سه شنبه ۱۴ مرداد ۱۴۰۴

فرهنگی

تحول در آموزش‌وپرورش با دو محور محرومیت زدایی و کیفیت بخشی به یاددهی یادگیری دنبال می‌شود

تحول در آموزش‌وپرورش با دو محور محرومیت زدایی و کیفیت بخشی به یاددهی یادگیری دنبال می‌شود
پیام سپاهان - معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش‌وپرورش گفت: در آغاز دولت، بسیاری از ما وعده‌های تحول را انتخاباتی تصور می‌کردیم، اما برخلاف آن تصور، رئیس‌جمهور از همان ابتدا جلسات جدی با آموزش‌وپرورش برگزار کرد، کارگروه تشکیل داد و پیگیر طراحی راهبردی تحول شد؛ این پیگیری کم‌نظیر بود و به تدوین برنامه‌ای مبتنی بر دو محور اصلی منجر شد که نخست، محرومیت‌زدایی از فضاهای آموزشی، و دوم، تحول در کیفیت آموزش و یادگیری است.
  بزرگنمايي:

پیام سپاهان - معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش‌وپرورش گفت: در آغاز دولت، بسیاری از ما وعده‌های تحول را انتخاباتی تصور می‌کردیم، اما برخلاف آن تصور، رئیس‌جمهور از همان ابتدا جلسات جدی با آموزش‌وپرورش برگزار کرد، کارگروه تشکیل داد و پیگیر طراحی راهبردی تحول شد؛ این پیگیری کم‌نظیر بود و به تدوین برنامه‌ای مبتنی بر دو محور اصلی منجر شد که نخست، محرومیت‌زدایی از فضاهای آموزشی، و دوم، تحول در کیفیت آموزش و یادگیری است.

به گزارش ادارۀ اطلاع‌رسانی و روابط عمومی اداره‌کل آموزش‌وپرورش استان اصفهان، رضوان حکیم‌زاده، معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش‌وپرورش در دوره استانی توانمندسازی نیروی انسانی «توانا» که با حضور جمعی از معلمان و اساتید در اصفهان برگزار شد، ضمن اشاره به ویژگی‌های فرهنگی، علمی و تاریخی استان، اظهار داشت: بسیار خوشحال هستیم که در دیار بن‌بست‌های فیروزه‌ای، شهری با سابقه‌ درخشان آموزش، در کنار شما عزیزان هستم.
وی با تأکید بر ضرورت پیوند میان حوزه نظر و میدان عمل گفت: سال‌هاست شاهد فاصله‌ای میان یافته‌های دانشگاهی و نیازهای واقعی کلاس‌های درس هستیم؛ ما دانشگاهیان گاهی از واقعیت‌های پرچالش کلاس‌های چندپایه و مناطق محروم دور هستیم؛ درحالی‌که معلمانی در دل چادرهای عشایری و کلاس‌های کانکسی، با خلاقیت و عشق، تربیت تمام‌ساعتی را عملی کرده‌اند.
حکیم زاده با اشاره به رویکرد تحولی دولت چهاردهم به آموزش‌وپرورش گفت: در آغاز دولت، بسیاری از ما وعده‌های تحول را انتخاباتی تصور می‌کردیم، اما برخلاف آن تصور، رئیس‌جمهور از همان ابتدا جلسات جدی با آموزش‌وپرورش برگزار کرد، کارگروه تشکیل داد و پیگیر طراحی راهبردی تحول شد؛ این پیگیری کم‌نظیر بود و به تدوین برنامه‌ای مبتنی بر دو محور اصلی منجر شد که نخست، محرومیت‌زدایی از فضاهای آموزشی، و دوم، تحول در کیفیت آموزش و یادگیری است.
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش‌وپرورش با انتقاد از برخی رویه‌های غلط آموزشی ابراز داشت: ما در مدارس، گاهی به‌جای همراهی با سند تحول، به غربالگری دانش‌آموزان پرداخته‌ایم؛ محیط مدرسه، باید فضایی گرم، مشارکت‌پذیر و بانشاط باشد که در آن، همهٔ دانش‌آموزان احساس احترام و موفقیت کنند؛ نه اینکه تنها عده‌ای محدود در کانون توجه باشند و دیگران فراموش شوند.
وی با اشاره به تجربه کشورهای پیشرو مانند فنلاند، ژاپن و سنگاپور ادامه داد: در بسیاری از نظام‌های آموزشی موفق، مفاهیمی چون «مدارس خاص» و «دانش‌آموز تیزهوش» در دوره ابتدایی وجود ندارد؛ همه در کنار یکدیگر یاد می‌گیرند و از مهارت‌های زندگی، تفکر انتقادی، حل مسئله و خودشناسی برخوردار می‌شوند و ما نیز باید به جای حفظ‌محوری، به سمت یادگیری عمیق و معنادار حرکت کنیم.
حکیم زاده با دعوت از معلمان به تفکر، نوآوری و مشارکت فعال در تحول، خاطرنشان کرد: ما باید در شیوه‌های آموزش خود بازنگری کنیم و از خود بپرسیم که چه چیزی را باید تغییر دهیم؛ مدرسه باید جایی باشد که کودکان با شادی، احترام، مشارکت و امید رشد کنند و اگر مرجعیت معلم بخواهد در عصر هوش مصنوعی حفظ شود، باید متناسب با اقتضائات روز، نوسازی شود.
انتهای پیام/


نظرات شما