دیجیتال است و نیازهای یادگیری آنها کاملاً متفاوت از گذشته است.
نظریان خطاب به معاونین آموزش ابتدایی استان تصریح کرد: ضرورت دارد روشهای تدریس معلمان متناسب با ویژگیهای نسل جدید بازنگری شود؛ معلمان باید علاوه بر ارتقای سواد دیجیتال، توان استفاده از ابزارهای نوین مانند واقعیت افزوده، واقعیت مجازی و حتی امکانات ساده تلفن همراه را در فرآیند یاددهی–یادگیری داشته باشند؛ اگر همچنان با روشهای سنتی و غیرمشارکتی پیش برویم، یادگیری اثربخش محقق نخواهد شد.
مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان همچنین به اهمیت طرحهای تحولی در ارتقای مهارتهای خواندن و نوشتن در دوره ابتدایی اشاره کرد و گفت: تجربههای میدانی نشان داده است که بسیاری از دانشآموزان حتی در پایههای بالاتر در درک متن ضعف دارند؛ بنابراین تمرکز بر تقویت مهارت خواندن و نوشتن باید در اولویت برنامههای معاونین و مدیران مدارس قرار گیرد.
وی به ضرورت بازنگری در ارزشیابی کیفی–توصیفی پرداخت و ابراز داشت: هدف این نوع ارزشیابی ارتقای عزت نفس و خودکارآمدی دانشآموزان است؛ لازم است نگاه کمی و مقایسهای از کلاسهای درس کنار گذاشته شود تا انگیزه و اعتماد به نفس دانشآموزان تقویت گردد.
نظریان استفاده معلمان از منابع علمی و پژوهشی همچون مجلات رشد را یکی از راههای ارتقای روشهای تدریس دانست و ادامه داد: باید فرهنگ بهرهگیری از یافتههای نوین علمی در مدارس نهادینه شود؛ بسیاری از ابزارهای آموزشی در مدارس وجود دارد اما متأسفانه مورد استفاده قرار نمیگیرد؛ بهرهگیری درست از این امکانات میتواند کیفیت آموزش را ارتقا بخشد.
مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان با اشاره به آغاز سال تحصیلی جدید و اجرای پروژه مهر، بر لزوم توجه به شادابسازی محتوای آموزشی در کنار فضای فیزیکی مدارس تأکید کرد و گفت: باید برای دانشآموزان یک شروع خاطرهانگیز رقم بزنیم؛ ایجاد فضای پرنشاط، استفاده از روشهای نوین تدریس و توجه به ابعاد روانی و عاطفی دانشآموزان میتواند آغاز سال تحصیلی را به تجربهای شیرین و ماندگار برای آنان تبدیل کند.
وی ضمن قدردانی از تلاشهای معاونین آموزش ابتدایی در استان خاطرنشان کرد: امیدواریم با همت جمعی و بهرهگیری از ظرفیتهای موجود، سال تحصیلی پیشرو را به سالی موفق و امیدآفرین برای دانشآموزان و خانوادهها تبدیل کنیم.
انتهای پیام/