معلم نسل آینده باید تحلیلگر، خلاق و آشنا به فناوری باشد
فرهنگی
بزرگنمايي:
پیام سپاهان - مدیرکل آموزش و پرورش استان در همایش تجلیل از معلمان نمونۀ مدارس غیردولتی استان اصفهان گفت: معلم آیندهساز باید علاوه بر تسلط بر محتوا، قدرت تحلیل، خلاقیت و مهارت استفاده از فناوری را در مسیر آموزش دانشآموزان بهکار گیرد.
به گزارش اداره اطلاعرسانی و روابطعمومی اداره کل آموزشوپرورش استان اصفهان، محمدرضا نظریان در همایش تجلیل از معلمان نمونه مدارس غیردولتی استان که با همکاری دانشگاه آزاد اسلامی برگزار شد، اظهار داشت: بسیار خوشحال و خرسندم که این اتفاق زیبا و مبارک با مشارکت دانشگاه و آموزشوپرورش رقم خورد و جمعی از معلمان نمونه مدارس غیردولتی در این آیین حضور دارند؛ این همکاریها نشانهٔ تعامل سازنده بین نهادهای علمی و آموزشی است.
وی با تبریک هفتهٔ بزرگداشت مقام معلم، یاد و خاطره استاد شهید مرتضی مطهری را گرامی داشت و با اشاره به دیدارهای رهبر معظم انقلاب با فرهنگیان در سالهای اخیر، تصریح کرد: تأکید معظمله بر قدرشناسی از معلمان، الگویی است که خوشبختانه در جامعه ما محقق شده و نمونه آن، برگزاری باشکوه آیینهای تجلیل از معلمان در استان است که با حضور مسئولان ارشد استان، از جمله استاندار اصفهان، برگزار شد.
نظریان با اشاره به نقش مؤثر معلمان در ارتقای کیفیت آموزش، ادامه داد: معلمان مدارس غیردولتی، همچون همکاران خود در مدارس دولتی، در همهٔ برنامههای آموزشی و تربیتی حضوری فعال و اثربخش دارند که نشاندهنده اهتمام آنان به ارتقای شخصی و حرفهای نیز هست.
مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان با تبیین ویژگیهای معلمان نسل جدید، افزود: مطالعهای درباره تفاوتهای معلمان امروز با معلمان پنج یا ده سال پیش داشتم؛ یکی از این ویژگیها، تسلط ویژه به مخاطبشناسی است؛ معلمی موفق است که نیازهای عاطفی، شناختی، اجتماعی و حرکتی دانشآموزان را بشناسد و بر اساس آن، برنامهریزی کند.
وی با تشریح ویژگیهای نسل آلفا گفت: این نسل از بدو تولد با ابزارهای دیجیتال و فضای رسانهای رشد کرده است؛ برخورداری از تفکر انتقادی، خلاقیت بالا، حوصله کم و پردازش سریع، از ویژگیهای این نسل است و معلمان باید خود را با این الزامات هماهنگ کنند.
نظریان استفاده از هوش مصنوعی در آموزش را دومین ویژگی معلمان مؤثر دانست و اضافه کرد: معلمی که نتواند از ابزارهای هوشمند در طراحی آموزشی، ارزشیابی و تدریس بهره بگیرد، از قافله یاددهی- یادگیری عقب میماند؛ هوش مصنوعی میتواند مسیر یادگیری شخصیسازیشده برای هر دانشآموز طراحی کند و تفاوتهای فردی را درک کند.
مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان سومین ویژگی معلمان نسل جدید را توجه به خلاقیت و نوآوری دانست و گفت: محیط کلاسهای درس باید از حالت ساکن و رسمی فاصله بگیرد و به فضایی پویا، شاد و تعاملی تبدیل شود؛ جایی که دانشآموز بتواند ایدهپردازی کند، تحلیل کند و تصمیم بگیرد.
وی با اشاره به تغییر نقش معلم از انتقالدهنده دانش به تسهیلکننده یادگیری، ابراز داشت: معلمان باید زمینه پرورش شخصیت دانشآموز را فراهم کنند و تفکر انتقادی و مشارکتی را در آنان تقویت کنند؛ استفاده از فناوریهای تعاملی و روشهای فعال تدریس، ضرورتی انکارناپذیر است.
نظریان با اشاره به رویکرد دولت چهاردهم در حمایت از آموزشوپرورش، خاطرنشان کرد: این دولت، با تمرکز بر توسعه عدالت آموزشی در دو محور فضاهای فیزیکی و کیفیتبخشی آموزشی، اقدامات ارزشمندی را آغاز کرده است که با مشارکت خیرین، در سطح استان نیز نمود چشمگیری دارد.
انتهای پیام/
-
یکشنبه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۴ - ۳:۲۵:۱۰ PM
-
۱۳ بازديد
-

-
پیام سپاهان
لینک کوتاه:
https://www.payamesepahan.ir/Fa/News/963877/