پیام سپاهان - مهدی باباشاهی دانش آموز رشته علوم انسانی مدرسه شهید اژه ای 1 شهر اصفهان و علاقه مند به حوزه اقتصاد درباره حضور خود در این رشته و المپیاد کشوری و به چالش کشیدن در مقاطع علمی و پژوهشی این رویداد روایت میکند.
به گزارش اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی اداره کل اموزش و پرورش استان اصفهان، گفت و گوی پیش رو روایت مسیری است پر چالش اما پربار دانش آموزی که در کنار موفقیت های تحصیلی به اهمیت مهارت های جدید در این حوزه پی برده و توانسته در این زمینه به دستاورد های ارزشمندی برسد؛ او در این مصاحبه از نقش معلمان در هدایت، دشواری های المپیاد، منابع علمی، مهارت های کلیدی و همچنین نگاه خود به آینده علمی و جایگاه نظام آموزشی در کشف استعدادها سخن میگوید.
لطفا خودتان را معرفی کنید!
-: مهدی باباشاهی هستم؛ دانشآموز رشتهٔ علوم انسانی در دبیرستان شهید اژهای یک و مدالآور نقرهٔ المپیاد اقتصاد، مدیریت و حکمرانی.
در کدام رشته المپیاد شرکت کردید و چه موفقیتی کسب نمودید؟
-: حقیقتا من در راهنمایی به مباحث اقتصادی مثل بازار، کسب و کار و استارتآپ خیلی علاقهمند بودم و این مباحت را به طور جسته گریخته دنبال میکردم تا اینکه یک روز به طور اتفاقی با یکی از مدالآوران سابق المپیاد اقتصاد آشنا شدم و تازه متوجه شدم که همچین المپیادی اصلا وجود دارد! این شد که هیجان زیادی در من شکل گرفت تا خودم را وارد این مسیر کنم.
درباره مسیر آماده سازی برای المپیاد توضیح دهید از چه منابعی استفاده کردید؟و چه طور برنامه ریزی کردید؟
-: منابع مورد نیاز برای قبولی المپیاد هر سال طبق بخشنامهٔ المپیادها مشخص میشوند. علاوه بر آن مؤسسههای مختلفی وجود دارند که کلاسهای آمادگی المپیاد را برگزار میکنند. البته من در آن سال از کلاسهای حضوری که خود مدرسه برگزار میکرد، استفاده میکردم. اگر بخواهیم به چند تا از منابع تقریبا ثابت این رشته هم اشارهای داشته باشیم میتوانیم به کتابهای «کلیات علم اقتصاد منکیو»، «آمار و کاربرد آن در مدیریت» و ریاضیات سه پایهٔ رشتهٔ علوم انسانی، اشاره کنیم.
برای برنامه ریزی در هر مرحله المپیاد باید یک ضرب الاجل را برای خودمان در نظر بگیریم و منابع را طبق اولویت آنها در یک برنامه متعادل بگنجانیم. البته باید حواسمان باشد که به درسهای دبیرستان لطمه جدی وارد نکنیم!
مهمترین چالشی که با ان مواجه شدید را توضیح دهید !
-: کلا هیچ مسیر درست و حسابی بدون چالش نخواهد بود. یکی از مهمترین چالشهایی که هر المپیادی دارد، ایجاد تعادل بین درسهای مدرسه و المپیاد است. خب، حقیقتا کار آسانی نیست اما نهایتا با تلاش بیشتر قابل جبران است. من خودم در فرجههای امتحان نهایی خیلی اذیت شدم چون مجبور بودم درسی که دوستانم در 9 ماه خوانده بودند در 1 ماه جمعبندی کنم! البته ناگفته نماند که بعضی درسهای المپیاد و مدرسه مثل ریاضی و جامعهشناسی مشترک بودند.
درباره نقش مدرسه و معلمان خود در مسیر المپیاد توضیح دهید!
