سه شنبه ۱۴ مرداد ۱۴۰۴

فرهنگی

تحول مدرسه با معلم متفکر و مدیر یادگیرنده آغاز می‌شود

تحول مدرسه با معلم متفکر و مدیر یادگیرنده آغاز می‌شود
پیام سپاهان - مدیرکل آموزش‌وپرورش استان اصفهان گفت: مسیر تحول در مدرسه با تکیه بر سه مؤلفه کلیدی آغاز می‌شود و آن سه مؤلفه معلم متفکر، کلاس درس خلاق و مدرسه پویا با مدیریت یادگیرنده است.
  بزرگنمايي:

پیام سپاهان - مدیرکل آموزش‌وپرورش استان اصفهان گفت: مسیر تحول در مدرسه با تکیه بر سه مؤلفه کلیدی آغاز می‌شود و آن سه مؤلفه معلم متفکر، کلاس درس خلاق و مدرسه پویا با مدیریت یادگیرنده است.

به گزارش ادارۀ اطلاع‌رسانی و روابط عمومی اداره‌کل آموزش‌وپرورش استان اصفهان، محمدرضا نظریان، مدیرکل آموزش‌وپرورش استان در آیین گشایش دوره استانی توانمندسازی نیروی انسانی «توانا» با تأکید بر اهمیت ارتقای نگرش و مهارت معلمان و مدیران مدارس، اظهار داشت: مسیر تحول در مدرسه با تکیه بر سه مؤلفه کلیدی آغاز می‌شود و آن سه مؤلفه معلم متفکر، کلاس درس خلاق و مدرسه پویا با مدیریت یادگیرنده است.
وی با اشاره به راهکار 17-3 سند تحول بنیادین افزود: برای تحقق تربیت تمام‌ساحتی و رشد متوازن دانش‌آموزان، تغییر در نگرش و مهارت معلم امری اجتناب‌ناپذیر است و حرکت از نظام آموزش‌محور به سمت نظام یادگیری فکورانه، مهارت‌آفرین و خلاق باید با اصلاح روش‌ها و گرایش به روش‌های فعال و گروهی همراه شود؛ دغدغه امروز آموزش‌وپرورش کشور نیز همین موضوع است که معلم و مدیر مدرسه باید در خط مقدم تحول تربیتی قرار گیرند.
نظریان با اشاره به مفاد مختلف سند تحول بنیادین تصریح کرد: معلم باید به سطوح بالای صلاحیت حرفه‌ای از مسیر یادگیری درون‌زا دست یابد؛ طرح‌هایی مانند «اجتماعات یادگیری» می‌تواند فضای تبادل تجربه و ارتقای حرفه‌ای را برای معلمان هم‌رشته و هم‌پایه فراهم سازد و دیگر نباید منتظر دوره‌های رسمی باشیم، بلکه معلم امروز باید در مسیر یادگیری شخصی و مبتنی بر نیاز واقعی خود حرکت کند.
مدیرکل آموزش‌وپرورش استان اصفهان ادامه داد: کلاس درس فعال و خلاق به‌عنوان دومین مؤلفه تحول، کلاسی است که ساختار آن از الگوی سنتی فاصله گرفته، تمرکز را از معلم به دانش‌آموز انتقال داده و پویایی را با روش‌هایی مانند آموزش بازی‌محور، پروژه‌محور، ترکیبی و مشارکتی فراهم کرده است؛ در چنین کلاسی، تفکر انتقادی، حل مسئله، خودآموزی و یادگیری مادام‌العمر به دانش‌آموز منتقل می‌شود.
وی در تشریح سومین مؤلفه، یعنی مدرسه پویا، گفت: مدیر مدرسه باید به‌عنوان رهبر تحول‌آفرین شناخته شود؛ مدیری که نخست به رشد و ارتقای شخصی خود می‌اندیشد و سپس بستر رشد همکاران و دانش‌آموزان را مهیا می‌سازد؛ چنین مدیری، از همه ظرفیت‌ها، منابع و نیروی انسانی برای ارتقای کیفیت آموزشی بهره می‌گیرد و محور توسعه حرفه‌ای تیم خود می‌شود.
نظریان با تأکید بر استفاده از فناوری‌های نوین و بهره‌گیری هوشمندانه از هوش مصنوعی، خاطرنشان کرد: معلم امروز باید تعامل مؤثری با برنامه درسی داشته باشد، با اقتضائات فرهنگی، اجتماعی و فردی دانش‌آموزان آشنا باشد و طراحی آموزشی را متناسب با موقعیت تربیتی انجام دهد؛ همچنین مشارکت در یادگیری جمعی، بازمهندسی فرآیند تدریس و پژوهش‌محوری باید به‌عنوان اصول بنیادین آموزش در مدارس گسترش یابد.
انتهای پیام/


نظرات شما