سه شنبه ۷ مرداد ۱۴۰۴

فرهنگی

کلاس‌های درس باید متناسب با نسل دیجیتال بازطراحی شوند

کلاس‌های درس باید متناسب با نسل دیجیتال بازطراحی شوند
پیام سپاهان - مدیرکل آموزش‌وپرورش استان اصفهان گفت: روش‌های سنتی دیگر پاسخ‌گوی نیازهای آموزشی این نسل نیست و باید تدریس‌ها متناسب با یادگیری دیداری و فناوری‌محور بازتعریف شوند؛ استفاده از فناوری، هوش مصنوعی، یادگیری شخصی‌سازی‌شده و محیط‌های متنوع یادگیری باید به فرهنگ رایج در مدارس ما تبدیل شود و این امر مستلزم تغییر نگرش مدیران و توانمندسازی معلمان است.
  بزرگنمايي:

پیام سپاهان - مدیرکل آموزش‌وپرورش استان اصفهان گفت: روش‌های سنتی دیگر پاسخ‌گوی نیازهای آموزشی این نسل نیست و باید تدریس‌ها متناسب با یادگیری دیداری و فناوری‌محور بازتعریف شوند؛ استفاده از فناوری، هوش مصنوعی، یادگیری شخصی‌سازی‌شده و محیط‌های متنوع یادگیری باید به فرهنگ رایج در مدارس ما تبدیل شود و این امر مستلزم تغییر نگرش مدیران و توانمندسازی معلمان است.

