پیام سپاهان - گیم فا / بهتازگی تأیید شده که سازندگان بازی تحسین شده Clair Obscur: Expedition 33 در مرحله پیشتولید آن از هوش مصنوعی مولد استفاده کردهاند.
استفاده از هوش مصنوعی مولد در روند توسعهی بازیها، به یکی از بحثبرانگیزترین موضوعات تبدیل شده است. در همین راستا، استودیوی لاریان نیز اخیراً اعلام کرد که در فرآیند خلق کانسپت آرت در بازی جدید Divinity، استفاده از این فناوری را بررسی کرده است. این اقدام موجی از بحثها را دربارهی تأثیرات گستردهتر تکنولوژی مذکور به راه انداخت.
بازار ![]()
در پی این واکنشها، مصاحبههای قدیمی مرتبط با Clair Obscur: Expedition 33 نیز باز دیگر مورد توجه قرار گرفت و مشخص شد که هوش مصنوعی در اولین بازی استودیوی Sandfall Interactive نیز مورد استفاده قرار گرفته است.
بر اساس مصاحبهای که توسط نشریه El País منتشر شده، فرانسوا موریس، تهیهکننده Clair Obscur: Expedition 3، تأیید کرده که در ساخت این بازی از هوش مصنوعی مولد استفاده شده است. این تهیهکننده توضیحات بیشتری درباره میزان تأثیر هوش مصنوعی بر فرآیند خلاقانه استودیو یا نحوه دقیق استفاده از آن ارائه نکرد، اما شواهد موجود نشان میدهد که تیم توسعهدهنده در مراحل ابتدایی ساخت، برای تولید داراییهای موقتی از هوش مصنوعی مولد استفاده کرده است.
کاربران ردیت پیشتر اشاره کرده بودند که تصویر زیر، پوسترهایی را نشان میدهد که با استفاده از هوش مصنوعی ساخته شدهاند. هرچند به نظر میرسد این موارد مدتی پیش از بازی حذف یا اصلاح شده باشند، اما لزوماً بیانگر تمام میزان اتکای استودیوی Sandfall Interactive به هوش مصنوعی مولد نیستند.
با توجه به اینکه موضوع بهرهگیری از هوش مصنوعی مولد اکنون به یکی از بحثهای مهم تبدیل شده است، شاید استودیو در آینده با انتشار یک بیانیه رسمی شفافیت بیشتری پیرامون ابعاد استفاده از این فناوری ارائه دهد.
در حال حاضر، صنعت بازیهای ویدیویی بر سر استفاده از هوش مصنوعی مولد در روند توسعه بازیها دچار دوگانگی شده است. در میان بحثهایی که پیرامون استفاده استودیوی لاریان از این فناوری در سری Divinity شکل گرفته، برخی نیز یادآور شدهاند که Clair Obscur: Expedition 33 پیشتر مسیر مشابهی را طی کرده و با وجود این موضوع، با پیامدها یا واکنشهای منفی قابل ملاحظهای مواجه نشده است.