پیام سپاهان - رئیس اداره دوره دوم آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان با تأکید بر نقش راهبران آموزشی در حمایت از معلمان، بهویژه در مدارس روستایی و چندپایه، گفت: تحقق عدالت آموزشی نیازمند حضور آگاهانه، مسئولانه و توانمند راهبران در میدان عمل است.
به گزارش ادارۀ اطلاع رسانی و روابط عمومی اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان، خسرو دهاقین، در وبینار توجیهی راهبران آموزشی مناطق و نواحی استان، با اشاره به جایگاه ویژه راهبران در تحقق عدالت آموزشی اظهار داشت: راهبران آموزشی نقش محوری در ارتقای کیفیت آموزش و حمایت از معلمان بهویژه در مدارس روستایی و چندپایه دارند.
وی افزود: عدالت آموزشی تنها در تجهیزات و امکانات خلاصه نمیشود، بلکه در فرصت برابر یادگیری برای همه دانشآموزان معنا مییابد.
دهاقین، با بیان اینکه راهبران باید خود از دانش و آگاهی لازم برخوردار باشند، تصریح کرد: شرط راهبری، آگاهی و توانمندی است، بر همین اساس انتظار داریم راهبران بهصورت مستمر دانش و مهارتهای حرفهای خود را بهروز نگه دارند تا بتوانند نقش مؤثر و سازندهای در هدایت و پشتیبانی معلمان ایفا کنند.
رییس ادارۀ دوره دوم آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان بر لزوم ارتباط مؤثر و هماهنگ میان معاونین آموزشی، کارشناسان، سرگروههای آموزشی و راهبران تأکید کرد و گفت: هماهنگی و وحدت رویه در تصمیمگیریها موجب انسجام در اجرای برنامههای آموزشی و تربیتی خواهد شد و از بروز تفسیرهای سلیقهای جلوگیری میکند.
وی همچنین با تأکید بر اهمیت رصد و پیگیری دانشآموزان بازمانده از تحصیل، ابراز داشت: یکی از شاخصهای اصلی عملکرد مناطق و نواحی، کاهش نرخ ترک تحصیل و تکرار پایه است و راهبران آموزشی در کنار مدیران و مدیر آموزگاران مدارس موظفند در بازدید از مدارس، وضعیت ادامه تحصیل دانشآموزان را بررسی و گزارش کنند تا هیچ دانشآموزی از چرخه آموزش باز نماند.
دهاقین با اشاره به برنامههای وزارت آموزش و پرورش در حوزه مهارتآموزی و اجرای برنامه بوم، ادامه داد: طرحهای مهارتآموزی و برنامه بوم باید در مدارس روستایی و چندپایه نیز اجرایی شود تا عدالت آموزشی به مفهوم واقعی محقق گردد.
رییس ادارۀ دوره دوم آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان، همچنین به ضرورت استفاده از فناوریهای نوین و هوش مصنوعی در آموزش اشاره کرد و گفت: امروز سواد دیجیتال و آشنایی با ابزارهای نوین، بخشی از صلاحیت حرفهای هر معلم است و نباید چنین برداشت شود که بکارگیری فناوریهای نوین صرفاً مخصوص مدارس شهری است.
وی با تأکید بر نقش حمایتی و غیرقضاوتی راهبران آموزشی خاطرنشان کرد: راهبران باید حامی و پشتیبان معلمان باشند و در مسیر رشد و توانمندسازی آنها گام بردارند، اما در مواردی که ضعفها و قصورهای آشکار وجود دارد، لازم است با دقت و رعایت قوانین، پیگیریهای لازم صورت گیرد تا حقوق آموزشی دانشآموزان محفوظ بماند.
دهاقین از همه راهبران خواست با دقت، مسئولیتپذیری و نگاه عدالتمحور، زمینه رشد و کیفیتبخشی به آموزش را در سراسر استان، بهویژه در مناطق روستایی و کمتر برخوردار فراهم کنند.
انتهای پیام/