پیام سپاهان

آخرين مطالب

با این 3 کتاب، رمضان خود را توحیدی کنید فرهنگی

با این 3 کتاب، رمضان خود را توحیدی کنید
  بزرگنمايي:

پیام سپاهان - فارس / خواندن کتاب‌های متناسب با ایام مذهبی از این جهت که شخص ارتباط بهتری با فضا پیدا می‌کند و به مرور زمان موجب می‌شود که خواننده آثار، اطلاعات زیادی کسب کند، از اهمیت بالایی برخوردار است.
در آستانه ماه مبارک رمضان است و بار دیگر حال و هوای فکر و ذهنمان با معنویت مهمانی خدا عجین خواهد شد. یکی از روش‌های خوب برای درک بهتر محیط و ارتباط محکم‌تر با زمان و شرایط، «دانستن» آن وضعیتی است که در آن قرار داریم. رمضان، معنویت خالص در طول سال است که از بامدادان تا شامگاهانش نوعی «با خدا بودن» را برای شخصِ معتقد به ارمغان می‌آورد. در این راستا خواندن و مطالعه از توحید، عبادت و معنویت ما را برای درک بهتر از ماه رمضان مدد می‌رساند و تسهیل‌گر فهم ارزش این ایام است تا بتوانیم توشه معنوی خود را با باری سنگین‌تر آماده کنیم. در ادامه سه کتاب مناسب با حال و هوای رمضانی را معرفی می‌کنیم. خواندن کتاب‌های متناسب با ایام مذهبی از این جهت که شخص ارتباط بهتری با فضا پیدا می‌کند و به مرور زمان موجب می‌شود که خواننده آثار اطلاعات زیادی کسب کند، از اهمیت بالایی برخوردار است.
ادب حضور، اسرار ماه مبارک رمضان از استاد فیاض‌بخش
استاد محمدتقی فیاض‌بخش، دین‌پژوه و از شاگردان مرحوم علامه پهلوانی در دفتر سوم از مجموعه ادب حضور، درباره «اسرار ماه مبارک رمضان و مراقبات و مناسک آن همراه با آداب انس با قرآن کریم» سخن می‌گوید. ادب حضور مجموعه شش جلدی است که به آداب و مراقبات مهم‌ترین ایام سال در نزد اهل معنا می‌پردازد. اوقاتی که در فرهنگ اهل بیت علیهم‌السلام فرصتی ویژه برای سیر و سلوک توحیدی معرفی شده‌اند. این ایام عبارت‌اند از: سه ماه ارجمند رجب، شعبان و رمضان، اربعین موسوی (یعنی ماه ذی‌القعده، دهه اول ذی‌الحجه) و ایام سوگواری حسینی علیه‌السلام در محرم و صفر.
کتاب حاضر، عصاره دستورات اخلاقی و عبادی و همچنین معارف توحیدی درباره ماه رمضان، بنا بر مکتب تربیتی علامه طباطبایی(ره) است. ویژگی مهم این کتاب آن است که مولف برخی لطایف و ظرایفی که خود از محضر اساتید اخلاق و سیر و سلوک، به ویژه مرحوم آیت‌الله سعادت‌پرور دریافت کرده، در این جا ذکر کرده است.
در بخشی از این کتاب می‌خوانیم: «وقتی شب اول ماه رمضان می‌شود، پروردگار مَلَک رضوان را که خازن بهشت است، خطاب قرار می‌دهد. پس او می‌گوید: بلی، گوش به فرمانم. پس خداوند به او می‌فرماید: بهشت مرا بیارای و آن را برای روزه‌داران از امّت محمد (ص) زینت کن (یعنی اعمال و طاعات را برای بندگان من بیارای) و درهای آن را روی ایشان مبند، تا وقتی که ماه مبارک رمضانشان سپری شود (یعنی توفیق اعمال صالح را در این ماه از آن‌ها سلب مکن). سپس مالک، خازن جهنم را خطاب می‌کند و او عرض می‌کند: بلی، گوش به فرمانم. پس می‌فرماید: درهای جهنم را بر روزه‌داران امّت محمد (ص) قفل کن و آن را مگشا تا وقتی که ماه مبارک رمضانشان سپری شود (یعنی زمینه گناه را برای آن‌ها فراهم نیاور).
سپس پروردگار به جبرائیل خطاب می‌کند و او نیز می‌گوید: بلی، گوش به فرمانم و خداوند می‌فرماید: بر زمین فرود آی و پیروان شیطان را از امّت محمد (ص) در بند کش که روزه و ایمان بندگان مرا فاسد و تباه نسازند.» این روایت نشان می‌دهد که گرچه عامل اصلی انحراف یا هدایت انسان خود اوست و آیات قرآن هم بر آن تأکید دارد، ولی شیاطین جنّی و انسی در دنیا، بیماری‌های روحی مردم را تشدید می‌کنند؛ چنانکه در سوره ناس می‌فرماید: «(خداوندا به تو پناه می‌برم) از شر آن وسوسه‌گر نهانی؛ آن که در دل‌های مردم وسوسه می‌افکند.» در ماه مبارک رمضان، این شیاطین در غل و زنجیر می‌شوند. پس ماه رمضان به خودی خود نیز دافع حجب و کدورت‌هاست.»
