پیام سپاهان - مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان گفت: سرانه آموزشی مدارس در مقایسه با سال تحصیلی گذشته چهار برابر شده است و هرچند این اعتبار به همه مدارس اختصاص یافته، اما مدارس مناطق کمتر برخوردار سهم بیشتری دریافت میکنند.
به گزارش ادارۀ اطلاعرسانی و روابط عمومی ادارهکل آموزش و پرورش استان اصفهان، محمدرضا نظریان، مدیرکل آموزشوپرورش استان در نشست خبری با اصحاب رسانه اصفهان در آستانه سال تحصیلی جدید به تشریح برنامهها و اولویتهای آموزش و پرورش استان در قالب «پروژه مهر» پرداخت و با تأکید بر ضرورت تحقق عدالت و کیفیت آموزشی در سال تحصیلی پیشرو اظهار داشت: شعار سال جاری «توسعه عدالت تربیتی برای ایران، برای مدرسه» است که نشاندهنده نگاه ویژه به عدالت آموزشی در تمامی مدارس است؛ اجرای «پروژۀ مهر» از اواسط اردیبهشتماه آغاز شده و همه ظرفیتهای آموزش و پرورش استان اعم از فضاهای فیزیکی، منابع انسانی، محتوای آموزشی، ثبتنام دانشآموزان، سرویس مدارس و کتابهای درسی، به صورت هفتگی و منظم در جلسات شورای معاونین استان و وزارتخانه رصد و پایش میشود تا بازگشایی مدارس بدون دغدغه برای دانشآموزان و خانوادهها رقم بخورد.
وی بحث زیباسازی و کیفیتبخشی را فراتر از رنگآمیزی و بهسازی فضای فیزیکی مدارس دانست و افزود: زیباسازی کلاس درس در گرو اصلاح روشهای تدریس و بهرهگیری از فناوریهای نوین است؛ معلمان باید علاوه بر استفاده از روشهای سنتی، رویکردهای جدیدی همچون یادگیری فعال، کار گروهی، ظرفیتهای دانشآموزان را در کلاس درس به کار گیرند؛ همچنین دورههای توانمندسازی معلمان در زمینه روشهای نوین تدریس و آشنایی با هوش مصنوعی پیش از آغاز سال تحصیلی در حال برگزاری است.
نظریان به طرح هوشمندسازی کلاسها اشاره کرد و بیان داشت: با همکاری استانداری، فرمانداریها و شوراهای آموزش و پرورش، مقرر شده در هر منطقه حداقل یک کلاس بهصورت رایگان هوشمندسازی شود؛ این نهضت با جدیت در استان اصفهان آغاز شده و در برخی مناطق، بیش از 90 درصد کلاسها هوشمند شدهاند؛ این اقدام گامی مهم در مسیر ارتقای کیفیت آموزش و تحقق عدالت آموزشی است.
مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان ضمن تقدیر از مشارکت مردم و خیرین در نهضت مدرسهسازی، ابراز داشت: امروز فرهنگ مشارکت در آموزش و پرورش فراتر از خیرین گسترش یافته است؛ از معلمانی که هدایای خود را صرف ساخت مدرسه میکنند تا کشاورزان، کامیونداران و زنان خانهدار که هر یک به سهم خود در مسیر توسعه مدارس سهیم شدهاند؛ این همراهی ارزشمند بیانگر آن است که آموزش و پرورش یک مطالبه عمومی و مردمی است.
وی به موضوع اتباع خارجی اشاره کرد و گفت: با وجود برخی محدودیتهای قانونی، تاکنون بیش از 17 هزار دانشآموز اتباع با مدارک هویتی معتبر در مدارس استان ثبتنام کردهاند؛ پیشبینی میشود امسال بین 25 تا 30 هزار دانشآموز اتباع در مقاطع مختلف، عمدتاً ابتدایی، مشغول به تحصیل شوند؛ سیاست آموزش و پرورش استان مدیریت متوازن ثبتنام این دانشآموزان در مدارس است تا از بروز آسیبهای آموزشی و اجتماعی جلوگیری شود.
نظریان با اشاره به موضوع شهریه مدارس غیردولتی اذعان داشت: برای نخستین بار شهریه مدارس غیردولتی پیش از آغاز سال تحصیلی اعلام شده و خانوادهها میتوانند با مراجعه به سامانه مشارکتها از شهریه مصوب مطلع شوند؛ دریافت شهریه در مدارس دولتی به هیچ عنوان قانونی نیست و تنها مشارکتهای داوطلبانه اولیا پذیرفته میشود.
مدیرکل آموزشوپرورش استان اصفهان از چهار برابر شدن سرانه آموزشی مدارس نسبت به سال گذشته خبر داد و گفت: این اعتبار به همه مدارس اختصاص یافته است، اما مدارس مناطق کمتر برخوردار سهم بیشتری دریافت میکنند.
وی با تأکید بر اهمیت سند تحول بنیادین خاطرنشان کرد: بر اساس این سند، آموزش و پرورش صرفاً به دنبال تربیت دانشآموز دانشمند نیست، بلکه مأموریت دارد انسانهای توانمند و مسئولیتپذیر را در همه ابعاد تربیتی پرورش دهد؛ ما مسیر تعالی آموزش و پرورش را در گرو نقد سازنده و همراهی رسانهها میدانیم و از هرگونه انتقاد که به ارتقای امور کمک کند استقبال میکنیم.
انتهای پیام/