- نوشته شده توسط:
پیام سپاهان
-
دوشنبه ۲۸ مهر ۱۴۰۴
پیام سپاهان - مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان گفت: تفکر انتقادی، خلاقیت، همکاری و تعامل باید در طراحی آموزشی دبیران دیده شود؛ استفاده از فناوریهای نوین آموزشی و هوش مصنوعی دیگر انتخاب نیست، بلکه ضرورتی اجتنابناپذیر است؛ معلمان باید با ابزارهای آموزشی دیجیتال آشنا شوند و از آنها برای جذابتر کردن فرایند یاددهی-یادگیری استفاده کنند.
پیام سپاهان - مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان گفت: تفکر انتقادی، خلاقیت، همکاری و تعامل باید در طراحی آموزشی دبیران دیده شود؛ استفاده از فناوریهای نوین آموزشی و هوش مصنوعی دیگر انتخاب نیست، بلکه ضرورتی اجتنابناپذیر است؛ معلمان باید با ابزارهای آموزشی دیجیتال آشنا شوند و از آنها برای جذابتر کردن فرایند یاددهی-یادگیری استفاده کنند.
به گزارش ادارۀ اطلاعرسانی و روابط عمومی ادارهکل آموزشوپرورش استان اصفهان، محمدرضا نظریان، مدیرکل آموزش و پرورش استان در گردهمایی کارشناسمسئولان و کارشناسان آموزش دوره دوم متوسطه نظری مناطق و نواحی استان، بر ارتقای کیفیت فرآیند آموزش، بازنگری روشهای تدریس و توانمندسازی معلمان تأکید کرد و اظهار داشت: مأموریت کارشناسان آموزش باید بیش از هر چیز بر نظارت آموزشی و بهبود روشهای تدریس متمرکز باشد.
وی با قدردانی از تلاش کارشناسان در ساماندهی و اجرای پروژه مهر افزود: در دورهای قرار داریم که آموزش بدون برنامهریزی دقیق و نظارت مستمر، نمیتواند پاسخگوی نیازهای نسل جدید باشد و کارشناسان آموزش نباید درگیر امور صرفاً اجرایی شوند، بلکه باید به عمق کلاسهای درس بروند و از نزدیک جریان یادگیری و نحوه تدریس معلمان را رصد کنند.
نظریان با اشاره به ضرورت کیفیتبخشی در فرآیند تدریس گفت: اولین گام در این مسیر طراحی آموزشی معلمان است؛ باید مطمئن شویم دبیران ما بهویژه نیروهای تازهوارد، پیش از ورود به کلاس، برنامه آموزشی مدونی دارند، روشهای تدریس را میشناسند و میدانند چگونه از شیوههای نوین آموزشی بهره ببرند.
مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان، آشنایی معلمان با شایستگیهای قرن بیستویکم را از ملزومات آموزش امروز دانست و تصریح کرد: تفکر انتقادی، خلاقیت، همکاری و تعامل باید در طراحی آموزشی دبیران دیده شود؛ استفاده از فناوریهای نوین آموزشی و هوش مصنوعی دیگر انتخاب نیست، بلکه ضرورتی اجتنابناپذیر است؛ معلمان باید با ابزارهای آموزشی دیجیتال آشنا شوند و از آنها برای جذابتر کردن فرایند یاددهی-یادگیری استفاده کنند.
وی با اشاره به اینکه امروزه نقش معلم تنها انتقالدهنده دانش نیست، بلکه تسهیلگر یادگیری است، ادامه داد: معلم باید فرصت تجربه، خطا و اکتشاف را برای دانشآموز فراهم کند تا یادگیری عمیق و ماندگار شکل بگیرد؛ رویکردهای سنتی معلممحور باید جای خود را به روشهای فعال و مشارکتی بدهد.
نظریان به ضرورت توجه به تفاوتهای فردی دانشآموزان اشاره کرد و گفت: یادگیری نباید برای همه دانشآموزان یکسان طراحی شود؛ معلمان باید مسیرهای یادگیری متفاوتی را متناسب با تواناییها و سرعت یادگیری دانشآموزان در نظر بگیرند تا هیچکدام از دانشآموزان احساس ضعف یا سرخوردگی نکنند.
مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان با اشاره به اهمیت سنجش و بازخورد آموزشی عنوان کرد: ارزشیابی فقط ابزاری برای نمرهدهی نیست؛ بلکه باید در خدمت اصلاح روش تدریس و تکمیل یادگیری باشد؛ بازخوردهای مؤثر معلم به دانشآموز باید زمینهساز موفقیت و رشد باشد نه عامل دلسردی و شکست.
وی با تأکید بر لزوم تحلیل نتایج امتحانات و دادههای آموزشی در مناطق گفت: کارشناسان آموزش باید با تحلیل نتایج دروس، نقاط ضعف و قوت مدارس را شناسایی و با هدفگذاری دقیق، برنامه اصلاحی تدوین کنند؛ کیفیت آموزش یک فرآیند ایستا نیست، بلکه باید بهصورت مستمر پایش و بهبود یابد.
نظریان ضمن تشکر از تلاش معاونت آموزش متوسطه و کارشناسان حوزههای تخصصی خاطرنشان کرد: تمام هدف ما این است که با برنامهریزی دقیق، توانمندسازی معلمان و تمرکز بر کیفیت آموزش، مسیر رشد علمی دانشآموزان استان را هموار کنیم؛ کارشناسان آموزش باید نقش کلیدی خود را در این مسیر بهصورت جدی و هدفمند ایفا کنند.
انتهای پیام/
تا کنون هیچ نظری ارسال نشده است ...