وقتی از ضرورت بازار ابری حرف میزنیم از چه میگوییم؟
اقتصادی
بزرگنمايي:
پیام سپاهان - به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از آروان کلاد، در این سالها رشد بازار خدمات ابری از یک روایت عددی فراتر رفته است؛ یعنی افزایش مهاجرت بازار ابری براساس مطالعات، معادل 637بیلیون دلار پیشبینی میشود که درنهایت این روند در کنار دیگر روندهای تحول دیجیتال، منجر به افزایش ارزش بازار ابری به 269.23 دلار در سال 2025 خواهد شد.
اما اگر بخواهیم فارغ از عددها به اهمیت زیرساخت ابری نگاه کنیم، باید به بخش ملموسی از تاثیر آن بر کسبوکارها و زندگی آنلاین مردم بپردازیم؛ دقیقا آنجایی که هر کشور به اندازهی ظرفیت بهرهمندیش از روندهای نوین فناوری، با استفاده از زیرساخت ابری بستر بهبود زندگی دیجیتال شهروندانش را فراهم میآورد. در واقع زیرساخت ابری با پاسخ به نیازهایی مانند صرفهجویی در هزینه و بهرهوری عملیاتی، مقیاسپذیری و انعطافپذیری برای کسبوکارها اهمیت دارد. از سویی هم با بهبود تجربهی کاربری، امنیت دادهها و… زیست دیجیتال کاربران نهایی این سرویسها را بهبود میبخشد. و به این شکل به دو سر طیف ارایهدهنده و دریافتکنندهی خدمات آنلاین کمک میکند. دقیقا اینجاست که این پازل در یک اکوسیستم بزرگتر میتواند معنا پیدا کند و در نهایت عددهای چندده برابری رشد این بازار در سالهای آینده را برایمان باورپذیر کند.
ماجرا همراهی در یک بازار 640bilion دلاری است!
همانطور که از تصویر زیر مشخص است، پیشبینیها دربارهی رشد 24درصدی بازار ابری بینالمللی روایت میکند. یعنی تا سال 2029 مهاجرت سازمانها و صنایع از زیرساختهای سنتی به زیرساخت ابری به چیزی معادل 637.13 بیلیون دلار خواهد رسید.
نمونههای شبیه این نمودار در دادههای بینالمللی بسیار فراوانی است و آمارهای فراوانی از استقبال و احساس ضرورت صنایع و سازمانها از مهاجرت به زیرساخت ابری میگویند؛ گزارشها و مصاحبههای ارایهکنندگان جهانی زیرساخت ابری نشان میدهد که این فناوری از راه بهرهوری و مدیریت منابع، به صرفهجویی و سودآوری کمک میکند.[1] یا دادههای مطالعهای دیگر نشان میدهد که استفاده از زیرساخت ابری توانسته تا 69درصد کاهش در زمان توقف برنامهریزی نشده، 43٪ زمان کمتر برای بازاریابی ویژگیهای جدید محصولات، افزایش 29درصدی تمرکز کارکنان بر نوآوری و 20% صرفهجویی در هزینه در زیرساختهای فناوری را برای سازمانها و صنایع پدید آورد[2]
بهعلاوه در یک بررسی از مکنزی مشخص شد که استفاده از زیرساخت ابری میتواند 101 مورد از 207 اقدام مرتبط با کاهش کربن تا سال 2050 را عملی سازد (کاهش 32گیگاتن دیاکسید کربن). به همین دلیل بسیاری از صنایع با دلایل مرتبط با مسوولیت اجتماعی و زیستمحیطیشان به سمت استفاده از زیرساخت ابری رفتهاند.
