چهارشنبه ۱۵ مرداد ۱۴۰۴

فرهنگی

سند تحول بنیادین به دنبال تغییر نقش معلم به مربی تربیتی است

سند تحول بنیادین به دنبال تغییر نقش معلم به مربی تربیتی است
پیام سپاهان - مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان گفت: یکی از تحولات اساسی سند تحول، تغییر نقش معلم از «معلم صرف» به «مربی تربیتی» است؛ اگر معلمی واقعاً مربی باشد، بسیاری از چالش‌های ما در مدرسه حل خواهد شد؛ مربی می‌تواند هم‌زمان مشاور، راهنما و تربیت‌گر باشد و نقش مکمل تربیتی را در کنار آموزش ایفا کند.
  بزرگنمايي:

پیام سپاهان - مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان گفت: یکی از تحولات اساسی سند تحول، تغییر نقش معلم از «معلم صرف» به «مربی تربیتی» است؛ اگر معلمی واقعاً مربی باشد، بسیاری از چالش‌های ما در مدرسه حل خواهد شد؛ مربی می‌تواند هم‌زمان مشاور، راهنما و تربیت‌گر باشد و نقش مکمل تربیتی را در کنار آموزش ایفا کند.

به گزارش ادارۀ اطلاع‌رسانی و روابط عمومی اداره‌کل آموزش‌وپرورش استان اصفهان، محمدرضا نظریان، مدیرکل آموزش‌وپرورش استان در نشست شورای پرورشی و فرهنگی اداره‌کل آموزش و پرورش اصفهان با حضور معاون فرهنگی و پرورشی وزارت آموزش‌وپرورش، بر ضرورت تحول نگرشی در نظام تعلیم و تربیت تأکید کرد و اظهار داشت: اگر ادعای اجرای سند تحول بنیادین را داریم، باید ابتدا تغییر نگرش را در خود، مدیران و معلمان ایجاد کنیم؛ وگرنه هیچ کارگاهی با هر محتوای قوی و جذابی نمی‌تواند منجر به تغییر واقعی شود.
وی افزود: جلسات فشرده و کاربردی برگزارشده طی دو روز گذشته با حضور مربیان و معاونین پرورشی، مشاورین و اعضای شورای معاونین اداره‌کل، بیانگر نگاه تحول‌آفرین و میدان‌محور معاون فرهنگی و پرورشی وزارت آموزش و پرورش در مواجهه با چالش‌های حوزه پرورشی است.
نظریان با تبیین ابعاد سند تحول بنیادین، عنوان کرد: یکی از تحولات اساسی سند تحول، تغییر نقش معلم از «معلم صرف» به «مربی تربیتی» است؛ اگر معلمی واقعاً مربی باشد، بسیاری از چالش‌های ما در مدرسه حل خواهد شد؛ مربی می‌تواند هم‌زمان مشاور، راهنما و تربیت‌گر باشد و نقش مکمل تربیتی را در کنار آموزش ایفا کند.
مدیرکل آموزش‌وپرورش استان اصفهان با انتقاد از ضعف مهارتی دانشجویان رشته مشاوره، ابراز داشت: دانش‌آموختگان رشته مشاوره در دانشگاه فرهنگیان غالباً تنها مباحث نظری را فرا می‌گیرند و آمادگی لازم برای مواجهه با مسائل واقعی دانش‌آموزان را ندارند؛ این یک خلأ جدی در آموزش دانشگاهی است.
وی ابراز داشت: بهتر است مشاوران مدارس از دل رشتۀ مشاوره انتخاب شود تا هویت شغلی این رشته حفظ شود.
نظریان در ادامه، استفاده‌ی صحیح از ظرفیت‌های تشکل‌های دانش‌آموزی را امری مهم دانست و گفت: دانش‌آموزان باید باور کنند که می‌توانند در امور تربیتی و فرهنگی نقش‌آفرین باشند و سند تحول بنیادین نیز بر رشد همه‌جانبه دانش‌آموزان تأکید دارد؛ اما متأسفانه گاه دیده می‌شود که در برخی از مدارس، این رشد تنها در بعد علمی مورد توجه است و سایر ساحت‌ها کمرنگ‌اند.
مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان تصریح کرد: عدالت تربیتی زمانی محقق می‌شود که فرایند تربیت محور قرار گیرد و صرفاً کسب رتبه محور نباشد؛ چراکه تمرکز صرف بر نتیجه، باعث محروم‌ماندن بسیاری از دانش‌آموزان از فرصت‌های تربیتی می‌شود.
وی به سه فرصت مهم تربیتی در مدرسه یعنی صبحگاه، نماز جماعت و زنگ تفریح اشاره کرد و بیان داشت: این ساعات به‌درستی در برنامه‌ریزی مدارس دیده نشده و معلم، خود را صرفاً موظف به حضور در کلاس درس می‌داند، در حالی که این زمان‌ها می‌توانند اثرگذاری تربیتی عمیقی داشته باشند.
نظریان با تأکید بر نقش خانواده در کاهش آسیب‌های اجتماعی، خاطرنشان کرد: نبود گفت‌وگوی مؤثر میان والدین و فرزندان، یکی از ریشه‌های آسیب‌های تربیتی است.
انتهای پیام/


نظرات شما