پیام سپاهان

آخرين مطالب

سرمقاله شرق/ عبور از نیهیلیسم اقتصادی

سرمقاله شرق/ عبور از نیهیلیسم
  بزرگنمايي:

پیام سپاهان - شرق / «عبور از نیهیلیسم» عنوان یادداشت روز در روزنامه شرق به قلم احمد غلامی است که می‌توانید آن را در ادامه بخوانید:
اگر بگوییم جامعه ایران دچار نیهیلیسم شده است، سیاه‌نمایی کرده‌ایم؟ سیاه‌نمایی یعنی اغراق در بیان معضلات جامعه، یعنی اصل معضل انکارکردنی نیست؛ اما در بیان معضل اغراق شده است. اما درباره مفهوم نیهیلیسم قضاوت چندان راحت نیست. چون اغراق در بطن این مفهوم پنهان است. بدون هیچ پسوند و پیشوندی خود نیهیلیسم غایت وضعیتی را نشان می‌دهد.
ترویج این تفکر در جامعه به یأس و ناامیدی، خشونت و بی‌قانونی و بی‌رحمی و بی‌بندوباری می‌انجامد. اما نیهیلیسم در میان گروه‌هایی نیز واکنش‌هایی متفاوت برمی‌انگیزد. مقاومت در برابر این فضا موجب گرایش‌های خلاقانه می‌شود. گرایش‌هایی که می‌تواند فضایی را که این مفهوم ساخته، از کار بیندازد. آیا جامعه‌ای وجود دارد که دچار چنین بیماری‌ای نباشد.
بازار
بی‌شک پاسخ منفی است. نیهیلیسم کم و زیاد با تنوع‌ چشمگیر در جوامع وجود دارد. هر جامعه‌ای نیهیلیسم خودش را تجربه می‌کند و مهم‌تر از همه واکنش‌های هر جامعه‌ای بستگی دارد به موقعیت سیاسی، اقتصادی و اجتماعی آن. جامعه آمریکا نیهیلیسم خود را به شیوه انتقام از سرمایه‌داران نشان داده است، آن‌هم با انتخاب سرمایه‌داری از جنس کوچه‌وبازار علیه سرمایه‌داری نخبه‌سالار. پوپولیسم پولدار علیه نخبه پولدار. گاهی انتقام‌جویی به انتقام از خود تمام می‌شود. مردم برای انتقام از اکبر هاشمی‌رفسنجانی به محمود احمدی‌نژاد روی آوردند.
این روی‌گردانی بیش از آنکه انتقاد از رئیس‌جمهور دوره سازندگی باشد، به انتقام از خود منجر شد. انتقام از خود، یکی از ویژگی‌های جامعه نیهیلیست نیست. به تعبیر ژیژک سرمایه‌داری اضطراب‌آفرین است، چراکه امکان انتخاب‌ آدم‌ها را افزایش داده و سلیقه‌شان را دست‌کاری می‌کند. آدمی برای اینکه از بازار مصرف عقب نماند، دچار افزایش سرعت در تصمیم‌گیری و سردرگمی و تشویش و به معنای دیگر دچار زمان‌پریشی می‌شود. این زمان‌پریشی نطفه اصلی نیهیلیسم است، چراکه آدمی قادر نیست به همه خواسته‌های خود دست یابد. مردم جوامع شبه‌سرمایه‌داری یا در حال توسعه، امکان دستیابی به خواسته‌های خود را ندارند، اما از تنوع نیازهای خود آگاه‌اند. ناکامی در این مطالبات برآورده‌نشده منتهی به نیهیلیسم می‌شود. از این پس انتقام از دیگری به‌عنوان سوژه این ناکامی در دستور کار قرار می‌گیرد. مانند این ایده که این روزها بسیار رایج است که این مهاجران هستند که فرصت‌های زندگی ما را می‌دزدند. ژیژک تعبیری با عنوان «شیء مطلق ملی» دارد که وجوه عمیق‌تری از انتقام را عیان می‌کند. آدام کوتسکو در کتاب «ژیژک و الهیات» می‌نویسد: «سرمایه‌داری ذاتا اضطراب‌آفرین است و مدام امیال جدید به وجود می‌آورد.
