دوشنبه ۲۴ شهريور ۱۴۰۴

فرهنگی

ابزار و فناوری‌ها باید در خدمت آموزش باشند

ابزار و فناوری‌ها باید در خدمت آموزش باشند
پیام سپاهان - رئیس ادارۀ تکنولوژی و گروه‌های آموزشی دوره ابتدایی اداره‌کل آموزش و پرورش استان اصفهان گفت: ابزار و فناوری‌ها باید در خدمت آموزش باشند، نه اینکه آموزش در خدمت ابزار قرار گیرد؛ در برخی تولیدات آموزشی مشاهده می‌شود که استفاده افراطی از ابزار موجب غفلت از اهداف اصلی تدریس می‌شود که این امر باید اصلاح گردد.
  بزرگنمايي:

پیام سپاهان - رئیس ادارۀ تکنولوژی و گروه‌های آموزشی دوره ابتدایی اداره‌کل آموزش و پرورش استان اصفهان گفت: ابزار و فناوری‌ها باید در خدمت آموزش باشند، نه اینکه آموزش در خدمت ابزار قرار گیرد؛ در برخی تولیدات آموزشی مشاهده می‌شود که استفاده افراطی از ابزار موجب غفلت از اهداف اصلی تدریس می‌شود که این امر باید اصلاح گردد.

به گزارش ادارۀ اطلاع‌رسانی و روابط عمومی اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان، کبری انصاریان، رئیس ادارۀ تکنولوژی و گروه‌های آموزشی دوره ابتدایی این اداره کل، در نشست تخصصی رهبران تحول با حضور معاونین آموزش ابتدایی استان بر نقش محوری فناوری‌های نوین و روش‌های فعال یاددهی – یادگیری در ارتقای کیفیت آموزش تأکید کرد.
وی با بیان اینکه «هدایت فرایند یاددهی–یادگیری، رسالت اصلی معلم است»، اظهار داشت: دانش‌آموزان باید با مشارکت فعال در کار گروهی مهارت‌های ضروری زندگی آینده را بیاموزند و معلمان نیز با بهره‌گیری از شیوه‌های یادگیری فعال و مشارکتی، زمینه لذت‌بخش و معنادار شدن یادگیری را فراهم آورند.
انصاریان در ادامه استفاده هوشمندانه از فناوری‌های نوین را ضروری دانست و افزود: ابزار و فناوری‌ها باید در خدمت آموزش باشند، نه اینکه آموزش در خدمت ابزار قرار گیرد؛ در برخی تولیدات آموزشی مشاهده می‌شود که استفاده افراطی از ابزار موجب غفلت از اهداف اصلی تدریس می‌شود که این امر باید اصلاح گردد.
رئیس ادارۀ تکنولوژی و گروه‌های آموزشی دوره ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان، تشکیل «اجتماعات یادگیری» در قالب طرح توانا را یکی از برنامه‌های مهم آموزش و پرورش دانست و تأکید کرد: ضروری است تمامی معلمان، مدیران و معاونین آموزشی، چه در مدارس دولتی و چه غیردولتی، به عضویت این اجتماعات درآیند تا زمینه تبادل تجربه، نقد منصفانه و ارتقای کیفیت تدریس فراهم شود.
وی با اشاره به ضرورت توجه به «کیفیت» اجتماعات یادگیری علاوه بر کمیت، تصریح کرد: تالارهای گفت‌وگو باید فعال باشند و بازخوردهای دقیق نسبت به محتوای بارگذاری شده ارائه شود؛ چرا که این موضوع به طور مستقیم از سوی وزارت آموزش و پرورش رصد و ارزیابی می‌شود.
انصاریان توسعه مهارت‌های حل مسئله، تفکر انتقادی و خلاقیت در دانش‌آموزان، ایجاد محیط یادگیری مثبت و شاداب و توانمندسازی معلمان از طریق برگزاری دوره‌های ضمن خدمت و کارگاه‌های آموزشی را از اولویت‌های این اداره عنوان کرد و همچنین با تاکید بر ضرورت برنامه‌ریزی دقیق برای اجرای دوره‌های «اصلاح روش‌های آموزش» و «مدرسه تراز» گفت: ثبت کدهای ضمن خدمت و پوشش صددرصدی معلمان و مدیران در این دوره‌ها الزامی است و باید در فاصله زمانی کوتاه تمامی همکاران دوره‌های مذکور را گذرانده باشند.
رئیس ادارۀ تکنولوژی و گروه‌های آموزشی دوره ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان خاطرنشان کرد: گروه‌های آموزشی باید با تکیه بر توانمندسازی حرفه‌ای معلمان، نظارت کیفی بر تدریس‌ها و تولید محتواهای آموزشی اثرگذار، نقش فعال‌تری در ارتقای سطح آموزش ابتدایی استان ایفا کنند.
انتهای پیام/


نظرات شما