سه شنبه ۲۲ مهر ۱۴۰۴

فرهنگی

سلامت روان، زیرساخت اصلی کیفیت در آموزش است

سلامت روان، زیرساخت اصلی کیفیت در آموزش است
پیام سپاهان - مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان گفت: در دستگاه تعلیم و تربیت، زیرساخت‌ها و دغدغه‌هایی چون نیروی انسانی، فضاهای آموزشی و روابط سازمانی اهمیت دارند، اما هیچ زیرساختی مؤثرتر از «حال خوب» و سلامت روان کارکنان نیست؛ معلم و مدیر زمانی می‌توانند به جامعه خدمت با کیفیت ارائه دهند که خود از آرامش، امید و نشاط برخوردار باشند.
  بزرگنمايي:

پیام سپاهان - مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان گفت: در دستگاه تعلیم و تربیت، زیرساخت‌ها و دغدغه‌هایی چون نیروی انسانی، فضاهای آموزشی و روابط سازمانی اهمیت دارند، اما هیچ زیرساختی مؤثرتر از «حال خوب» و سلامت روان کارکنان نیست؛ معلم و مدیر زمانی می‌توانند به جامعه خدمت با کیفیت ارائه دهند که خود از آرامش، امید و نشاط برخوردار باشند.

به گزارش ادارۀ اطلاع‌رسانی و روابط عمومی اداره‌کل آموزش و پرورش استان اصفهان، محمدرضا نظریان، مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان در صبحگاه سلامت روان اظهار داشت: سلامت روان از اساسی‌ترین مباحث در آموزش‌وپرورش است؛ همان‌گونه که برای سلامت جسم اهمیت قائل هستیم، باید سلامت روان را به‌عنوان زیرساخت و زیربنای سلامت جسم مورد توجه ویژه قرار دهیم؛ آموزش و پرورش نهادی است که هم‌زمان سنگین‌ترین و شیرین‌ترین مسئولیت اجتماعی را بر دوش دارد و به همین دلیل، کارکنان آن بیش از هر قشر دیگری نیازمند حفظ و تقویت سلامت روان هستند.
وی افزود: در دستگاه تعلیم و تربیت، زیرساخت‌ها و دغدغه‌هایی چون نیروی انسانی، فضاهای آموزشی و روابط سازمانی اهمیت دارند، اما هیچ زیرساختی مؤثرتر از «حال خوب» و سلامت روان کارکنان نیست؛ معلم و مدیر زمانی می‌توانند به جامعه خدمت با کیفیت ارائه دهند که خود از آرامش، امید و نشاط برخوردار باشند.
نظریان با اشاره به ضرورت تاب‌آوری و امید به‌عنوان دو کلیدواژه اساسی در سلامت روان ابراز داشت: تاب‌آوری به معنای تسلیم نشدن در برابر مشکلات است؛ ما در آموزش و پرورش با مراجعات و انتظارات گوناگونی روبه‌رو هستیم که گاه در حیطه اختیارات ما نیست، اما نباید اجازه دهیم این چالش‌ها سلامت روان ما را تهدید کند؛ تاب‌آوری یعنی ارتقای ظرفیت ذهنی و روانی برای ادامه مؤثر خدمت‌رسانی و امید یعنی دیدن نور در انتهای تونل تاریکی؛ اگر دانش‌آموز و معلم امیدوار باشند، مسیر موفقیت روشن‌تر خواهد شد.
مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان با تأکید بر نقش مدیران در ایجاد حمایت اجتماعی برای کارکنان ادامه داد: وظیفه ماست که با نگاهی حمایتی به زیرمجموعه خود، زمینه امید، آرامش و احساس امنیت روانی را فراهم کنیم؛ این حمایت اجتماعی، پایه‌ای برای افزایش انگیزه و کارآمدی همکاران است؛ البته سلامت روان امری شخصی و درونی است و نیازمند «خودمراقبتی» آگاهانه است؛ خودمراقبتی نه یک وظیفه اداری، بلکه ضرورتی حرفه‌ای برای هر معلم و کارمند است.
وی خاطرنشان کرد: هیجانات در محیط کار سرایت‌پذیرند؛ اگر مدیر یا معلم با امید و نشاط وارد مجموعه شود، این احساس به همکاران و دانش‌آموزان منتقل می‌شود و زیربنای یادگیری مؤثر را شکل می‌دهد؛ اما اگر فردی با ناامیدی و خستگی در محیط حضور یابد، همان حال را به دیگران منتقل می‌کند؛ پس سلامت روان فردی، ضامن سلامت روان سازمانی است.
انتهای پیام/


نظرات شما