به گزارش ادارۀ اطلاع‌رسانی و روابط عمومی اداره‌کل آموزش‌وپرورش استان اصفهان، محمدرضا نظریان، مدیرکل آموزش‌وپرورش استان در ادامه نهمین سفر شهرستانی خود به شهرستان کوهپایه و در نشست با مدیران مدارس این شهرستان با تأکید بر لزوم بازطراحی کلاس‌های درس متناسب با ویژگی‌های نسل امروز، بر ضرورت توجه همزمان به عدالت آموزشی و کیفیت‌بخشی در فرایند تعلیم و تربیت تأکید کرد و با اشاره به دغدغه‌های مطرح‌شده توسط مدیران مدارس شهرستان کوهپایه اظهار داشت: یکی از مهم‌ترین مشکلات، کمبود نیروی خدماتی در مدارس است که نه تنها در این منطقه بلکه در سراسر استان وجود دارد. 
وی در ادامه به موضوع سرویس رفت‌وآمد همکاران فرهنگی اشاره کرد و افزود: با هماهنگی‌هایی که با فرمانداری و در قالب شورای آموزش‌وپرورش صورت گرفته، تلاش خواهیم کرد با مشارکت دستگاه‌های اجرایی، بخشی از هزینه‌های ایاب‌وذهاب جبران شود و گامی در جهت رفع این مشکل برداریم.
نظریان با بیان اینکه کمبود نیروی انسانی از سال‌های گذشته یکی از چالش‌های اساسی نظام تعلیم و تربیت بوده است، ابراز داشت: با تدابیر صورت‌گرفته، در مقطع ابتدایی با مازاد نیرو روبه‌رو هستیم، اما در مقطع متوسطه و به‌ویژه هنرستان‌ها و برخی رشته‌ها هنوز با کمبود روبه‌رو هستیم که از طریق جذب نیروهای تخصصی در حال پیگیری آن هستیم؛ مهم‌تر از کمیت، کیفیت نیروی انسانی برای ما اولویت دارد و این مسأله در رأس برنامه‌های استان قرار گرفته است.
مدیرکل آموزش‌وپرورش استان اصفهان با اشاره به برنامه‌ریزی جدی استان در حوزه کیفیت‌بخشی به آموزش‌ها، گفت: جلساتی در سطح وزارتخانه برگزار و طی آن تأکید شد کیفیت‌بخشی باید به گفتمان غالب آموزش‌وپرورش در سطح کشور تبدیل شود و اقدامات آموزشی ما بر این محور متمرکز شده است.
عدالت آموزشی باید با کیفیت‌بخشی همراه باشد
وی با تأکید بر اینکه عدالت آموزشی صرفاً به معنای توسعه فضاهای آموزشی نیست، ادامه داد: عدالت آموزشی باید با کیفیت‌بخشی همراه باشد؛ هم‌اکنون 221 پروژه آموزشی با مشارکت مردم در دست اجراست و امیدواریم با ادامه این مشارکت‌ها، کیفیت فضاهای آموزشی نیز بهبود یابد.
نظریان با اشاره به ویژگی‌های نسل جدید دانش‌آموزان که در بستر دیجیتال رشد یافته‌اند، تأکید کرد: روش‌های سنتی دیگر پاسخ‌گوی نیازهای آموزشی این نسل نیست و باید تدریس‌ها متناسب با یادگیری دیداری و فناوری‌محور بازتعریف شوند؛ استفاده از فناوری، هوش مصنوعی، یادگیری شخصی‌سازی‌شده و محیط‌های متنوع یادگیری باید به فرهنگ رایج در مدارس ما تبدیل شود و این امر مستلزم تغییر نگرش مدیران و توانمندسازی معلمان است.
مدیرکل آموزش‌وپرورش استان اصفهان به معرفی پنج ویژگی کلیدی کلاس‌های درس اثربخش در دنیای امروز پرداخت و عنوان کرد: نخستین ویژگی یک کلاس موفق، چینش متفاوت فضای کلاس است؛ به‌گونه‌ای که تعامل میان دانش‌آموزان تسهیل شود چراکه دیگر شکل خطی و سنتی نیمکت‌ها پاسخ‌گو نیست؛ هر درس باید با یک شروع چالشی و خلاقانه آغاز شود تا ذهن دانش‌آموز از ابتدا درگیر موضوع گردد.
وی سومین ویژگی را گنجاندن فعالیت‌های گروهی و تقویت هم‌آموزی در فرآیند تدریس دانست و تأکید کرد: بیش از 95 درصد یادگیری دانش‌آموزان امروزی از طریق تعامل و یادگیری از یکدیگر شکل می‌گیرد و چهارمین ویژگی، استفاده هوشمندانه از فناوری‌های نوین در آموزش است. 
نظریان با اشاره به نقش معلم به‌عنوان تسهیل‌گر یادگیری اذعان داشت: یک معلم باید بتواند فناوری‌های آموزشی را در کلاس پیاده‌سازی کرده و از ابزارهای دیجیتال در جهت یادگیری اثربخش بهره ببرد.
مدیرکل آموزش‌وپرورش استان اصفهان پنجمین ویژگی را تغییر نگرش مدیران مدارس نسبت به فناوری و روش‌های نوین آموزشی دانست و تصریح کرد: اگر مدیر مدرسه خود به کاربرد فناوری در آموزش باور داشته باشد، می‌تواند مسیر تحول را برای معلمان هموار کند.
آموزش‌وپرورش استان به دنبال تقویت پوشش مشاوره‌ای در مدارس است
وی ادامه داد: برخی آسیب‌های اجتماعی در دانش‌آموزان، ریشه در رفتارهای هشداردهنده‌ای دارد که از سوی معلم یا مدیر نادیده گرفته شده است؛ این موضوع زنگ هشداری برای ماست که رفتارهای مشکوک را جدی بگیریم و با ارجاع به مشاوران مدرسه یا اداره آموزش‌وپرورش، زمینهٔ پیشگیری را فراهم کنیم.
نظریان با اشاره به اهمیت نقش خدمات مشاوره‌ای در مدارس اظهار داشت: با وجود محدودیت در جذب نیروی مشاور، تلاش ما این است که با برنامه‌ریزی‌های استانی و جذب نیروهای جدید، پوشش مشاوره‌ای را در مدارس ابتدایی، متوسطه اول و دوم تقویت کنیم؛ هرچند امکان اختصاص مشاور به هر مدرسه وجود ندارد، اما در تلاشیم مدارس به صورت ناحیه‌ای تحت پوشش خدمات مشاوره قرار گیرند.
مدیرکل آموزش‌وپرورش استان اصفهان ادامه داد: این پنج ویژگی باید در کلاس‌های درس غالب شود تا بتوانیم کیفیت را به‌عنوان گفتمان محوری آموزش‌وپرورش جا بیندازیم. برای تحقق این هدف، تغییر نگاه مدیر و معلم، و نزدیک کردن باورهای آن‌ها نسبت به آموزش نوین ضروری است.
وی با اشاره به پروژه مهر، از تلاش مدیران مدارس برای آمادگی هرچه بهتر در آغاز سال تحصیلی تقدیر کرد و گفت: فعال‌سازی کمیته‌های هفت‌گانه در ادارات و مدارس، نظم‌دهی به سازماندهی نیروی انسانی و تأمین تجهیزات، همگی نشان از اهتمام جدی برای شروعی شایسته در مهرماه دارد.
جذب نیروهای جوان و باانگیزه، مهم‌ترین راهکار پایداری کیفیت در نظام آموزشی
نظریان در پایان با اشاره به فرآیند جذب نیرو در آزمون استخدامی پیش‌رو تأکید کرد: جذب نیروهای جوان، باانگیزه و علاقه‌مند به تعلیم و تربیت، مهم‌ترین راهکار برای پایداری کیفیت در نظام آموزشی است و تلاش داریم با دقت در مراحل ارزیابی، بهترین افراد را برای این مأموریت مهم انتخاب کنیم.
مدیرکل آموزش‌وپرورش استان اصفهان به برنامه‌های استان برای هوشمندسازی کلاس‌ها اشاره کرد و اذعان داشت: امیدواریم که با حمایت استانداری و فرمانداری‌ها، تا پایان شهریور حداقل در هر مدرسه یک کلاس هوشمند تجهیز شود.
وی همچنین از افزایش سرانه‌های آموزشی در دههٔ اخیر یاد و خاطرنشان کرد: هرچند این اعتبارات کفایت نمی‌کند، اما روند رشد بودجه‌ای آموزش‌وپرورش در سال‌های اخیر قابل توجه بوده و پیگیر افزایش آن برای سال تحصیلی آینده هستیم.
انتهای پیام/


نظرات شما