شرح دعای سحر از امام خمینی(ره)
کتاب «مختصر فی شرح الدعاء المتعلّق بالأسحار» که با ترجمه آیت‌الله سیّد احمد فهری به نام «شرح دعای سحر» نامیده شد، بنابر مستندات، اوّلین کتاب حضرت امام خمینی رضوان الله علیه است. چنان که مترجم بزرگوار این کتاب در مقدمه ترجمه می‌نویسد: «به طوری که از تاریخ کتاب پیداست تألیف آن به سال 1347 هجری قمری بوده یعنی فقط بیست و هفت بهار از عمر امام راحل گذشته بود که دست به تألیف این کتاب زده‌اند و به خاطر دارم در دوران تحصیلم در قم یعنی پیش از شهریور 1320 شمسی از امام شنیدم که فرمود: شرح دعای سحر اوّلین تألیف من است».
امام همان‌طور که از محتوای کتاب معلوم می‌شود شرحی عرفانی بر دعای سحر نگاشته و در آن از کتب اسرار الصلاه حاج میرزا جواد ملکی و تعلیقه محمدرضا قمشه­‌ای بر شرح فصوص قیصری و شرح اسماء حاجی سبزواری و فتوحات محیی‌الدین و تأویلات عبدالرزاق کاشی و شرح قیصری بر فصوص و شرح مفتاح الغیب فناری و قبسات میرداماد و اسفار ملاصدرا و برخی کتب فیض کاشانی و نیز کتاب الهیه و الاسلام مرحوم سیّد هبه الله شهرستانی یاد و مطلب نقل می‌کند.
حضرتش در علت تألیف کتاب فرموده‌اند: «از آنجایی که یکی از نعمت‌ها بر بندگان و رحمت گسترده بر شهرها دعاهایی است که از گنجینه وحی و شریعت و حاملان دانش و حکمت نقل شده است زیرا همین دعاهاست که رابطه معنوی میان خالق و مخلوق و رشته پیوند میان عاشق و معشوق است... و من دیدم که دعایی که مشهور است و به نام دعای مباهله نامیده شده است و از ائمّه اطهار علیهم‌السلام در سحرگاهان برای توسّل به نورالأنوار نقل شده از دعاهایی است که قدرش بسیار جلیل و منزلتش بسی رفیع است زیرا آن دعا شامل صفات حسنای الهی و امثال علیای ربوبی است و تجلی اتمّ اقدم در آن دعاست پس خواستم که آن را شرح کنم...» .
طرح کلی اندیشه اسلامی از آیت‌الله خامنه‌ای
کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن، سلسله جلسات آیت‌الله سید علی خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب، با موضوع اندیشه اسلامی در قرآن در ماه رمضان سال 1353 است. این کتاب را انتشارات صهبا منتشر کرده و برای خرید و دانلود در طاقچه ارائه شده است.
سخنرانی‌های طرح کلی اندیشه‎ اسلامی در قرآن مربوط به زمانی است که رهبر انقلاب در مسجد امام حسن (ع) مشهد، در کسوت یک روحانی مبارز جوان سخنرانی می‌کرد. سخنرانی‌هایی که بیشتر به کلاس آموزشی شباهت داشت و مردم از زن و مرد و پیر و جوان با اشتیاق تمام در آن حاضر می‌شدند. سخنرانی‌هایی که سرانجام او را به پایتخت استبداد و کمیته ضد خرابکاری کشاند. حالا که بیش از چهل سال از پیروزی انقلاب می‌گذرد، آن دریای معارف قرآنی مکتوب شده تا به باقی تشنگان هم قطره آبی برسد. طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن پنجمین اثر مکتوب حضرت آیت‌اللّه سیدعلی خامنه‌ای بود که قبل از انقلاب، در سال 1354 به چاپ رسید.
این کتابچه مجموعه همان پلی‌کپی‌ها است که در جلسات روزانه‌ ماه رمضان مسجد امام حسن (ع) در سال 1353 در اختیار حاضران قرار داده می‌شد؛ به‌علاوه‌ مقدمه‌ای که خود معظّم‌له، قبل از چاپ بر آن نوشته بودند. مقدمه‌ای که در آن به‌خوبی ضرورت و لزوم ارائه‌ طرحی کلی از اندیشه‌ اسلامی مبتنی بر قرآن، بیان و اهداف و ثمرات آن ذکر و دستاوردهایش برای مخاطب توضیح داده شده است.