«صرفهی اقتصادی» و «بهرهوری عمومی» از دیگر دلایلی است که آمارها نشان میدهد بخشهای مختلف انواع کسبوکارهای آموزشی، درمان، مالی و بانکی و صنایع بزرگی مانند پتروشیمیها به سمت این زیرساخت مهاجرت میکنند. اما پرسش مهم این است که صنایع ایرانی بیشتر به کدام بخش از زیرساختهای ابری علاقه نشان دادهاند؟ و چه ویژگیای از این زیرساخت با توجه به بازار ایران برایشان جذاب است؟
مهمترین نیازمندیهای ابری صنایع و کسبوکارهای ایرانی
آروانکلاد در سال گذشته چند تحقیق بازار دربارهی چند محصول ابری در ایران منتشر کرده است که با مرور هر کدام، رفتارشناسی متفاوتی نسبت به کاربر و کسبوکار ایرانی در انتخاب زیرساخت ابری میدهد؛ به این معنا با بررسی دوباره و درکنارهم این تحقیقها میتوان به این پرسش پاسخ داد که کسبوکارهای ایرانی به کدام محصول از زیرساختهای ابری بیشتر علاقه دارند؟ و چه ویژگی مشخصی از هر محصول را برای کسبوکارشان مفیدتر ارزیابی میکنند؟ و از این راه بینشی نسبت به سازوکار بازار ایران داشت:
کسبوکارهای ابری ایرانی در حوزهی آموزش؛ همگام و طبق الگوهای جهانی:
در یک گزارش تحقیقی دربارهی پلتفرم ویدیویی آروانکلاد دربارهی بازار ایران مشخص شد که صنایع حوزهی آموزش ایران دور از کلیشههایی که احتمالن در ذهنمان نسبت به این صنایع داریم، عمل میکنند. جامعهی آماری این بررسی از گروه مشتریان پلتفرم ویدیوی آروانکلاد بود و از آنجایی که آروان سهم بازاری حدود 60درصدی در صنعت کلاد کشور دارد، میتوان از مجموع این دادهها به برآوردی کلی نسبت به این محصول در کشور داشت. برای دقیق شدن این بررسی، حدود 1500 کسبوکار ایرانی با بیشترین بازدید در پلتفرم ویدیوی آروانکلاد را معیار قرار دادیم. نتیجه آن شد که «آموزش»، چهارمین حوزهی مهم پلتفرم ویدیوی آروانکلاد را تشکیل میدهد.
در این بررسی بیشترین استفاده را براساس نوع فعالیت در گروههای مختلف تقسیم کردیم؛ پلتفرم حوزههای پخش زندهی ویدیویی، پلتفرمهایی با امکان بارگذاری محتوا از سوی کاربر (UGC)، ورزش، اخبار، آموزش و… تقسیم کردیم. کسبوکارهای حوزهی Stream با بیشترین سهم (45درصد)، بعد از آن کسبوکارهای ورزشی با سهم 21درصد، اخبار با 19درصد و آموزش با سهم 9درصدی بعد از این تقسیمبندیها قرار گرفتند. سهم آموزش در میان حوزههای مختلف مشتریان آروان، میتواند نشان از همراستایی تقاضای بازار ایران در نسبت با روندها و ترندهای جهانی باشد؛ یعنی انواع کسبوکارهای استفادهکننده از پلتفرم ویدیوی آروانکلاد دقیقن همان تناسبی از مصرف حوزهی آموزش را نشان میدهند که در شرکتهای بزرگ تجاری جهان وجود دارد.
برای کسبوکارهای ایرانی بهبود زمان بارگذاری مهمتر است!
در یک گزارش تحقیقی دیگر شاخصی به نام TTFB بررسی شد. این شاخص مدت زمان اولین درخواست HTTP از کاربر به سرور سایت و بازگشت آن را میسنجد (Time To First Byte). استفاده از CDN برای بهبود وضعیت وبسایتها در این شاخص بسیار موثر است.
در سادهترین تعریف به فاصلهی زمانی از لحظهای که مرورگر کاربر، درخواست HTTPای را به یک وبسرور ارسال میکند تا زمانیکه اولین بایت (Byte) پاسخ از سرور دریافت شود، TTFB میگویند. این شاخص شامل زمان صرف شده برای برقراری اتصال، ارسال درخواست HTTP و شروع دریافت پاسخ است. در واقع این معیار نشان میدهد که پاسخگویی و سرعت یک وبسرور یا شبکه چه اندازه است.
آخرین بررسیهای آروانکلاد در شاخص TTFB از مجموع نزدیک 5692 دامنه که در میان دادههای GoogleCrux بودند و از CDN استفاده میکردند، نشان داد که 86درصد از دامنههایی که در وضعیت خوب (Good) هستند از CDN آروان استفاده میکنند.
29درصد از دامنههایی که از Arvancloud استفاده میکردند در وضعیت خوب (Good) است.
4درصد از دامنههایی که از Cloudflare استفاده میکردند در وضعیت خوب (Good) است.
میانگین وضعیت پنج پروایدر دیگر هم در این شاخص در مجموع 5درصد در وضعیت خوب (Good) است.
سایتهای پرترافیک ایرانی حتمن از یک CDN استفاده میکنند!
در یک تحقیق بازار دیگر[5] تمام دامنههای ایرانی دارای اینمادی بررسی شد. در این تحقیق ارتباط میان رتبه و وزن دامنهها (براساس میزان بازدیدکنندهها) و استفادهشان از CDN مورد بررسی قرار گرفت. نتیجه بررسی نشان داد که هرچه رتبهی سایتها در ردهبندی بالاتری باشند، از یک CDN استفاده میکنند. همانطور که از نمودار زیر مشخص است، وزن دامنههایی که از CDN استفاده نمیکنند در بازهی 10,000 تا 500,000 بسیار بالاست و این نشاندهندهی وجود تعداد درخورتوجهی از دامنههایی است که با افزایش میزان وزن دامنه، کمتر احساس نیاز به CDN پیدا میکنند. بههمین دلیل میتوان ادعا کرد که میان رتبهی بالای دامنهها و استفادهشان از سرویس CDN ارتباطی معنادار (افزایشی) وجود دارد.
