پنجشنبه ۲۷ آذر ۱۴۰۴

اقتصادی

سرمقاله خراسان/ مسیر بازآرایی آرایش رسانه ای

سرمقاله خراسان/ مسیر بازآرایی آرایش رسانه ای
پیام سپاهان - خراسان / «مسیر بازآرایی آرایش رسانه ای» عنوان یادداشت روز در روزنامه خراسان به قلم سپهر خلجی است که می‌توانید آن را در ادامه بخوانید: تأکید دوباره رهبر معظم ...
  بزرگنمايي:

پیام سپاهان - خراسان / «مسیر بازآرایی آرایش رسانه ای» عنوان یادداشت روز در روزنامه خراسان به قلم سپهر خلجی است که می‌توانید آن را در ادامه بخوانید:
تأکید دوباره رهبر معظم انقلاب بر بازآرایی آرایش تبلیغی و رسانه‌ای ناظر به یک واقعیت راهبردی است: این تغییر آرایش امروز یک انتخاب نیست بلکه یک ضرورت راهبردی است. در دوره جنگ ترکیبی، رسانه دیگر ابزار اطلاع‌رسانی نیست، بلکه «جبهه فعال مقاومت» برای دفاع از «هویت و موجودیت» است. از این زاویه این میدان نیازمند آرایشی متناسب با نظم، طرح و هدف دشمن است، نه کنش‌های پراکنده و مقطعی. بازآرایی رسانه‌ایِ مؤثر، زمانی شکل می‌گیرد که از واکنش‌های کوتاه‌مدت عبور کرده و به یک صورت‌بندی منسجم، مأموریت‌محور و چندلایه برسیم؛ صورت‌بندی‌ای که همزمان دفاع هویتی و هجوم معناشناختی را علیه پروژه‌های سازمان‌یافته تغییر هویت دنبال ‌کند.در جنگ امروز، روایت صرفاً برای تغییر رفتار طراحی نمی‌شود، بلکه برای دگرگونی عمیق باور، هویت و محاسبات ذهنی مخاطب است. بنابراین تمرکز رسانه باید بر بازتولید ابعاد هویتی در قالب «پرونده‌های هویتی بلندمدت» باشد، نه مصرف در چرخه ترندهای زودگذر.با این نگاه، اقناع جایگزین خطابه و رسانه‌ مؤثر رسانه‌ روایت‌محور خواهد بود و باید بتواند با زبان هنر، تجربه زیسته و سرمایه‌های عاطفیِ جامعه ابعاد هویتی را بازتولید ‌کند.این میدان جدید همچنین نیازمند تجدیدنظر در ساختار و تغییر ترکیب مدیران رسانه و شوراهای پشتیبان، متناسب با اقتضائات امر ملی و آرایش جدید است. در این بازآرایی، مدیرانِ بدون ابتکار، منفعل، فرسوده و ناکارآمد توان تغییر آرایش متناسب با شرایط پیچیده و به شدت متغیر و تهاجمی شده‌ را ندارند که اگر توان تغییر داشتند تا الان نتایج اقداماتشان به نتیجه می‌رسید. در صحنه بازآرایی شده فعالیت مدیرانی اثربخش خواهد بود که ذهنی راهبردی داشته، رسانه را در تراز امر ملی ببینند و تصمیم را در امتداد اهداف هویتی اتخاذ کنند، نه واکنش‌های روزمره.


نظرات شما