بزرگنمايي:
پیام سپاهان - ایسنا / متن پیش رو در ایسنا منتشر شده و بازنشرش در آخرین خبر به معنای تاییدش نیست
رسانه آمریکایی با تحلیل تصویر منتشرشده از جنگنده ناوپایه جدید چین و مقایسه ویژگیهای فنی این جنگنده با نمونههای قدیمیتر، نوشته احتمال تولید انبوه این هواپیما و عملیاتی شدن آن در نیروی دریایی چین افزایش یافته است.
تصویر جدید منتشر شده از «شینیانگ جی-35» نسل جدید جنگنده ناوپایه چین نشان میدهد که این هواپیما اکنون به تولید محدود رسیده و احتمالا در نیروی دریایی ارتش این کشور به کار گرفته خواهد شد.
وبگاه تحلیلی «وارزون» در گزارشی با انتشار تصاویر مربوط به آخرین نسل جنگندههای چینی، از جمله مدل یادشده در این باره نوشت: این تصویر جدید که به نظر میرسد اولین بار در وبگاه چینی «ویبو» منتشر شده، از نزدیک به بررسی دو مدل جنگنده «جی-35» از نمای نزدیک و هوایی میپردازد. به نظر میرسد که این یک انتشار رسمی از سوی نیروی دریایی ارتش آزادیبخش خلق(ارتش چین) باشد که شامل سریال ساخت 0012 و 0011 است که نشان میدهد این جنگندهها هواپیماهای مرحله اولیه تولید و با حجم پایین هستند. در عین حال، نمیتوان به کلی کارزار انتشار اطلاعات نادرست را نادیده گرفت، مثلا این که ممکن است شمارههای منطبق با مرحله اولیه تولید و با حجم پایین به نمونه آزمایشی موجود این هواپیماها نسبت به کار رفته باشد.
در عین حال، بر بدنه این جی-35ها نشان کوسه و یک نشان ملی نیز روی دم آنها جلب توجه میکند. این ممکن است اشارهای به این باشد که این جنگندهها در خدمت نیروی دریایی ارتش چین هستند. یک نشان کوسه دیگر نیز روی تیغه دم جنگندههای ناوپایه مدل «جی-15» چین نیز دیده میشود که در خدمت ارتش هستند.
بازار


جی-35 به استاندارد احتمالی تولید نزدیک میشود
وارزون در ادامه نوشت: پیشتر نیز نمای هوایی جی-35 را دیده بودیم، اما هواپیمایی که تاکنون مشاهده شدهاند، نمونههای آزمایشی بودهاند، اگرچه به تدریج به استاندارد احتمالی تولید نزدیک میشوند. در مقابل، به نظر میرسد که این جنگندهها متعلق به رده تولید محدود اولیه باشند و به نظر میرسد که نسخه اولیه طراحی شنیانگ را نشان میدهند که در ارتش چین، از جمله در عملیاتهای ناوهای هواپیمابر به کار گرفته خواهد شد.
ظاهرا مدل دریایی جنگنده زمین پایه «افاسی-31» نیز به عنوان نمونه آزمایشی اولین پروازش را در اکتبر 2021 انجام داده است. دومین نمونه شناخته شده نسخه آزمایشی پروازی جی-35 نیز در ژوئیه 2022 رویت شد که این بار با رنگ استتاری خاکستری کمرنگ به پرواز درآمده بود. گمان برده میشد نمونه سومی نیز در سپتامبر 2023 در حین پرواز رویت شده است، اگرچه با توجه به کیفیت تصاویر ثبتشده، تشخیص این که این هواپیما در واقع نسخه دریایی جی-35 یا جنگنده افسی-31 زمینپایه بود را دشوار کرد. اکنون به نظر میرسد که تعداد بسیار بیشتری از جی-35ها تکمیل شدهاند که احتمالا، نخستین هواپیماهای مرحله تولید محدود نیز شامل آنها میشود.
وارزون با «آندریاس روپرشت» یک کارشناس هوانوردی چین درباره تحلیل او از تصویر جدیدی که از جی-35 ثبت شده، گفتوگو کرده است. به گفته او، پدیدار شدن نسخه تولید محدود این هواپیما در این مرحله لزوما تعجببرانگیز نیست، بهویژه آنکه نسخه تولیدی جنگنده جی-15 بی( یک فلانکر ناوپایه ارتقایافته) نیز به طور ناگهانی در سال گذشته ظاهر شد. به سرعت، حدود بیستوچهار فروند جی-15بی در حال خدمت شناسایی شدند. تاکنون، تولید انبوه جی-15بی تایید نشده و ممکن است جی-35 نیز وضعیت مشابهی داشته باشد.
