- نوشته شده توسط:
پیام سپاهان
-
يکشنبه ۲۳ شهريور ۱۴۰۴
پیام سپاهان - سرپرست ادارۀ دوره دوم ابتدایی ادارهکل آموزشوپرورش استان اصفهان گفت: سند تحول بنیادین و آییننامه اجرایی مدرسه دو بال اصلی نظام تعلیم و تربیت هستند و مدیران و معاونان باید بهطور جدی با آنها آشنا باشند؛ نگاه بخشنامهای کافی نیست؛ ما باید بهعنوان رهبران آموزشی در مدارس، خلاقیت، نوآوری و انگیزه را در میان معلمان تقویت کنیم.
پیام سپاهان - سرپرست ادارۀ دوره دوم ابتدایی ادارهکل آموزشوپرورش استان اصفهان گفت: سند تحول بنیادین و آییننامه اجرایی مدرسه دو بال اصلی نظام تعلیم و تربیت هستند و مدیران و معاونان باید بهطور جدی با آنها آشنا باشند؛ نگاه بخشنامهای کافی نیست؛ ما باید بهعنوان رهبران آموزشی در مدارس، خلاقیت، نوآوری و انگیزه را در میان معلمان تقویت کنیم.
به گزارش ادارۀ اطلاع رسانی و روابط عمومی ادارهکل آموزشوپرورش استان اصفهان، خسرو دهاقین، سرپرست ادارۀ دوره دوم ابتدایی این اداره کل در جمع معاونین آموزش ابتدایی مناطق و نواحی استان با اشاره به سیاستهای کلان آموزش و پرورش و انتظارات از دوره ابتدایی اظهار داشت: نگاه ویژه ریاست جمهوری به آموزش و پرورش بهویژه در دوره ابتدایی، نشاندهنده اهمیت بنیادین این دوره در شکلگیری مهارتها و هویت دانشآموزان است.
وی با بیان اینکه مهارتآموزی یکی از اولویتهای اصلی دوره دوم ابتدایی است، افزود: در اسناد بالادستی از جمله سند تحول بنیادین و برنامه درسی ملی تأکید شده است که هر دانشآموز در پایان دوره تحصیل باید حداقل یک مهارت را بیاموزد و ما تلاش میکنیم این هدف با همکاری مناطق به مرحله اجرا برسد.
دهاقین سه اولویت محوری وزارت آموزش و پرورش در سال تحصیلی جدید را توسعه عدالت و نصیب برابر آموزشی، ارتقای کیفیت آموزشی و پرورشی با تأکید بر مدارس دولتی و تقویت هویت ایرانی ـ اسلامی و احساس تعلق دانست و ادامه داد: برنامهها و فعالیتهای دوره دوم ابتدایی نیز منطبق بر همین اهداف طراحی شده است.
سرپرست ادارۀ دوره دوم ابتدایی ادارهکل آموزشوپرورش استان اصفهان با انتقاد از رویههای نادرست در برخی مدارس گفت: افتخار ما در پایان دوره ابتدایی نباید صرفاً قبولی دانشآموزان در مدارس تیزهوشان یا نمونه دولتی باشد؛ بلکه رسالت ما پرورش همهجانبه دانشآموزان در ابعاد علمی، مهارتی، اجتماعی، اخلاقی، جسمی و هنری است.
وی همچنین تحول در رویکردها را ضروری دانست و عنوان کرد: سند تحول بنیادین و آییننامه اجرایی مدرسه دو بال اصلی نظام تعلیم و تربیت هستند و مدیران و معاونان باید بهطور جدی با آنها آشنا باشند؛ نگاه بخشنامهای کافی نیست؛ ما باید بهعنوان رهبران آموزشی در مدارس، خلاقیت، نوآوری و انگیزه را در میان معلمان تقویت کنیم.
دهاقین با تأکید بر اهمیت انگیزهبخشی به معلمان تصریح کرد: معلم توانمند و باانگیزه محور اصلی تحول در مدرسه است و باید از ایدهها و نوآوریهای معلمان، بهویژه نیروهای جوان، حمایت کرد.
سرپرست ادارۀ دوره دوم ابتدایی ادارهکل آموزشوپرورش استان اصفهان استفاده از دادهها و تصمیمگیری مبتنی بر آمار واقعی را از دیگر الزامات مدیریتی دانست و اذعان کرد: در موضوعاتی مانند نرخ جذب و پوشش تحصیلی باید با تحلیل دقیق دادهها اقدام کنیم و از گزارشهای صوری پرهیز شود؛ نظارت در آموزش و پرورش باید هدایتگر، علمی و عادلانه باشد نه صرفاً کنترلگر.
وی به اهمیت ثبتنام دانشآموزان و جلوگیری از بازماندگی از تحصیل اشاره کرد و گفت: ستاد ثبتنام وظیفه دارد فرآیند ثبتنام را تسهیل کند؛ ظرفیت خالی مدارس باید بهدرستی مدیریت شود تا هیچ دانشآموزی به دلیل مقاومت برخی مدیران یا بیتوجهی ادارات از تحصیل بازنماند.
دهاقین با اشاره به اهداف کمی و کیفی آموزش و پرورش استان خاطرنشان کرد: عملکرد سال گذشته در برخی شاخصها از جمله نرخ جذب و پوشش تحصیلی با هدفگذاریها فاصله داشت و لازم است امسال با برنامهریزی جدی و پیگیری مناطق، به اهداف تعیینشده برسیم.
انتهای پیام/
تا کنون هیچ نظری ارسال نشده است ...