دوشنبه ۵ آبان ۱۴۰۴

فرهنگی

۲ هزار کودکستان اصفهان در مسیر استاندارد سازی قرار دارد

۲ هزار کودکستان اصفهان در مسیر استاندارد سازی قرار دارد
پیام سپاهان - رئیس ادارۀ تعلیم و تربیت کودک اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان گفت: ۲ هزار و ۲۱۵ کودکستان دارای مجوز در استان تحت نظارت اداره کل آموزش و پرورش در مسیر استانداردسازی برای ارتقای کیفیت قرار دارد.
  بزرگنمايي:

پیام سپاهان - رئیس ادارۀ تعلیم و تربیت کودک اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان گفت: 2 هزار و 215 کودکستان دارای مجوز در استان تحت نظارت اداره کل آموزش و پرورش در مسیر استانداردسازی برای ارتقای کیفیت قرار دارد.

به گزارش ادارۀ اطلاع رسانی و روابط عمومی اداره‌کل آموزش‌وپرورس استان اصفهان، علیرضا سلطانی، رئیس ادارۀ تعلیم و تربیت کودک اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان فراهم کردن فرصت‌های تربیتی باکیفیت برای همه کودکان و یکپارچه‌سازی کودکستان های استان را از اهداف طرح استاندارد سازی دانست و گفت: اکنون 2 هزار و 215 کودکستان دارای مجوز رسمی از سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک زیر نظر وزارت آموزش و پرورش در استان فعالیت می‌کنند و فرآیند استانداردسازی و ارتقای کیفیت این مراکز در جریان است.
وی افزود: در سال تحصیلی 1405-1404 بیش از 85 مرکز کودکستان نیز به صورت حقیقی و حقوقی فعال هستند که تاکنون 13 مرکز فاقد مجوز شناسایی و تا زمان دریافت مجوز قانونی با اخطار رسمی از ادامه فعالیت تا زمان دریافت مجوز منع شده و اطلاعات این مراکز نیز به استانداری ارسال ارسال شده است.
سلطانی با اشاره به مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی، ابراز داشت: متولی اصلی ساماندهی، صدور مجوز و نظارت بر تمامی مراکز پیش‌دبستانی و کودکستان‌ها، سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک زیر نظر وزارت آموزش و پرورش و در استان اصفهان بر عهده اداره تعلیم و تربیت کودک اداره کل آموزش و پرورش استان است.
رییس اداره تعلیم و تربیت کودک اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان اضافه کرد: اکنون فرآیند انتقال و ساماندهی تمام مراکز از نهادهای سابق به زیرساخت یکپارچه آموزش و پرورش در حال انجام است.
وی با بیان اینکه سطح کیفی کودکستان‌ها پس از انتقال به زیرساخت آموزش و پرورش بهبود یافته است، گفت: در زمان واگذاری این مراکز به آموزش و پرورش، ارزیابی‌ها نشان‌دهنده ناهمگونی و شکاف کیفیتی قابل توجه بین مراکز برخوردار و غیر برخوردار بوده و اکنون مأموریت اصلی ما بر کاهش این شکاف، یکپارچه سازی و استانداردسازی آن‌ها با یک چارچوب واحد است تا همه کودکان از فرصت‌های تربیتی باکیفیت برخوردار شوند.
سلطانی گفت: هماهنگی برنامه‌های کودکستان‌ها با اهداف دوره ابتدایی برقرار شده و تمرکز دوره پیش‌دبستانی دیگر آموزش‌های رسمی و سنگین نیست بلکه بر پایه امنیت، نگهداری اصولی، آمادگی اجتماعی و تقویت مهارت‌های پایه برای ورود به دوره دبستان است.
رییس اداره تعلیم و تربیت کودک اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان استانداردهای آموزشی و تربیتی را شامل نسبت مربی به کودک، ظرفیت کلاس‌ها، برنامه روزانه مبتنی بر بازی و تجربه محوری، رشد همه جانبه کودک، ایجاد محیط شاد و ایمن و ارتباط مؤثر با خانواده‌ها دانست و ادامه داد: مربیان ملزم به گذراندن دوره‌های تربیت مربی پیش‌دبستانی و دریافت گواهی صلاحیت حرفه‌ای هستند و ارزیابی عملکرد آن‌ها از طریق بازدیدهای منطقه‌ای و کارگاه‌های ارتقای مهارت انجام می‌شود.
وی درباره استانداردهای فضا و ایمنی کودکستان‌ها توضیح داد: تمام مراکز باید دارای نور و تهویه مناسب، دمای مطلوب، فضای بازی ایمن و تفکیک‌شده برای گروه‌های سنی مختلف، کف‌پوش و مبلمان استاندارد، سرویس بهداشتی مناسب و فضای باز برای فعالیت بدنی باشند و اصول ایمنی در برابر آتش‌سوزی و بلایای طبیعی در آن‌ها رعایت شده باشد.
سلطانی با تاکید براینکه نظارت بر رعایت این استانداردها بر عهده سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک است تصریح کرد: بازدیدهای دوره‌ای با همکاری مرکز بهداشت و سازمان آتش‌نشانی انجام می‌شود و در صورت مشاهده تخلف یا کمبود استاندارد، اقدامات لازم شامل اخطار کتبی، مهلت رفع نقص، بررسی مجدد و در صورت تکرار تعلیق یا لغو مجوز است.
رییس اداره تعلیم و تربیت کودک اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان مهم‌ترین چالش‌ها برای ارتقای کیفیت کودکستان‌های استان اصفهان را کمبود فضای مناسب، تفاوت امکانات بین مناطق برخوردار و کم‌برخوردار، کمبود نیروی متخصص و محدودیت بودجه دانست و گفت: اجرای نظام رتبه‌بندی مراکز، ارتقای صلاحیت حرفه‌ای مربیان و مدیران، حمایت از مهدهای مناطق کم‌برخوردار و توسعه سامانه هوشمند نظارت از اولویت‌های ماست.
وی ادامه داد: در مناطق کم برخوردار به‌طور معمول امکانات محدودتر است اما آموزش و پرورش برای اجرای عدالت آموزشی طرح‌هایی مانند خرید خدمات تربیتی و جذب نوآموزان دهک‌های هشت به بالا از طریق اعتبارات دولتی با اولویت نوآموزان مناطق محروم و دو زبانه را دنبال می‌کند.
سلطانی اضافه کرد: در این طرح با وجود کمبود فضا یا تجهیزات، تلاش شده نیروی انسانی محلی آموزش ببیند و از فضاهای چند منظوره برای نگهداری و مراقبت کودکان استفاده شود.
رییس اداره تعلیم و تربیت کودک اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان خاطرنشان کرد: با یکپارچه سازی و استانداردسازی تمام مراکز تحت یک چارچوب واحد، همه کودکان در استان از فرصت‌های تربیتی باکیفیت بهره‌مند خواهند شد.
انتهای پیام/


نظرات شما