چهارشنبه ۷ آبان ۱۴۰۴

فرهنگی

نگاه به آسیب‌های اجتماعی باید از تشریفات اداری فراتر رود

نگاه به آسیب‌های اجتماعی باید از تشریفات اداری فراتر رود
پیام سپاهان - مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان گفت: باید با استفاده از فضای اجتماعی موجود، شبکه‌ای حمایتی و واقعی میان دستگاه‌های اجرایی، شوراهای دانش‌آموزی، علوم پزشکی، بهداشت، خانواده‌ها و سایر نهادهای اجتماعی شکل گیرد تا حمایت از دانش‌آموزان به‌صورت عملیاتی، مؤثر و فراتر از تشریفات اداری دنبال شود.
  بزرگنمايي:

پیام سپاهان - مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان گفت: باید با استفاده از فضای اجتماعی موجود، شبکه‌ای حمایتی و واقعی میان دستگاه‌های اجرایی، شوراهای دانش‌آموزی، علوم پزشکی، بهداشت، خانواده‌ها و سایر نهادهای اجتماعی شکل گیرد تا حمایت از دانش‌آموزان به‌صورت عملیاتی، مؤثر و فراتر از تشریفات اداری دنبال شود.

به گزارش ادارۀ اطلاع رسانی و روابط عمومی اداره‌کل آموزش و پرورش استان اصفهان، محمدرضا نظریان، مدیرکل آموزش و پرورش استان در دوره آموزشی برنامه ملی نماد در اصفهان با تأکید بر لزوم بهره‌گیری از ظرفیت‌های اجتماعی اظهار داشت: باید با استفاده از فضای اجتماعی موجود، شبکه‌ای حمایتی و واقعی میان دستگاه‌های اجرایی، شوراهای دانش‌آموزی، علوم پزشکی، بهداشت، خانواده‌ها و سایر نهادهای اجتماعی شکل گیرد تا حمایت از دانش‌آموزان به‌صورت عملیاتی، مؤثر و فراتر از تشریفات اداری دنبال شود.
وی استفاده از فناوری‌های نوین و هوش مصنوعی را در رصد داده‌ها و تحلیل اطلاعات حوزه آسیب‌های اجتماعی بسیار مؤثر دانست و افزود: این داده‌های واقعی می‌تواند مبنای تدوین سیاست‌های پیشگیرانه، هوشمند و هدفمند در کوتاه‌مدت و بلندمدت قرار گیرد.
نظریان همچنین بر ضرورت توجه به سلامت روان معلمان، مشاوران و کارکنان آموزشی تأکید کرد و گفت: معلمان و مدیران سالم و بانشاط، بهترین الگوی تربیتی برای دانش‌آموزان هستند و بسیاری از آسیب‌های اجتماعی با الگوسازی مثبت فرهنگیان قابل پیشگیری است.
مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان با اشاره به مأموریت آموزش و پرورش در کاهش آسیب‌های اجتماعی ابراز داشت: اجرای طرح‌ها و دستورالعمل‌ها زمانی اثربخش خواهد بود که به‌عنوان یک باور تربیتی در بدنه آموزش و پرورش نهادینه شود، نه صرفاً یک فعالیت اداری.
وی ادامه داد: در مدل جدید مراقبت چندلایه، دانش‌آموزان در سه سطح مورد حمایت قرار می‌گیرند؛ در لایه نخست، آموزش‌های عمومی مهارت‌های زندگی و ارتباطی برای همه دانش‌آموزان ارائه می‌شود؛ در لایه دوم، دانش‌آموزان در معرض خطر شناسایی و غربالگری می‌شوند و مداخلات هدفمند دریافت می‌کنند و در لایه سوم، دانش‌آموزان دارای مشکلات خاص با فوریت و به‌صورت مستمر تحت مراقبت و مداخلات تخصصی قرار می‌گیرند.
انتهای پیام/


نظرات شما