پیام سپاهان - معاون آموزش ابتدایی ادارهکل آموزشوپرورش استان اصفهان گفت: نباید بهانه کمبود منابع مالی را بیاوریم؛ اگر مدیریت فرایندمحور داشته باشیم، حتی با امکانات محدود نیز میتوانیم دانشآموزانی توانمند تربیت کنیم؛ آنچه بیش از ساختمان و امکانات اهمیت دارد، معلم توانمند و باانگیزه است.
به گزارش ادارۀ اطلاع رسانی و روابط عمومی ادارهکل آموزش و پرورش استان اصفهان، اعظم هارونی، معاون آموزش ابتدایی این ادارهکل در جمع معاونان آموزش ابتدایی استان اظهار داشت: اگر قرار باشد آینده کشور را رقم بزنیم، باید امروز ابتدایی را دریابیم؛ این یک مسئولیت جمعی است و همه ما باید برای آن تلاش کنیم.
وی با اشاره به پژوهشهای انجامشده افزود: بیش از 65 درصد آموزشها در کلاسهای ابتدایی همچنان به شیوه سنتی انجام میشود و همین امر موجب شده است در دوره متوسطه، بهویژه در پایههای یازدهم و دوازدهم، دانشآموزان جلوتر از معلمان حرکت کنند؛ این نشان میدهد که نیازمند اصلاح روشهای تدریس و بهروزسازی شیوههای آموزشی هستیم.
هارونی تصریح کرد: هرچقدر بخشنامه و شیوهنامه صادر کنیم اما در دل کلاس درس اتفاقی نیفتد، تحولی ایجاد نخواهد شد؛ اگر بعد از یک سال یک قدم رو به جلو برنداریم، باید بپذیریم که در مأموریت خود موفق نبودهایم.
معاون آموزش ابتدایی ادارهکل آموزشوپرورش استان اصفهان با بیان اینکه تحول باید از مدیران و معاونان آغاز شود، ادامه داد: نباید بهانه کمبود منابع مالی را بیاوریم؛ اگر مدیریت فرایندمحور داشته باشیم، حتی با امکانات محدود نیز میتوانیم دانشآموزانی توانمند تربیت کنیم؛ آنچه بیش از ساختمان و امکانات اهمیت دارد، معلم توانمند و باانگیزه است.
وی همچنین بر احیای نقش معاون آموزشی در مدارس تأکید کرد و گفت: معاون آموزشی نباید صرفاً مجری دستورات مدیر باشد؛ بلکه وظیفه اصلی او کیفیتبخشی به آموزش است و در این زمینه، برنامه عملیاتی ویژهای در دست تدوین است.
هارونی به طرح «توانا» و برنامههای تحولی وزارت آموزش و پرورش اشاره کرد و ابراز داشت: این طرح بهطور مستقیم توسط رئیسجمهور رصد میشود و نمیتوانیم آن را صرفاً به برگزاری چند کارگاه محدود کنیم؛ اجرای کیفی این برنامهها تضمینکننده آینده آموزشی استان خواهد بود.
معاون آموزش ابتدایی ادارهکل آموزشوپرورش استان اصفهان عدالت تربیتی را از رویکردهای مهم معاونت عنوان کرد و گفت: توزیع نیروی انسانی و امکانات باید با انصاف و به نفع مدارس کمبرخوردار باشد؛ برندسازی مدارس دولتی پذیرفتنی نیست؛ همه مدارس دولتی باید فرصت رشد برابر برای دانشآموزان فراهم کنند.
وی ارتقای حرفهای مستمر معلمان و مدیران را از دیگر رویکردهای اساسی دانست و اذعان داشت: بیش از نیمی از معلمان ابتدایی استان سابقه کمتر از ده سال دارند؛ بنابراین باید آموزشهای تخصصی برای ارتقای روشهای تدریس بهویژه در دروس پایه مانند ریاضی، فارسی و علوم برگزار شود.
هارونی با اشاره به تدوین برنامه راهبردی معاونت آموزش ابتدایی استان خاطرنشان کرد: عملکرد مناطق و معاونان آموزشی از این پس بر اساس شاخصهای مشخص ارزیابی خواهد شد؛ همه ما یک تیم واحد هستیم و موفقیت آموزش ابتدایی استان در گرو تلاش مشترک تمامی معاونان و مدیران است.
انتهای پیام/