تابستان داغ آموزش و پرورش استان اصفهان با توانمندسازی معلمان در فناوریهای نوین آموزشی
فرهنگی
بزرگنمايي:
پیام سپاهان - مدیرکل آموزشوپرورش استان در همایش مدیران مدارس استثنایی و مراکز جامع سنجش گفت: در عصر حاضر، معلم استثنایی باید با ابزارهای نوین آموزشی همچون هوش مصنوعی، واقعیت افزوده و نرمافزارهای تخصصی ویژه دانشآموزان با نیازهای خاص آشنا باشد؛ ما در استان اصفهان با همکاری دانشگاه فرهنگیان و سایر مراکز تخصصی، در تابستان پیشرو این دورهها را برگزار خواهیم کرد.
به گزارش ادارهٔ اطلاعرسانی و روابط عمومی ادارهکل آموزشوپرورش استان اصفهان، محمدرضا نظریان، مدیرکل آموزشوپرورش استان صبح امروز در همایش مدیران مدارس استثنایی و مراکز جامع سنجش، با تبریک سالروز ازدواج حضرت امیرالمؤمنین علی(ع) و حضرت زهرا(س) و گرامیداشت روز خانواده، به تشریح ابعاد مختلف آموزش دانشآموزان با نیازهای ویژه پرداخت و بر نقش راهبردی مدیران مدارس استثنایی در تحقق عدالت تربیتی و ارتقای کیفیت آموزشی تأکید کرد.
وی با اشاره بر اینکه باید به سمت مدرسه تراز سند تحول بنیادین حرکت کنیم، اظهار داشت: مدرسه تراز سند تحول بنیادین، مدرسهای است که در آن دانشآموز احساس امنیت، آرامش، عزتمندی و حمایت میکند؛ مدرسهای که زمینههای شکوفایی توانمندیهای فردی، تربیتی و اجتماعی را در بستر فعالیتهای آموزشی فراهم میسازد؛ در مدرسه تراز، اولین پیام معلم به دانشآموز، پیام ارزشمندی اوست، نه صرفاً انتظار عملکرد.
نظریان افزود: مدرسه تراز، مدرسهای است با هزینه پایین برای خانوادهها، دسترسی آسان به خدمات آموزشی، محیطی امن و مؤثر، بهرهمندی از نیروی انسانی متعهد و مجرب و مشارکت فعال دانشآموزان در فرآیند یادگیری. چنین مدرسهای در فضای تعلیم و تربیت استثنایی نیز یک ضرورت است.
مدیرکل آموزشوپرورش استان اصفهان با تأکید بر اینکه سند تحول بنیادین، سندی برآمده از نیازهای واقعی جامعه و گفتمان اسلامی-ایرانی است، تصریح کرد: در آموزشوپرورش استثنایی نیز، این سند باید بهعنوان سند بالادستی، مرجع سیاستگذاری و اجرای برنامهها قرار گیرد و همهٔ فعالیتها در چارچوب آن طراحی شود؛ با وجود تفاوت مخاطبان در مدارس استثنایی، اهداف کلان تعلیم و تربیت برای همهٔ دانشآموزان یکی است.
وی با اشاره به اهمیت نقش خانواده در تربیت این دسته از دانشآموزان ابراز داشت: اگر خانواده را از فرآیند آموزش و رشد حذف کنیم، هیچگاه نمیتوانیم به یک نتیجهٔ پایدار برسیم؛ خانواده شریک راهبردی ما در مسیر تربیت است و ارتباط پیوسته، احترام متقابل و همافزایی خانه و مدرسه میتواند بسیاری از چالشهای آموزشی را کاهش دهد.
نظریان از برنامهریزی برای اجرای دورههای توانمندسازی معلمان با موضوع فناوریهای نوین آموزشی در تابستان 1404 خبر داد و تصریح کرد: در عصر حاضر، معلم استثنایی باید با ابزارهای نوین آموزشی همچون هوش مصنوعی، واقعیت افزوده و نرمافزارهای تخصصی ویژه دانشآموزان با نیازهای خاص آشنا باشد؛ ما در استان اصفهان با همکاری دانشگاه فرهنگیان و سایر مراکز تخصصی، در تابستان پیشرو این دورهها را برگزار خواهیم کرد.
مدیرکل آموزشوپرورش استان اصفهان با اشاره به اجرای طرح «حامی» با هدف شناسایی دانشآموزانی که در فرایند ارزشیابی کیفی به حمایت بیشتری نیاز دارند، بیان کرد: این طرح با استفاده از دادههای مراکز جامع سنجش اجرا میشود و انتظار میرود مدیران این مراکز با تحلیل درست و دقیق اطلاعات، در اصلاح و تقویت برنامههای آموزشی گام بردارند.
وی ادامه داد: در اجرای طرح حامی، ما به دنبال آن هستیم که با پشتیبانی مؤثر، آموزش را متناسب با توانمندیها و نیازهای هر دانشآموز تنظیم کنیم و از یک نسخهٔ واحد برای همه استفاده نکنیم.
نظریان با تأکید بر اینکه در آموزشوپرورش استثنایی، نگاه انسانی باید جایگزین نگاه ترحمی شود خاطرنشان کرد: دانشآموزان با نیازهای ویژه، سرمایههای ارزشمند جامعه هستند و نگاه ترحمی به آنها، مانع رشد استعدادهایشان میشود؛ باید به تواناییهای آنها باور داشته باشیم و مدرسه را فضایی برای شکوفایی ظرفیتهای پنهان آنها بسازیم.
انتهای پیام/

برای عضویت در کانال ایتای اخبار
آموزش و پرورش استان اصفهان کلیک کنید

برای عضویت در کانال شاد اخبار
آموزش و پرورش استان اصفهان کلیک کنید

برای عضویت در کانال روبیکا اخبار
آموزش و پرورش استان اصفهان کلیک کنید

برای عضویت در کانال بله اخبار
آموزش و پرورش استان اصفهان کلیک کنید
لینک کوتاه:
https://www.payamesepahan.ir/Fa/News/967826/