سه شنبه ۷ مرداد ۱۴۰۴

فرهنگی

مدرسه تراز سند تحول، نیازمند مدیر تحول‌خواه و رسانه‌آگاه است

مدرسه تراز سند تحول، نیازمند مدیر تحول‌خواه و رسانه‌آگاه است
پیام سپاهان - مدیرکل آموزش‌وپرورش استان اصفهان گفت: مدرسه تراز سند تحول، نیازمند مدیر تحول‌خواه و رسانه‌آگاه است؛ توانمندسازی معلمان باید از توانمندسازی مدیران آغاز شود و مدیر باید رسانه را بشناسد، فناوری نوین را درک کند و بر فرایند یاددهی-یادگیری اشراف داشته باشد.
  بزرگنمايي:

پیام سپاهان - مدیرکل آموزش‌وپرورش استان اصفهان گفت: مدرسه تراز سند تحول، نیازمند مدیر تحول‌خواه و رسانه‌آگاه است؛ توانمندسازی معلمان باید از توانمندسازی مدیران آغاز شود و مدیر باید رسانه را بشناسد، فناوری نوین را درک کند و بر فرایند یاددهی-یادگیری اشراف داشته باشد.

به گزارش ادارۀ اطلاع‌رسانی و روابط عمومی اداره‌کل آموزش‌وپرورش استان اصفهان، محمدرضا نظریان، مدیرکل آموزش‌وپرورش استان در نشست مشترک شورای معاونین اداره‌کل و مدیران آموزش‌وپرورش شرق استان اصفهان، ضمن قدردانی از حضور مؤثر و همراهی فعال مدیران و معاونان مناطق این قطب و با اشاره به ارزیابی از عملکرد پروژه مهر مناطق شرق استان در سال گذشته اظهار داشت: سال گذشته شاهد عملکردی منسجم، عملیاتی و باکیفیت از هفت منطقه شرق استان بودیم؛ این تجربه، انتظارات را برای امسال افزایش داده و باید پروژه مهر امسال با ارتقای کیفی چشمگیری نسبت به سال گذشته اجرا شود.
وی به سه دانش کلیدی مورد نیاز معلمان اشاره کرد و افزود: نخست، دانش مفهومی است؛ یعنی تسلط کامل معلم بر محتوای تخصصی درس خود است؛ دوم، دانش آموزش‌گری است؛ معلم باید با روش‌های نوین تدریس مانند شیوه‌های مشارکتی و گروهی آشنا باشد و در وهلۀ سوم نیز دانش رسانه‌ای است که در عصر فناوری، معلمان باید توان استفاده از ابزارهای نوین مانند هوش مصنوعی، واقعیت افزوده و فضای دیجیتال را داشته باشند؛ این سه دانش برای معلمان تازه‌استخدام، ماده 28 و نیروهای جایگزین، اهمیت دوچندان دارد.
نظریان با اشاره به سند تحول بنیادین، تصریح کرد: اگر به شش ساحت تربیتی توجه نکنیم، خروجی نظام آموزشی ما ناقص خواهد بود؛ ساحت‌ها باید به صورت متوازن در برنامه‌های مدارس لحاظ شود؛ دانش‌آموزی که صرفاً در بعد علمی رشد کرده باشد، اما فاقد هویت ملی، مهارت‌های ارتباطی یا مسئولیت‌پذیری اجتماعی باشد، محصول موفقی از نظام آموزشی نخواهد بود.
مدیرکل آموزش‌وپرورش استان اصفهان آسیب‌های اجتماعی را تهدیدی جدی برای دانش‌آموزان دانست و گفت: موارد ساده‌ای که به‌ظاهر کوچک هستند، در صورت بی‌توجهی می‌توانند به بحران تبدیل شوند.
وی با اشاره به لزوم تقویت پژوهش‌سراها و انتخاب افراد باتجربه و توانمند به عنوان راهبران آموزشی، عنوان کرد: نظارت آموزشی باید از سوی افرادی انجام شود که هم دانش کافی و هم تجربه مؤثر داشته باشند؛ جوان‌گرایی لازم است اما بدون تکیه بر تجربه و تخصص، منجر به ضعف در فرآیندهای آموزشی خواهد شد.
نظریان بر ضرورت تکریم نیروی انسانی، به‌ویژه بازنشستگان، تأکید کرد و ابراز داشت: هر یک از مدیران، معاونان و کارشناسان باید رویکرد «حل مسئله» را جایگزین رویکرد اداری صرف کنند.
مدیرکل آموزش‌وپرورش استان اصفهان با اشاره به اهتمام دولت چهاردهم به آموزش‌وپرورش، اذعان داشت: وقتی رئیس‌جمهور کشور وارد بررسی محتواهای آموزشی و روش‌های تدریس شده است، ما به عنوان مدیران آموزشی نباید نسبت به کیفیت نیروها و تجهیزات بی‌تفاوت باشیم.
وی با تأکید بر لزوم تغییر نگرش مدیران مدارس و مناطق بیان داشت: مدرسه تراز سند تحول، نیازمند مدیر تحول‌خواه و رسانه‌آگاه است؛ توانمندسازی معلمان باید از توانمندسازی مدیران آغاز شود و مدیر باید رسانه را بشناسد، فناوری نوین را درک کند و بر فرایند یاددهی-یادگیری اشراف داشته باشد.
نظریان خاطرنشان کرد: شاخص‌ها باید به سطح صددرصد نزدیک شود و هیچ کوتاهی در اجرای برنامه‌ها قابل‌قبول نیست.
انتهای پیام/


نظرات شما