پیام سپاهان - معاون آموزش ابتدایی ادارهکل آموزشوپرورش استان اصفهان گفت: تا پایان آبانماه، تمامی معلمان، مدیران، معاونین و راهبران آموزشی باید دورههای آموزشی اصلاح روشهای آموزش و تحول در محیط یادگیری و الگوی مدرسه تراز سند تحول بنیادین را بگذرانند.
به گزارش ادارۀ اطلاع رسانی و روابط عمومی ادارهکل آموزشوپرورش استان اصفهان، اعظم هارونی، معاون آموزش ابتدایی این اداره کل در وبینار توجیهی راهبران آموزشی مناطق و نواحی استان با تأکید بر جایگاه راهبران آموزشی، اظهار داشت: راهبران آموزشی برای ما اهمیت ویژهای دارند، چراکه یکی از اهداف کلان آموزش ابتدایی، توسعه عدالت آموزشی و تأمین نصیب برابر یادگیری برای همه دانشآموزان بهویژه در مناطق روستایی، عشایری و کمبرخوردار است.
وی با اشاره به نقش حساس راهبران در مدارس چندپایه افزود: کلاسهای چندپایه به دلیل تنوع پایههای تحصیلی در یک کلاس و مدیریت همزمان چندین کتاب درسی، نیازمند نظارت دقیق و برنامهریزی مؤثر هستند تا کیفیت آموزش در این کلاسها کاهش نیابد.
هارونی با تاکید بر رسالت بزرگ راهبران آموزشی گفت: وظیفه راهبران صرفاً بازدید ظاهری نیست، بلکه باید با دقت و دغدغهمندی در مسیر ارتقای کیفیت آموزشی گام بردارند.
معاون آموزش ابتدایی ادارهکل آموزشوپرورش استان اصفهان ادامه داد: با تلاش همکاران استانی، برای 56 نفر از راهبران آموزشی در سطح استان ابلاغ صادر شده و انتظار داریم این عزیزان با جدیت تمام، هیچ دانشآموزی را در مناطق محروم و عشایری از آموزش باکیفیت بینصیب نگذارند.
وی با اشاره به اهمیت آمار دقیق و برنامهریزی مبتنی بر دادههای واقعی گفت: راهبران و کارشناسان مناطق موظفند آمار کلاسها، مدارس و معلمان تحت پوشش را بهصورت دقیق و منطبق با واقعیت ثبت و ارسال کنند، چراکه برنامهریزی آموزشی بدون دادههای صحیح امکانپذیر نیست.
هارونی از راهبران آموزشی خواست بر اجرای دقیق برنامههای درسی، طرحهای ویژهای چون طرح حامی و طرح شهید محمودوند در مدارس چندپایه و عشایری نظارت جدی داشته باشند و در شناسایی و جذب دانشآموزان بازمانده از تحصیل نیز فعالانه عمل کنند . همچنین با تأکید بر این مطلب که ارزشیابی تحصیلی باید منطبق با واقعیت عملکرد دانشآموزان باشد تا بتوان برای بهبود کیفیت آموزش تصمیمهای درست اتخاذ کرد، تصریح کرد: راهبران موظفند دانشآموزان دارای اختلال یادگیری یا نیاز ویژه را شناسایی و برای مداخله بههنگام راهنمایی کنند.
معاون آموزش ابتدایی ادارهکل آموزشوپرورش استان اصفهان در ادامه خطاب به راهبران گفت: حضور فعال و مستمر در مدارس، تهیه گزارش ماهانه از بازدیدها، رصد وضعیت آموزشی و تربیتی مدارس و ارائه بازخوردهای دقیق از وظایف مهم راهبران آموزشی است و حضور غیرضروری در ادارات و انجام امور اداری بهجای فعالیت میدانی قابلقبول نیست و در صورت مشاهده، ابلاغ راهبری لغو خواهد شد.
وی همچنین بر نقش راهبران در ایجاد شبکههای ارتباطی آموزشی و مجازی با مدیران و معلمان مدارس تحت پوشش، برگزاری کارگاههای آموزشی روشهای تلفیقی تدریس و همکاری نزدیک با سرگروههای آموزشی تأکید کرد و ابراز داشت: راهبران باید در کنار آموزش، به مسائل تربیتی، پرورشی و سلامت جسمی و روانی دانشآموزان نیز توجه ویژه داشته باشند.
هارونی تصریح کرد: بسیاری از دانشآموزان مناطق روستایی و عشایری از امکانات ورزشی و فرهنگی محرومند و راهبران باید با شناسایی و گزارش این کاستیها در جهت رفع آنها گام بردارند.
معاون آموزش ابتدایی ادارهکل آموزشوپرورش استان اصفهان با اشاره به اهمیت اجرای طرح نماد و برنامههای پیشگیری از آسیبهای اجتماعی در مدارس روستایی و عشایری ادامه داد: راهبران باید با امیدافزایی، آموزش سواد تربیتی خانوادهها و رصد مستمر وضعیت دانشآموزان از بروز آسیبهای اجتماعی پیشگیری کنند.
وی به اجرای دورههای آموزشی اصلاح روشهای آموزش و تحول در محیط یادگیری و الگوی مدرسه تراز سند تحول بنیادین اشاره کرد و گفت: تا پایان آبانماه، تمامی معلمان، مدیران، معاونین و راهبران آموزشی باید این دورهها را بگذرانند.
هارونی خاطرنشان کرد: راهبران آموزشی چشم و چراغ نظام تعلیم و تربیت در مناطق روستایی و عشایری هستند و با حضور مؤثر خود میتوانند امید، انگیزه و کیفیت یادگیری را در دورترین نقاط استان زنده نگه دارند.
انتهای پیام/