-: در آشنایی با المپیاد نقش اصلی را خود دانشآموز بازی میکند. اطرافیان نهایتا یک سرنخهایی را جلوی پای او میگذارند و او خودش پیِ آنها را میگیرد تا به نتیجه برسد. اما واقعا موفقیت درسی بدون حمایتهای خانواده و معلمان دلسوز، مثل این است که پشت ماشینی بدون ترموستات و جیپیاس بنشینید؛ سریع جوش میآورید و به ناکجا آباد میروید.
به نظر شما مهمترین ویژگی یک دانش آموز برای موفقیت و شرکت در المپیاد چیست؟
-: مهمترین عامل موفقیت یک المپیادی علاقه است و به نظر من تمام عوامل دیگر به نوعی تابع علاقه هستند. المپیاد نیازمند صرف انرژی خیلی زیادی هست و کسانی که به مبحث مورد مطالعهشان علاقه ندارند خیلی سریع کم میآورند. اگر علاقه خود را پیدا کنید، برنامه ریزی منظم، ارتباط با مدالآوران سال های پیش، تلاش پیوسته، روحیهٔ پژوهشگری و انعطاف در مسیر المپیاد شما را به مدال میرسانند.
آیا در این مسیر تنها دانش علمی مهم بود یا مهارت های دیگر هم نقش داشت؟
-: دانش علمی خیلی مهم است اما تنها عامل موفقیت نیست. مهارتهایی مثل تلاش، برنامه ریزی، انعطاف در مسیر موفقیت و استفاده از تجربههای دیگران نقش مهمی دارند. یک عامل مهم موفقیت این است که روحیه پژوهشگری داشته باشید؛ به این معنی که حول مباحث المپیاد حتی اگر موضوعی را یافتید که در کتابهای منبع به آن ذکر نشده بود خودتان پی آن موضوع را بگیرید و به دانش خود اضافه کنید.
به نظر شما نظام آموزشی کشور چه کاری میتواند بکند تا استعدادها های بیشتری در المپیاد ها بدرخشند ؟
-: حمایت از بچههای المپیادی، در نظر گرفتن سهمیه و تسهیلات برای المپیادهای نوین.
آیا پیشنهادی برای دانش آموزانی که میخواهند وارد مسیر المپیاد شوند دارید؟
-: سه گام برای شروع المپیاد:
رشته مورد علاقهتان را پیدا کنید، با مدال آوران سالهای پیش صحبت کنید، شروع کنید و از هیچ چیز نترسید.
روز شما چهگونه میگذرد؟ آیا تفریح هم در کنار درس دارید؟
-: میخوابم، غذا میخورم، شعر میخوانم، به مباحث درسی میپردازم، با خانواده وقت میگذرانم، با دوستانم بیرون میروم؛ مثل همه آدما.
تفریح برای شادابی خیلی مهم است البته در زمان هایی که تمرکز بر مطالعه المپیاد است، باید مدیریت شده باشد.
اگر در یک جمله انگیزه تان را درباره این مسیر توصیف کنید چه میگویید؟
-: دوست داشتم سر از کار اقتصاد در بیاورم و بتوانم برای کشورم تاثیرگذار باشم.
یکی از فراموش نشدنی خاطرههای من در دوران المپیاد بازدید از یکی از کارخانه های نوشت افزار بود و صحبت با مدیرعامل این کارخانه که بسیار برای من الهام بخش بود که یک شرکت ایرانی بتواند اینگونه قوی برندسازی کند و در اشلهای جهانی کار کند.
در پایان چه پیامی دوست دارید به همسالان خود بدهید؟
-: همان توصیهای که برای شروع المپیاد کردم را یک بار دیگر تکرار میکنم: علاقهتان را پیدا کنید، با افراد موفق صحبت کنید، شروع کنید و از هیچ چیز نترسید.
گزارش: عیسی صادقی؛ عضو باشگاه معلمان خبرنگار استان اصفهان
انتهای پیام/