دوشنبه ۲۸ مهر ۱۴۰۴

علمی

مایک یبارا: در وضعیت فعلی ایکس باکس فقط یک احمق به ساخت سخت‌افزار ادامه می‌دهد

مایک یبارا: در وضعیت فعلی ایکس باکس فقط یک احمق به ساخت سخت‌افزار ادامه می‌دهد
پیام سپاهان - گیم فا / مایک یبارا، مدیر اجرایی سابق مایکروسافت و رئیس پیشین بلیزارد، به شدت از استراتژی سخت‌افزاری فعلی ایکس باکس انتقاد کرد و گفت وقتی بازی‌ها روی پلتفرم‌های ...
  بزرگنمايي:

پیام سپاهان - گیم فا / مایک یبارا، مدیر اجرایی سابق مایکروسافت و رئیس پیشین بلیزارد، به شدت از استراتژی سخت‌افزاری فعلی ایکس باکس انتقاد کرد و گفت وقتی بازی‌ها روی پلتفرم‌های دیگر نیز منتشر می‌شوند، ساخت کنسول بی‌معنا است.
هفته گذشته، نسخه جدید دستگاه دستی ROG Ally با برند ایکس‌ باکس به صورت جهانی عرضه شد. برای بسیاری از طرفداران، این اتفاق گامی دیگر در راستای حرکت طولانی‌مدت ایکس‌ باکس به‌ سوی رویکردی مبتنی بر ویندوز بود. مایکروسافت به‌ وضوح اعلام کرده قصد ندارد به‌ صورت کامل از بخش سخت‌افزار صرف‌ نظر کند و حتی تأیید کرده مشغول توسعه سخت‌افزار نسل بعدی ایکس‌ باکس است. این شرکت همچنین قصد دارد در آینده دستگاه‌های جدیدی دیگری نیز عرضه کند.
بازار
با این حال وقتی مایکروسافت از آینده سخت‌افزار ایکس‌ باکس سخن می‌گوید، مایک یبارا باور ندارد که استراتژی فعلی معنادار باشد. او امروز در پستی ناامیدی‌اش را از مسیر فعلی برند ایکس‌ باکس ابراز کرد. اظهارات یبارا در پاسخ به پست یکی از طرفداران قدیمی ایکس‌ باکس مطرح شد. این شخصی از تصمیم مایکروسافت برای عرضه ROG Ally با سیستم‌عامل ویندوز به‌ جای یک سیستم‌عامل سبک مانند Xbox OS انتقاد کرده بود. یبارا نیز در پاسخی بلند و تند، جهت‌گیری نامشخص مایکروسافت را زیر سوال برد. او گفت:
به نظر من، چون مایکروسافت دیگر بازی انحصاری ندارند، این تصمیم منطقی است. آنها اکنون ناشری هستند که روی ویندوز تمرکز دارد. در دستگاه‌های مبتنی بر ویندوز اکثر کاربران، بازی‌ها را به‌صورت غیرقانونی (کرک‌ شده) نصب خواهند کرد، مگر اینکه از پلتفرمی مانند استیم استفاده شود. دلیل اینکه استیم به جلوگیری از دزدی دیجیتال کمک می‌کند این است که در کنار سیاست بازپرداخت بسیار مناسبش، تجربه‌ای بی‌نقص و کاربرپسند ارائه می‌دهد. ویندوز هیچوقت تجربه بی‌نقصی به کاربران ارائه نخواهد داد. از منظر تجاری، استراتژی جدید مایکروسافت قابل قبول است، به شرط اینکه بتواند بازی‌های باکیفیتی تولید کند و همکاری کاملی با پلتفرم‌هایی مانند استیم، پلی‌ استیشن و نینتندو داشته باشد. اما با توجه به کارنامه 15 سال اخیر مایکروسافت در زمینه بازی‌سازی، خیلی نمی‌شود امیدوار باشیم.
در نهایت یبارا تأکید کرد:
وقتی همه بازی‌ها روی پلتفرم‌های دیگر نیز منتشر می‌شوند، فقط یک احمق به ساخت سخت‌افزار ادامه می‌دهد. برای تغییر مسیر، باید عناوین انحصاری‌ داشته باشند، سخت‌افزار عالی بسازند و برای تصاحب فضای نشیمن خانه‌ها تلاش کنند. البته این استراتژی آن‌ها نیست که ایرادی هم ندارد، اما به دلایل نامعلومی هنوز در این مسیر خاکستری و نامشخص ماندند و فقط آسیب بیشتری می‌بینند. همانطور که بارها گفتم، آن‌ها باید روی اجرای یک استراتژی واضح و شفاف تمرکز کنند، چون در غیر این صورت مرگی تدریجی در پیش است.


نظرات شما