چهارشنبه ۲۳ مهر ۱۴۰۴

علمی

شیائومی رهبر بازار مچ‌بندهای هوشمند شد

شیائومی رهبر بازار مچ‌بندهای هوشمند شد
پیام سپاهان - زومیت / شیائومی در فصل گذشته رهبر بازار مچ‌بندهای هوشمند شد و هواوی و اپل را کنار زد. بازار جهانی مچ‌بندهای هوشمند شاهد تغییر بزرگی در رده‌بندی برندها بود و ...
  بزرگنمايي:

پیام سپاهان - زومیت / شیائومی در فصل گذشته رهبر بازار مچ‌بندهای هوشمند شد و هواوی و اپل را کنار زد.
بازار جهانی مچ‌بندهای هوشمند شاهد تغییر بزرگی در رده‌بندی برندها بود و این‌بار، شیائومی جایگاه نخست را از آنِ خود کرد.
بازار
بر اساس گزارش جدید مؤسسه‌ی تحقیقاتی Omdia، در سه‌ماهه‌ی دوم سال 2025، شیائومی با رشد چشمگیر 61 درصدی نسبت‌به سال گذشته، از رقبا پیشی گرفت و به پرفروش‌ترین برند در این بازار تبدیل شد. پس از آن، هواوی در رتبه‌ی دوم قرار دارد. اپل با وجود حضور قدرتمند در رده‌ی محصولات پریمیوم، به جایگاه سوم سقوط کرد.
در مجموع، در فصل گذشته 50٫2 میلیون مچ‌بند هوشمند در جهان عرضه شد که نشان‌دهنده‌ی رشد سالانه‌ی 13 درصدی است. این افزایش از تقاضای بالای کاربران برای دستگاه‌های تناسب اندام و مچ‌بندهای هوشمند مقرون‌به‌صرفه ناشی می‌شود.
مدل‌هایی مانند شیائومی بند و ردمی بند در بسیاری از بازارها پرفروش شده‌اند؛ چون کاربران به دنبال قابلیت‌های هوشمند با قیمت پایین‌تر از ساعت‌های هوشمند هستند.
برآورد Omdia نشان می‌دهد بازار پوشیدنی‌ها در سال 2025 حدود 8 درصد و در سال 2026 حدود 9 درصد دیگر رشد خواهد کرد. تغییر اصلی در ساختار ارزش بازار در حال رخ‌دادن است.
دست‌بندهای ساده بیشترین حجم فروش را تشکیل می‌دهند؛ اما 69 درصد از ارزش مالی بازار متعلق به ساعت‌های هوشمند است، در حالی‌که این دستگاه‌ها تنها 32 درصد از کل حجم عرضه را شامل می‌شوند. به‌عبارت دیگر، کاربران کمتر ساعت می‌خرند؛ اما برای آن هزینه‌ی بیشتری می‌پردازند.
در نتیجه، برندها تمرکز خود را از مشخصات فنی به ایجاد اکوسیستم‌های یکپارچه منتقل کرده‌اند. شیائومی با تکیه بر HyperOS در حال گسترش ارتباط میان پوشیدنی‌ها و دیگر محصولاتش است، در سوی دیگر، هواوی با اپلیکیشن Huawei Health اکوسیستم جامع سلامت ایجاد کرده که سخت‌افزار، تحلیل داده و خدمات اشتراکی را دربر می‌گیرد.
در همین بازه، اپل با افت یک درصدی در میزان عرضه روبه‌رو شد و سامسونگ رشد اندکی را تجربه کرد. برند هندی Noise با عملکرد قابل‌توجه خود در جایگاه پنجم ایستاد و نقش پررنگ هند را در رقابت جهانی پوشیدنی‌ها برجسته کرد.
نتیجه روشن است: رقابت در بازار پوشیدنی‌ها دیگر فقط درباره‌ی مشخصات فنی نیست، بلکه بر سر حفظ کاربران درون اکوسیستم برند جریان دارد و به‌نظر می‌رسد شیائومی فعلاً در این رقابت پیشتاز است.


نظرات شما