پنجشنبه ۲۷ شهريور ۱۴۰۴

فرهنگی

مدرسه، معلم و دانش‌آموز باید در تراز سند تحول باشند

مدرسه، معلم و دانش‌آموز باید در تراز سند تحول باشند
پیام سپاهان - سرپرست اداره دوره اول ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان گفت: هدف ما این است که معلم، مدیر، دانش‌آموز و محیط آموزشی، همگی در تراز سند تحول قرار گیرند و مدرسه‌ای پویا، یادگیرنده و در شأن این سند داشته باشیم.
  بزرگنمايي:

پیام سپاهان - سرپرست اداره دوره اول ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان گفت: هدف ما این است که معلم، مدیر، دانش‌آموز و محیط آموزشی، همگی در تراز سند تحول قرار گیرند و مدرسه‌ای پویا، یادگیرنده و در شأن این سند داشته باشیم.

به گزارش ادارۀ اطلاع‌رسانی و روابط عمومی اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان، اعظم نیکبخت، سرپرست ادارۀ دوره اول ابتدایی این اداره کل در همایش «کلاس شهر و مدرسه تراز» که با حضور مدیران منتخب مدارس نواحی ششگانه شهر اصفهان برگزار شد، بر لزوم حرکت همه ارکان مدرسه در مسیر تحقق سند تحول بنیادین تأکید کرد و اظهار داشت: هدف ما این است که معلم، مدیر، دانش‌آموز و محیط آموزشی، همگی در تراز سند تحول قرار گیرند و مدرسه‌ای پویا، یادگیرنده و در شأن این سند داشته باشیم.
وی با اشاره به برنامه «مدرسه تراز» افزود: مدیران باید به 6 ساحت‌ تربیتی توجه نمایند و برنامه عملیاتی مدرسه را بر اساس پنج بعد مدیریت و رهبری، آموزشی و تربیتی، محیط تربیتی، اجتماعی و ارتباطی و عملکردی برنامه‌ریزی کنند.
نیکبخت در تشریح بعد «مدیریت و رهبری» ابراز داشت: مدیران باید چشم‌انداز پنج‌ساله مدرسه خود را تدوین کنند، وضعیت موجود را بشناسند، اولویت‌ها و راهبردها را مشخص کنند و مدیریت استراتژیک را از مدیریت عملیاتی تفکیک نمایند تا بتوانند به اهداف بلندمدت دست یابند.
سرپرست ادارۀ دوره اول ابتدایی اداره‌کل آموزش و پرورش استان اصفهان با اشاره به ضرورت «چرخش‌های تحولی» در مدارس گفت: فضای خشک اداری باید به محیطی گرم و پذیرنده تغییر یابد؛ روابط عاطفی مدیر، معلم، دانش‌آموز و اولیا باید بهبود پیدا کند و فضای کلاس از شکل سنتی به محیطی فعال و یادگیرنده تبدیل شود؛ حتی چینش نیمکت‌ها نیز باید تعاملی باشد تا مهارت‌های شهروندی در دانش‌آموزان نهادینه شود.
وی تغییر روش‌های یادگیری از «حافظه‌محوری» به «یادگیری عمیق و پایدار» را از دیگر الزامات برشمرد و اذعان داشت: مدارس باید از تمام فضاهای متنوع یادگیری – همچون پارک‌ها، مساجد، حیاط و نمازخانه مدرسه – برای آموزش استفاده کنند و تعامل معلمان و مدیران با دانش‌آموزان نیز به جای لحن آمرانه، تعاملی و مثبت باشد.
نیکبخت با تأکید بر لزوم مدیریت مشارکتی تصریح کرد: برنامه‌های مدرسه باید بر اساس نیازسنجی واقعی معلمان، دانش‌آموزان و اولیا تدوین شود؛ مدیران ضمن استفاده از ظرفیت شورای مدرسه و انجمن اولیا و مربیان، اقدامات خود را به صورت شفاف ثبت کنند تا در پایان سال عملکردشان قابل ارزیابی باشد.
سرپرست اداره دوره اول ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان همچنین از تهیه «اطلس دانش‌آموزی» و تکمیل اطلاعات شناسنامه‌ای مدارس خبر داد و گفت: این اطلاعات پایه برنامه‌ریزی و تدوین برنامه عملیاتی خواهد بود 
وی خاطرنشان کرد: امیدواریم که با اجرای دقیق برنامه «مدرسه تراز» ذیل چتر ملی «توانا»، مدارس استان اصفهان در سال تحصیلی جدید با رویکردی نوین به استقبال دانش‌آموزان بروند.
انتهای پیام/


نظرات شما