پیام سپاهان - گیم فا / شرکت سونی پتنتی برای کنترلر مشبک و منعطف ثبت کرده که با تغییر شکل، فشار و کشش، تجربهای واقعیتر و تعاملیتر در بازیها فراهم میکند.
کنترلرهای بازی از همان روزهای ابتدایی بازیهای کنسولی به یک استاندارد مشخص رسیدند، اما پس از آن پیشرفت خاصی از سوی شرکتهای بزرگ دیده نشد. حالا، پتنت جدیدی که توسط سونی منتشر شده، ایدهای واقعاً نوآورانه را برای یک کنترلر مطرح میکند؛ مفهومی که هیچکس انتظارش را نداشت.
بازار ![]()
در کشفی جدید سونی درباره یک کنترلر انعطافپذیر با ظاهری صاف صحبت میکند که ظاهراً با نوعی پارچه پوشیده شده است. این کنترلر از شفتها و گرههایی تشکیل شده که میتوانند بهصورت فیزیکی در جهات مختلف تغییر شکل دهند تا تجربهای غوطهورتر از بازی را ایجاد کنند.
برخلاف کنترلرهای استاندارد، این نمونه به بازیکنان اجازه میدهد تا گرهها را در تمام جهات خم کنند، فشار دهند، بکشند یا به هر شکلی دستکاری کنند؛ آن هم با بازخورد لمسی قوی برای ایجاد انعطافپذیری بیشتر در بازی است. در متن پتنت آمده:
دستگاه کنترلی میتواند به روشهای مختلفی مانند کشیدگی، فشردگی و خمشدن، تغییر شکلهای پیچیدهای داشته باشد. بنابراین، این دستگاه کنترل، آزادی عمل بالایی برای کاربر فراهم میکند. در نتیجه، این امکان وجود دارد که کاربر حس حضور واقعی را تجربه کند.
پتنت جدید سونی تلاش دارد تا با انعطافپذیرتر کردن کنترلرها در دستان کاربر، انقلابی در طراحی آنها ایجاد کند. این فناوری میتواند راهی را برای توسعهدهندگان باز کند تا به سطح جدیدی از غوطهوری در بازیها برسند. این پتنت که با عنوان “Operation Device” ثبت شده، درباره کنترلری با ساختاری مشبک و سهبعدی صحبت میکند؛ بهطوری که هر گره دارای حداقل دو شفت است. این طراحی باعث میشود دستگاه بهراحتی تغییر شکل دهد و پارچهی پوشانندهی آن نیز به بازیکن برای کشش و خمکردن در طول بازی کمک میکند.
سونی معتقد است دکمهها و استیکهای سنتی کافی نیستند؛ بازیکنان به آزادی بیشتر در ورودی نیاز دارند تا تجربهای شهودیتر از گیمپلی داشته باشند. در بخشی دیگر از پتنت آمده:
علاوه بر این، مناسبتر است که دستگاههای کنترلی با آزادی عمل بالا، به کاربر این امکان را بدهند تا تجربهای همراه با حس حضور واقعی و بر پایهی ادراک داشته باشند.
کاربر میتواند هر گره را به روشهای مختلفی حین بازی و با قرار دادن دست روی کنترلر دستکاری کند. برای مثال، فشردن یک بخش میتواند به معنای گرفتن شمشیر باشد، کشیدن آن منجر به تابدادن شمشیر شود و فشار بیشتر، شدت ضربه را افزایش دهد.
در حاشیه این خبر، سونی پتنتهای منحصربهفرد دیگری نیز به ثبت رسانده؛ مثل سیستم دموی جهانی برای بازیها و پشتیبانی سختافزاری از بازیهای نسل قبل، که احتمالاً برای کنسول PS6 در نظر گرفته شدهاند.