جمعه ۲ آبان ۱۴۰۴

اجتماعی

به شرط همکاری دستگاه‌ها همراه با تامین مالی

یک طرح کلان در انتظار تامین اعتبار برای تکمیل در دولت چهاردهم

یک طرح کلان در انتظار تامین اعتبار برای تکمیل در دولت چهاردهم
پیام سپاهان - به شرط همکاری دستگاه‌ها همراه با تامین مالی، طرح قطار سریع السیر تهران -قم -اصفهان تا پایان دولت چهاردهم به بهره برداری می‌رسد.
  بزرگنمايي:

پیام سپاهان - به شرط همکاری دستگاه‌ها همراه با تامین مالی، طرح قطار سریع السیر تهران -قم -اصفهان تا پایان دولت چهاردهم به بهره برداری می‌رسد.

پیام سپاهان


به گزارش خبرگزاری صداوسیما، مرکز اصفهان؛ مجری طرح قطار سریع‌السیر تهران - قم – اصفهان گفت: این طرح راهی برای ورود فناوری روز دنیا به حوزه ریلی کشور و همچنین ورود به عرصه قطار‌های پرسرعت است که لازم است در یکی - دو دهه اخیر در کشور اتفاق می‌افتاد.
علیرضا صلواتی ادامه داد: در سال‌های گذشته حدود 75 درصد از زیرسازی مسیر 245 کیلومتری قم - اصفهان تکمیل و بیش از 50 درصد بنا‌های بتنی احداث و 85 درصد معارضات نیز برطرف شده است.
وی افزود: بقیه مسیر نیز پیشرفت فیزیکی صفر تا 80 درصدی دارد و در مجموع حدود 75 درصد از مجموع زیرسازی محور که حجم عملیات سنگینی نیز داشته است، اجرا شده و آماده عملیات روسازی و ریل گذاری است.
مجری طرح قطار سریع‌السیر تهران - قم - اصفهان گفت: در مجموع هم اکنون 30 درصد زیرسازی، اجرای روسازی، ریل گذاری محور قم - اصفهان، اصلاحات مسیر در محور قم _ تهران، اجرای سیستم‌های سیگنالینگ برق و مخابرات در مجموع محور، احداث ایستگاه‌های عملیاتی و ایستگاه‌های مسافری در قم، اصفهان و تهران باقی مانده است.
صلواتی با اشاره به اینکه احداث طرح از سال 1389 شروع شده و در این سال‌ها فراز و نشیب‌های زیادی داشته است، ادامه داد: با راه‌اندازی این قطار مسیر تهران - قم و قم - اصفهان هرکدام حدود یک‌ساعته خواهد شد و مسیر تهران - قم - اصفهان کمتر از دو ساعت خواهد شد.
وی افزود: درصورتیکه مسائل مالی این طرح به نتیجه برسد و تعامل مالی بین دو کشور ایران و چین در داخل کشور برطرف شود، تا پایان دولت چهاردهم می‌توانیم قطار سریع‌السیر تهران - قم - اصفهان را تکمیل و بهره برداری برسانیم.
علیرضا صلواتی گفت: به لحاظ اجرایی دو تا سه سال زمان برای تکمیل آن نیاز است ولی ناهماهنگی‌هایی بین ارکان داخلی یعنی بانک مرکزی، سازمان برنامه و بودجه، وزارت راه و شهرسازی و ... اجرای کامل طرح را دچار تاخیر کرده است.
وی همچنین به اعتبارات طرح نیز اشاره کرد و گفت: تا کنون حدود چهار میلیارد یوان برای این طرح کلان هزینه شده است و براساس برآورد‌ها تا زمان بهره برداری هم 20 میلیارد یوان دیگر نیاز است که مقرر شده 10 میلیارد یوان به همت دولت و 10 میلیارد دیگر نیز به همت سرمایه گذاری بخش خصوصی استان‌های قم و اصفهان تامین شود تا این طرح به بهره برداری برسد.
مجری طرح قطار سریع السیر تهران - قم - اصفهان در خصوص مزایای اجرای این طرح نیز افزود: با راه اندازی این قطار حدود 30 درصد جذب مسافر بیشتر خواهد شد و حدود هشت میلیون مسافر در سال اول با این قطار سریع السیر جابه‌جا خواهند شد.
وی ادامه داد: افق طرح هم جابه جایی 20 میلیون مسافر در سال است که بعد از 20سال اتفاق خواهد افتاد.
صلواتی ادامه داد: اجرای این طرح می‌تواند به نوعی کریدور‌های شمال - جنوب و شرق _ غرب را تکمیل کند، وقتی با احداث این خط ورود تکنولوژی و دانش فنی را به داخل کشور داشته باشیم، در همه موضوعات زیرسازی و روسازی، برق، ناوگان و... می‌توانیم به سمت خودکفایی حرکت کنیم.


نظرات شما