در جوامع سنتی نوعی ارباب یا مهتر مداخله می‌کند تا مانع از انفجار تخاصم بنیادین جامعه شود. اما در عصر مدرن، سیمای ارباب یا مهتر متزلزل شده است؛ یعنی جایگاه قدرت خالی است و سرمایه‌داری آزادانه می‌تازد. در چنین وضعیتی مردم به هویت‌های ملی روی می‌آورند که پس‌مانده دوره‌های تاریخی گذشته‌اند و اغلب از هیچ برای خودشان یک میراث تاریخی مشخص می‌سازند. امری که ژیژک آن را شی‌ء مطلق ملی می‌نامد، تبدیل می‌شود به راهی برای سروشکل‌دادن به لذت گروه یا اجتماع از طریق ساختن یک سبک زندگی پایدار. ذات تعارض‌آمیز سرمایه‌داری مانع از تثبیت این زندگی پایدار است، بنابراین شی‌ء مطلق ملی (مثلا «آمریکا») لزوما نوع نژادی دیگری به بار می‌آورد (مثل «مهاجران غیرقانونی») که گمان می‌رود ژوییسانس ما را می‌رباید. در حالت افراطی، وقتی ارباب یا مهتری جدید خود را به‌عنوان مدافع شی‌ء مطلق ملی جا می‌زند، می‌توان انتظار ظهور فاشیسم را داشت. آن‌ وقت کاری نمی‌ماند، جز تصفیه دیگری از بدنه اجتماعی تا توازن اسطوره‌ای ازدست‌رفته احیا شود».
ظهور برخی افکار مبنی بر بازگشت به پادشاهی را باید در این مفهوم جست‌وجو کرد، یا عبور از نیهیلیسم در ناکامی وضع موجود. تاریخ، سطحی مسطح نیست که بتوان وقایع آن را به‌راحتی احیا کرد. تاریخ پر است از فراز‌و‌نشیب‌هایی که پشت سر مانده است. هر جامعه‌ای برای خلاصی از وضعیت نیهیلیسمی درصدد است از این وضعیت عبور کند. عبور از عقب‌ماندگی قاجار با مشروطه، عبور از دیکتاتوری و صغارت تحمیل‌شده از سوی استثمارگران که با ناکامی برآمده از 28 مرداد به سرانجام نرسید و از این‌ رو است که 28 مرداد از یاد و خاطره کسانی که این دوره را زیسته‌اند، زدودنی نیست. شکستی که نیهیلیسمی عمیق و تاریخی بر جای گذاشت.
هر جامعه‌ای برای حیات و احیای خود باید از نیهیلیسم موجود بگذرد و برای عبور باید به داشته‌های خود چنگ بزند و هر آنچه را که می‌تواند راه‌گشای این خلاصی باشد، فراچنگ آورد. اغلب در زمانه‌ای که فضای نیهیلیسمی غالب است، متن‌ها (آثار) اندیشمندان، سنت و فرهنگ از کار می‌افتند. برای عبور از این فضا نیاز به جریانی خلاقانه در عرصه اندیشه و فرهنگ وجود دارد. تولید آثاری که جامعه بتواند بر‌اساس منشور این متن‌ها از این وضعیت خلاص شود. جامعه‌ای که نتواند متن تولید کند یا متون گذشتگان را بازخوانی خلاقانه کند، از نیهیلیسمی به نیهیلیسم دیگری درمی‌غلتد: همان «شی‌ء مطلق ملی». نکته حائز اهمیت در مفهوم «شی‌ء مطلق ملی» فهم و تأکید بر واژه شی‌ء و مطلق است که ما را از خطا می‌رهاند تا آن را با ملی و ملی‌گرایی خلط نکنیم. بدون نگاه انتقادی و پشتوانه آثار مکتوب، عبور از فضای نیهیلیستی پرمخاطره است و چیزی نیست جز درغلتیدن از وضعیتی بد به بدتر. برای پرهیز از انحراف‌های تاریخ باید نقشه راه داشت، و نقشه راهِ هر جامعه‌ای متن‌های خلاقانه و اذهان پویای اندیشمندان آن است.