بهعلاوه، بررسی دامنههای دارای اینماد نشان میدهد که 59درصد از 33هزار دامنهی ایرانی دارای CDN، ترجیح میدهند که از CDN آروانکلاد استفاده کنند. کلادفلر با سهم 32درصدی بازار در جایگاه دوم و دیگر ارایهدهندگان CDN با سهم 9درصدی، در رتبهبندیهای بعدی قرار دارند.
صرفهجویی و بهرهوری، مهمترین انگیزه برای استفاده از دیتابیس مدیریتشده ابری!
در یک بررسی دیگر با محصولی متفاوت رفتار صاحبان کسبوکارهای ایرانی سنجیده شد. در این تحقیق [6]سه کسبوکار ایرانی در اندازههای بزرگ، متوسط و کوچک در وضعیت استفاده از محصول DBaaS (دیتابیس مدیریتشدهی ابری) و در وضعیت بدون استفاده از این محصول بررسی شدند. نتیجه این شد که کسبوکارها و صنایع در وضعیت استفاده از این محصول بهطور میانگین کاهش 40درصدی هزینهها نسبت به راهاندازی در نمونههای سنتی آن را تجربه خواهند کرد. در واقع اگر یک کسبوکار بهجای استفاده از یک دیتابیس غیرمدیریتشده، این سرویس را از یک ارایهدهندهی خدمات ابری تهیه کند، تا 10درصد برای کسبوکارهای بزرگ، 59درصد در کسبوکارهای متوسط و 53درصد در کسبوکارهای کوچک باعث صرفهجویی در کل هزینههای استفاده (راهاندازی، نگهداری و مدیریت) این سرویس میشود. دیتابیس مدیریتشدهی ابری یا Managed Database سرویسی است که در آن دیتابیس روی یک زیرساخت ابری میزبانی و از سوی پروایدر (شرکت ارایهدهندهی خدمات ابری) راهاندازی، نگهداری و مدیریت میشود. اهمیت این سرویس در آن است که سازمانها بهجای راهاندازی و مدیریت دیتابیسها میتوانند از یک دیتابیس مدیریتشدهی ابری استفاده کنند تا با سرعت بیشتر و با هزینهی کمتری تمام موارد مرتبط با راهاندازی، نگهداری و مدیریت دیتابیسشان را به شرکتهای ابری ارایهدهندهی این خدمات بسپارند.
به این ترتیب میتوان گفت سرعت، بهرهوری و کاهش هزینههای پیرامونی میتواند برای کسبوکارهای ایرانی جزو مهمترین انگیزههای استفاده از زیرساخت ابری باشد.
زیرساخت ابری یک نفع جمعی است!
اگر کسبوکارهای آنلاین یک کشور را بخشی از یک زنجیرهی درهمتنیده تصور کنیم. زیرساخت ابری با ایجاد بستری بههمپیوسته میان آنها میتواند به سرعت، خدمات باکیفیت و امنیت نهایی دادهها در این زنجیره کمک کند. زیرساخت ابری با نقش واسط میان کاربر نهایی خدمات آنلاین و کسبوکارها عنصر مهمی از یک زنجیرهی درهم تنیده است که میتواند گام مهمی از توسعهی یک کشور و شاخص مهم تحول دیجیتال باشد.
[1] https://aws.amazon.com/blogs/aws-insights/moving-from-on-premises-to-the-cloud-with-aws-delivers-significant-cost-savings-report-finds/?utm_source=chatgpt.com
[2] https://aws.amazon.com/blogs/aws-cloud-financial-management/migrating-to-the-cloud-with-cost-manage
ment-in-mind/?utm_source=chatgpt.com
[3] https://www.mckinsey.com/capabilities/mckinsey-digital/our-insights/cloud-powered-technologies-for-sustainability
[4] https://news.arvancloud.ir/fa/education-streaming-solution-1403/
[5] https://news.arvancloud.ir/fa/cdn-market-share/
[6] https://news.arvancloud.ir/fa/dbaas-market-research-1403/
کد خبر 6465743
-
سه شنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۴ - ۱۲:۲۶:۰۴
-
۹ بازديد
-

-
پیام سپاهان
لینک کوتاه:
https://www.payamesepahan.ir/Fa/News/964286/