- نوشته شده توسط:
پیام سپاهان
-
يکشنبه ۲۷ مهر ۱۴۰۴
پیام سپاهان - مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان گفت: هر منطقه باید با توجه به شرایط فرهنگی، جغرافیایی و آموزشی خود برنامهریزی کند؛ اجرای یک نسخه واحد در تمام مناطق نه ممکن است و نه اثربخش است؛ مدیران و کارشناسان باید سطح موجود، سطح مورد انتظار و مسیر دستیابی به هدف را در مدارس خود بشناسند و با نگاه کیفی برنامهریزی نمایند.
پیام سپاهان - مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان گفت: هر منطقه باید با توجه به شرایط فرهنگی، جغرافیایی و آموزشی خود برنامهریزی کند؛ اجرای یک نسخه واحد در تمام مناطق نه ممکن است و نه اثربخش است؛ مدیران و کارشناسان باید سطح موجود، سطح مورد انتظار و مسیر دستیابی به هدف را در مدارس خود بشناسند و با نگاه کیفی برنامهریزی نمایند.
به گزارش ادارۀ اطلاعرسانی و روابطعمومی ادارهکل آموزشوپرورش استان اصفهان، محمدرضا نظریان، مدیرکل آموزش و پرورش استان در گردهمایی رابطین برنامه سالانه و کارشناسان ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات نواحی و مناطق آموزش و پرورش استان اصفهان با قدردانی از تلاشهای همکاران در اجرای پروژه مهر و نقش مؤثر کارشناسان ارزیابی عملکرد و رابطین برنامهریزی در فرآیند بازگشایی مدارس اظهار داشت: امروز هدف ما اجرای دقیق و عملیاتی برنامهها و اهداف سند تحول بنیادین در مدارس است تا نتایج آن در رفتار و رشد دانشآموزان نمایان شود.
وی با اشاره به ضرورت نگاه علمی و هدفمحور در اجرای برنامه سالانه، افزود: برنامه سالانه، سند راهبردی آموزشوپرورش است که اهداف کلان و عملیاتی نظام تعلیم و تربیت را مشخص میکند و هر اندازه این برنامه دقیقتر، علمیتر و متناسبتر با شرایط مدارس تدوین شود، نتایج بهتری در فرآیند آموزش و تربیت به دست خواهد آمد.
نظریان اضافه کرد: نگاه ما باید از جنبه تشریفاتی خارج شود و به اجرای واقعی و مؤثر در کف مدرسه و کلاس درس برسد.
مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان در ادامه با بیان اینکه استان اصفهان در ارزیابی دستگاههای اجرایی سال گذشته در میان نهادهای علمی، فرهنگی و آموزشی، رتبه نخست را کسب کرده است، تصریح کرد: این موفقیت حاصل تلاش جمعی همه همکاران در سطوح مختلف است و با این حال، لازم است پیش از تدوین برنامه جدید، آسیبشناسی دقیقی از عملکرد سال گذشته در مناطق صورت گیرد تا نقاط ضعف شناسایی و اصلاح شوند.
وی ادامه داد: برنامه سالانه باید نگاهی جامع به همه مدارس داشته باشد و از تمرکز بر برخی مدارس خاص پرهیز شود.
نظریان ارتباط مؤثر میان کارشناسان ارزیابی و رابطین برنامهریزی را از ارکان موفقیت برنامهها دانست و گفت: هماهنگی میان این دو حوزه بسیار حیاتی است؛ زیرا اگر یکی برنامهریزی کند و دیگری بدون تعامل ارزیابی انجام دهد، نتیجه مطلوبی حاصل نخواهد شد؛ تعامل مداوم، تبادل اطلاعات و همراستایی با حوزههای متناظر استانی از جمله الزامات اجرای مؤثر برنامه سالانه است.
مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان بر لزوم توجه به تفاوتهای منطقهای و بومیسازی برنامهها تأکید کرد و بیان داشت: هر منطقه باید با توجه به شرایط فرهنگی، جغرافیایی و آموزشی خود برنامهریزی کند؛ اجرای یک نسخه واحد در تمام مناطق نه ممکن است و نه اثربخش است؛ مدیران و کارشناسان باید سطح موجود، سطح مورد انتظار و مسیر دستیابی به هدف را در مدارس خود بشناسند و با نگاه کیفی برنامهریزی نمایند.
وی همچنین با اشاره به اهمیت ارزیابی عملکرد و نقش آن در تخصیص اعتبارات ابراز داشت: اختصاص اعتبارات به مناطق براساس میزان تحقق اهداف، کیفیت اجرا و نتایج ارزیابیها صورت میگیرد؛ مناطقی که در اجرای دقیق برنامهها و نظارت مستمر موفقتر عمل کنند، در رتبهبندی استانی جایگاه بهتری خواهند داشت.
نظریان با تأکید بر ضرورت استمرار ارتباط رابطین برنامهریزی و کارشناسان ارزیابی با بخشهای مختلف ادارهکل خاطرنشان کرد: جلسات هماهنگی نباید به یک نشست محدود شود، بلکه باید بهصورت مستمر برگزار شود تا همافزایی و انسجام در اجرای برنامهها تقویت شود؛ انتظار داریم از همین امروز همه همکاران با جدیت، برنامهمحوری و نگاه تحولی، اجرای دقیق برنامه سالانه را در مدارس استان دنبال کنند.
انتهای پیام/
تا کنون هیچ نظری ارسال نشده است ...