سه شنبه ۲۲ مهر ۱۴۰۴

فرهنگی

حرکت از «سپرده‌گذاری شناختی» به «پرورش توانمندی‌های فردی و اجتماعی»، تبلور سند تحول بنیادین است

حرکت از «سپرده‌گذاری شناختی» به «پرورش توانمندی‌های فردی و اجتماعی»، تبلور سند تحول بنیادین است
پیام سپاهان - مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان گفت: تعلیم و تربیت امروزی نباید صرفاً به «سپرده‌گذاری شناختی» محدود شود، بلکه باید زمینه‌ساز رشد مهارت‌ها، نگرش‌ها و بینش‌های گوناگون در کنار آموزش‌های آکادمیک باشد.
  بزرگنمايي:

پیام سپاهان - مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان گفت: تعلیم و تربیت امروزی نباید صرفاً به «سپرده‌گذاری شناختی» محدود شود، بلکه باید زمینه‌ساز رشد مهارت‌ها، نگرش‌ها و بینش‌های گوناگون در کنار آموزش‌های آکادمیک باشد.

به گزارش ادارۀ اطلاع‌رسانی و روابط‌عمومی اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان، محمدرضا نظریان، مدیرکل آموزش و پرورش استان در آیین افتتاحیه مرکز توسعه فردی و سلامت رویش سمپاد استان اصفهان، اظهار داشت: ضرورت حرکت از آموزش مبتنی بر محفوظات به سمت پرورش توانمندی‌های جامع دانش‌آموزان، یک نیاز جدی در نظام تعلیم و تربیت است.
وی با اشاره به دیدگاه‌های نوین روان‌شناسی تربیتی افزود: تعلیم و تربیت امروزی نباید صرفاً به «سپرده‌گذاری شناختی» محدود شود، بلکه باید زمینه‌ساز رشد مهارت‌ها، نگرش‌ها و بینش‌های گوناگون در کنار آموزش‌های آکادمیک باشد.
نظریان در تبیین مفهوم توسعه فردی، عنوان کرد: دانش‌آموزان باید در کنار آموزش‌های علمی، توانایی انطباق با جامعه و حل مسئله را بیاموزند تا بتوانند در آینده افرادی اثرگذار، متعهد و مسئولیت‌پذیر باشند؛ مدارس استعدادهای درخشان مأموریت دارند بستر رشد استعدادهای چندگانه دانش‌آموزان را فراهم کنند و با پرورش مهارت‌های فردی و اجتماعی، نخبگان را از سطح دانشمند به مرحله توانمند برسانند.
مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان با اشاره به اهمیت توسعه اجتماعی، تصریح کرد: توسعه اجتماعی به معنای تقویت روحیه برون‌گرایی، تعامل، ارتباط مؤثر و کار گروهی در بین دانش‌آموزان است؛ این ابعاد باید هم‌زمان با آموزش‌های شناختی در مدارس تیزهوشان دنبال شود تا پرورش همه‌جانبه دانش‌آموزان تحقق یابد و اهداف سند تحول بنیادین در میدان عمل اجرا گردد.
وی با اشاره به نقش گفت‌وگو و نقد در مدارس استعدادهای درخشان، ابراز داشت: فضای آموزشی باید به سمتی حرکت کند که دانش‌آموز بتواند نقادانه فکر کند، مسئله‌محور باشد و در تصمیم‌سازی‌های مدرسه نقش ایفا کند؛ مدیران مدارس باید زمینه شنیدن صدای دانش‌آموزان را فراهم آورند تا تصمیمات آموزشی بر مبنای داده‌ها و بازخوردهای واقعی گرفته شود.
نظریان خاطرنشان کرد: انتظار ما از مدارس سمپاد، تربیت دانش‌آموزانی است که علاوه بر موفقیت در کنکور و مراتب علمی، بتوانند به عنوان انسان‌هایی توانمند و اثرگذار در جامعه نقش‌آفرینی کنند؛ آموزش و پرورش استان اصفهان با نگاه تحولی و بر پایه سند تحول بنیادین، مسیر توانمندسازی نسل آینده را با جدیت دنبال خواهد کرد.
انتهای پیام/


نظرات شما