لینک کوتاه:
https://www.payamesepahan.ir/Fa/News/965218/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

شهید رئیسی خودش را بدهکار جامعه ایثارگری می‌ دانست

شناسایی نقاط سیل‌خیزِ استان اصفهان ضروری است/ نیاز به تخصیص منابع مالی مکفی

درختان و باغهای نصف‌جهان حقابه‌داران کهن زاینده‌رود هستند/ ضرورت تخصیص 50 میلیون مترمکعبی آب

بازگشایی نماد‌ها بر اساس دستورالعمل‌های اجرایی بورس انجام می‌شود

اعلام اسامی نفرات دعوت‌شده به انتخابی اسلحه اپه بانوان

جدایی رسمی محمد ربیعی از ذوب‌آهن – خبرگزاری ورزش ایران

تکمیل و بهره‌برداری از مخزن 2000 متر مکعبی شهر خور تا پایان امسال

اسامی نفرات دعوت شده به انتخابی اسلحه اپه بانوان اعلام شد

مانیتور گیمینگ جدید MSI روی دست سامسونگ زد

بالاخره فیلترینگ کی برداشته میشه؟

مسیرهای جایگزین برای تعدادی از کاربران گوگل مپس ناپدید شد

چهارمین جشنواره تئاتر سپهر با اجرای 7 نمایش دانشجویی آغاز شد

توقیف 3 دستگاه حفاری غیرمجاز در دشت گلپایگان

طی هفته گذشته 517 هزار سهام‌دار در بورس فعال بودند

منتظر ارمغان قهرمانی تیم سپاهان در رقابت‌های آسیایی هستیم

پیشرفت فیزیکی 80 درصدی طرح آبرسانی کوهستان- بهارستان

6 واحد صنفی متخلف در مبارکه پلمب شد

«لیان» در اصفهان روی صحنه رفت؛ طرح چند نکته موسیقایی

اقدام تازه آمریکا به نفع ایران

تولید و فروش، هر دو افزایشی + اینفوگرافیک

روابط عمومی؛ آینه تمام‌نمای جهاد تبیین و منادی امیدآفرینی در جامعه

آغاز مازوت‌سوزی در نیروگاه شهید منتظری اصفهان

چاپ سوم قدرت مذاکره تمام شد

لانچر پیشرفته ویندوز معرفی شد؛ ابزاری برای کاربران حرفه‌ای

راه اندازی سامانه‌های پایش آنلاین کیفیت اینترنت

ویژگی AI Mode گوگل به نسخه اندروید و آی‌او‌اس آمد

سرمقاله اطلاعات/ رویکرد آمریکا به اسرائیل تغییر کرده؟

نویسنده مشهور آمریکایی: چرخش ترامپ در برابر ایران ممکن است مهم‌ترین اقدام او باشد

کشف 20 ماینر قاچاق در یکی از شهرک‌های صنعتی اصفهان

پایان بن‌بست ریلی اصفهان؛ قطارهای شیراز - تهران در اصفهان توقف می‌کنند

کوهپایه‌زاده: تلاش می‌کنیم استعدادیابی را با کمک هوش مصنوعی انجام دهیم

کوهپایه‌زاده: بودجه فدراسیون جانبازان بیش از 2 برابر شده/ در تیم ملی والیبال نشسته لژیونر نداریم

کوهپایه زاده: بار مالی ورزش توان یابان را از دوش دولت کم می کنیم

کوهپایه‌زاده: جوانمردی می‌تواند به تیم ملی پاراتیروکمان بازگردد/بودجه‌مان دو برابر شده است

متقاضیان وام ودیعه مسکن در انتظار پرداخت

کوهپایه زاده: بودجه فدراسیون دو برابر شده است

بازگشایی صندوق های طلا در دامنه منفی

ظرفیت‌های فرهنگی اردبیل آماده میزبانی از گردشگران خارجی است

کوهپایه زاده رئیس فدراسیون جانبازان و توان‌یابان:  در سه جلسه با وزارت ورزش و جوانان نگاه مثبت و خوبی را دیدیم

تفکیک درآمدزایی ماهانه فولاد مبارکه چگونه بود؟ + اینفوگرافیک

کوهپایه‌زاده: بودجه فدراسیون جانبازان دو برابر شده است

استان اردبیل ظرفیت جذب گردشگران خارجی را دارد

روند افزایش دمای هوا در اصفهان از دوشنبه

نسل تازه ای از سوارکاران اصفهانی در حال شکوفا شدن هستند

افزایش 10 درصدی درآمد‌های فولاد مبارکه + اینفوگرافیک

168 پیش‌قرارداد نهایی در فلوشیپ نشر

خرید یک میلیارد تومان کتاب با 100 میلیون

واکنش وزیر ارتباطات به گران شدن اینترنت؛ تذکر دادیم این کار انجام نشود

سرمقاله جوان/ خالی‌فروشی ترامپ و رشوه‌های عربی

سرمقاله فرهیختگان/ نظم آمریکایی یا نظم غیرآمریکایی؛ مسئله این است