ظاهر شدن نسخه تولید محدود اولیه جنگندههای جی-35 همزمان با تحولات گسترده دیگر در صنعت هواپیمایی نظامی چین است که از جمله میتوان به نشانههایی از به خدمت درآمدن جنگندههای رادارگریز دونفره «جی-20اس» و «جی-35ای»(نسخه زمینپایه جنگنده جی-35 نیروی دریایی) به نیروی هوایی ارتش چین اشاره کرد.
مشخصات فنی جنگنده جدید چینی
در ادامه این مطلب مطرح شد: در این مرحله، هنوز ابهاماتی درباره نوع موتور به کار رفته در جی-35های تصاویر جدید وجود دارد. اگرچه مشخص است که نسخه دریایی جی-35 و نسخه زمینپایه جی-35ای پیشرانههای متفاوتی دارند، با این که انتظار میرفت که هر دو نسخه به موتور پیشرفته «دابلیواس-19» مجهز شوند اما به نظر میرسد که هنوز این اتفاق نیفتاده است.
بر اساس برخی گزارشهای تاییدنشده، جنگندههای جی-35ای متعلق به نیروی هوایی ارتش چین در حال حاضر از موتور نهایی دابلیواس-19 استفاده میکند که با نازلهای دود تیرهتر آن شناخته میشود. این در حالی است که جی-35ای نیروی دریایی که نازلهایی با دود روشنتر است، احتمالا با موتور دابلیواس-21 مجهز شده که نسخه به شدت ارتقایافته مدل موتور قبلی «دابیلواس-13» است و در نسخههای آزمایشی اولیه نیز به کار رفته. در این مرحله هنوز نمیتوانیم با قطعیت در این باره نظر بدهیم اما احتمالا تغیرات بیشتری در پیشرانهها رخ خواهد داد، چراکه شرکت شنیانگ به ارتقای جی-35اسهای خود برای کاربرد زمینپایه و دریایی ادامه میدهد.
وارزون نوشت: هر دو جنگنده اف-35اس موجود در عکس مجهز به عدسی «لونبرگ»(بازتابدهنده راداری) در بخش تحتانی هستند. این عدسی معمولا زمانی در جنگندههایی رادارگریز استفاده میشود که نیازی به قابلیتهای کاهش شناسایی راداری نباشد، پرواز در حریم هوایی غیرنظامی کنترلشده چالشبرانگیز باشد یا برای مخفی کردن مشخصات واقعی هواپیما از سرویسهای اطلاعاتی خارجی لازم باشد. نسخه دریایی با بازتابدهندههای نصبشده روی جی-35ایهای زمینپایه متفاوت به نظر میرسد. ظاهرا بازتابدهندههای نسخه زمینپایه از نوع کشویی هستند نه پیچی.
افزایش احتمال عملیاتی شدن جنگندههای جی-35 روی ناوهای هواپیمابر ارتش چین
در این میان، برخی گزارشهای غیررسمی حاکی از آن است که جی-35 احتمالا آزمایشهای عرشهای خود را روی ناو هواپیمابر «فوجیان 003» آغاز کرده است. این ناو اکنون در حال گذراندن آزمایشهای پیش از بهرهبرداری است. فعلا هیچ تصویری برای تایید این وجود ندارد اما با توجه به این که به نظر میرسد این جنگنده عملیاتی شده است، چنین آزمایشهایی در آینده نزدیک محتمل به نظر میرسند. از طرفی، اگر به جای جی-15 که سابقه طولانیتری دارد، جی-35 تاییدنشده اولین جنگندهای باشد که روی ناو جدید آزمایش میشود، تعجببرانگیز خواهد بود. چین چندین سال است که از تاسیسات آزمایشهای زمینپایه برای آموزش عملیات ناوهای مجهز به سامانههای پرتاب کاتاپولتی به کارکنان ارتش استفاده میکند.
احتمالا اگر طبق شایعات، در سپتامبر آتی و همزمان با شکست ژاپن در جنگ جهانی دوم، از این هوایپیما در یک رویداد بزرگ رونمایی علنی شود، اطلاعات بیشتری درباره آن در دسترس خواهد بود.
در بخش پایانی این گزارش اشاره شد: نشانههای این که به زودی شاهد عملیاتی شدن جنگنده جی-35 روی ناوهای هواپیمابر ارتش چین باشیم، بیشتر شدهاند، اگرچه هنوز تا زمان اعلام قابلیت عملیاتی کامل این جنگنده مسیری طولانی در پیش است. در حال حاضر، به نظر میرسد که جی-35 به همراه هواپیمای هشداردهنده و کنترل هوابرد مدل «کیجی-600»، احتمالا پهپادهای رادارگریز رزمی توانمندیهای جدید قابل توجهی را برای نیروی هواپیمابر در حال توسعه چین فراهم کند.
شادی سلطان زاده