چهارشنبه ۲۳ مهر ۱۴۰۴

فرهنگی

ظرفیت هوش مصنوعی با «دستیار هوشمند معلم» به یاری نظام تعلیم و تربیت می‌آید

ظرفیت هوش مصنوعی با «دستیار هوشمند معلم» به یاری نظام تعلیم و تربیت می‌آید
پیام سپاهان - مشاور وزیر در تحقق عدالت آموزشی و تضمین کیفیت یادگیری گفت: مطابق با برنامه هفتم توسعه و سیاست‌های دولت، شورای عالی آموزش و پرورش مأموریت یافته است تا برنامه‌ای جامع برای بهره‌گیری از ظرفیت هوش مصنوعی در آموزش تدوین کند و در این چارچوب، پروژه‌هایی چون طراحی دستیار هوشمند معلم با همکاری شرکت‌های داخلی آغاز شده تا معلمان بتوانند از این ابزارها برای طراحی آموزشی، برنامه‌ریزی درسی و ارتقای کیفیت یادگیری استفاده کنند.
  بزرگنمايي:

پیام سپاهان - مشاور وزیر در تحقق عدالت آموزشی و تضمین کیفیت یادگیری گفت: مطابق با برنامه هفتم توسعه و سیاست‌های دولت، شورای عالی آموزش و پرورش مأموریت یافته است تا برنامه‌ای جامع برای بهره‌گیری از ظرفیت هوش مصنوعی در آموزش تدوین کند و در این چارچوب، پروژه‌هایی چون طراحی دستیار هوشمند معلم با همکاری شرکت‌های داخلی آغاز شده تا معلمان بتوانند از این ابزارها برای طراحی آموزشی، برنامه‌ریزی درسی و ارتقای کیفیت یادگیری استفاده کنند.

به گزارش ادارۀ اطلاع‌رسانی و روابط‌عمومی اداره‌کل آموزش‌وپرورش استان اصفهان، علی زرافشان، مشاور وزیر آموزش‌وپرورش در تحقق عدالت آموزشی و تضمین کیفیت یادگیری، در گردهمایی مشترک شورای معاونین وزارت و مدیران‌کل آموزش‌وپرورش سراسر کشور که به میزبانی استان اصفهان برگزار شد، بر استمرار مسیر عدالت آموزشی و توسعه فناوری‌های نوین یادگیری تأکید کرد و با اشاره به محورهای برنامه تحول دولت و رویکرد رئیس‌جمهور نسبت به آموزش عمومی، اظهار داشت: رئیس‌جمهور از نخستین جلسات، تأکید ویژه‌ای بر ابعاد مختلف توسعه آموزشی اعم از ساخت فضاهای آموزشی استاندارد تا تحول در شیوه‌های یاددهی و یادگیری و تجهیز کلاس‌های به فناوری‌های نوین داشتند و بر همین اساس، کارگروهی تخصصی با محوریت سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی تشکیل شد تا تجهیزات مورد نیاز هر درس و هر کلاس شناسایی و تأمین شود.
وی افزود: با همکاری سازمان نوسازی مدارس و صنایع آموزشی، فهرستی جامع از تجهیزات آموزشی مورد نیاز تدوین و در سامانه‌ای ملی ثبت شد تا مدارس بتوانند بر اساس خوداظهاری، تجهیزات موجود و مورد نیاز خود را ثبت کنند و با این کار، تسهیل در روند تجهیز مدارس تازه‌تأسیس و مدارس موجود بر اساس عدالت آموزشی و شفافیت در توزیع منابع دنبال شد.
زرافشان با تشریح برنامه تجهیز مدارس به فناوری‌های هوشمند گفت: یکی از مطالبه‌های جدی رئیس‌جمهور، تغییر چیدمان سنتی کلاس‌ها و حمایت از یادگیری مشارکتی و پروژه‌محور است که در همین راستا، با همکاری شرکت‌های دانش‌بنیان از جمله دانشگاه صنعتی شریف، طرحی برای تجهیز کلاس‌ها به سامانه‌های هوشمند با هزینه‌ای اندک طراحی شده است تا بتوانیم امکانات دیجیتال را در مدارس توسعه دهیم.
مشاور وزیر آموزش‌وپرورش در تحقق عدالت آموزشی و تضمین کیفیت یادگیری ادامه داد: در حال حاضر، تنها 30 درصد مدارس کشور مجهز به تجهیزات آموزشی هوشمند هستند و تلاش داریم با اتکا به مسئولیت اجتماعی دستگاه‌ها و حمایت دولت، این عدد را به‌صورت جهشی افزایش دهیم.
وی با اشاره به بخش دوم این طرح که به تجهیز مدارس به تلویزیون‌های هوشمند و تعاملی مربوط می‌شود، گفت: در این حوزه نیز شرکت‌ها و نهادهای دارای مسئولیت اجتماعی، در قالب همکاری‌های بین‌بخشی با دولت وارد عمل شده‌اند و با تأمین منابع مالی، کلاس‌های درس به تلویزیون‌های تعاملی مجهز خواهند شد تا فرآیند آموزش با استفاده از رسانه‌های بصری، تعاملی و فناورانه تقویت شود.
زرافشان به موضوع ورود هوش مصنوعی به نظام آموزشی اشاره کرد و ابراز داشت: مطابق با برنامه هفتم توسعه و سیاست‌های دولت، شورای عالی آموزش و پرورش مأموریت یافته است تا برنامه‌ای جامع برای بهره‌گیری از ظرفیت هوش مصنوعی در آموزش تدوین کند و در این چارچوب، پروژه‌هایی چون طراحی دستیار هوشمند معلم با همکاری شرکت‌های داخلی آغاز شده تا معلمان بتوانند از این ابزارها برای طراحی آموزشی، برنامه‌ریزی درسی و ارتقای کیفیت یادگیری استفاده کنند.
مشاور وزیر آموزش‌وپرورش در تحقق عدالت آموزشی و تضمین کیفیت یادگیری با تأکید بر تداوم نهضت عدالت آموزشی، خاطرنشان کرد: حرکت در مسیر عدالت آموزشی، تجهیز فضاهای آموزشی و ارتقای کیفیت یادگیری، مسیری بی‌پایان و تحول‌آفرین است و در همین راستا، تا پایان سال، بهره‌برداری از بیش از چهار هزار فضای آموزشی جدید پیش‌بینی شده است و این روند به لطف حمایت دولت و تلاش مدیران استان‌ها با قدرت ادامه خواهد یافت.
انتهای پیام/


نظرات شما