لینک کوتاه:
https://www.payamesepahan.ir/Fa/News/521497/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

شهدا، فرهنگ ایثار و شهادت را در جامعه زنده نگه داشته اند

42هزار نفر در اصفهان زیرپوشش کلاس‌های سوادآموزی قرار گرفتند

55 تن خشکبار قاچاق از یک انبار در بهارستان کشف شد

توالت هوشمند 1٫5 میلیارد تومانی در هفته طراحی میلان به‌نمایش درآمد

در دنیا فقط جیبوتی پنجشنبه ها تعطیل است!

افزایش مستمری بازنشستگان کارگری به کجا رسید؟

شناسایی 2613 کودک دارای اختلال اوتیسم در اصفهان

حوادث شبانه‌روز گذشته در اصفهان 18 مصدوم بر جا گذاشت

منطقه زیبای پامنار خوزستان

اصفهان میزبان بیست و ششمین جشنواره خیرین مدرسه‌ساز استان

کیفیت هوای کلانشهر اصفهان ناسالم برای گروه‌های حساس

اصفهان میزبان جشنواره خیرین مدرسه‌ساز استان

کشف خشکبار قاچاق 70 میلیاردی در بهارستان

هواشناسی اصفهان هشدار سطح زرد صادر کرد

اقامه نماز جمعه اصفهان به امامت آیت‌الله طباطبائی‌نژاد

شعر خوانی زیبای باران نیکراه

ادعای کارمندان سابق تیک‌تاک: پروژه ذخیره‌سازی داده‌ها در آمریکا تا حد زیادی نمایشی است

اختصاص سهمیه آرد به نانوایی‌های محور گردشگری کاشان

رقابت‌ 10 هزار نفری ورزشکاران در جام مولای عرشیان

«مصطفی مرادیان‌نژاد» مدیرکل پیشگیری و رفع تخلفات شهری شهرداری اصفهان شد

زمین گرد است!

قابلیت جدید واتساپ: اطلاع از مخاطبانی که اخیراً آنلاین بوده‌اند

قیمت طلا، سکه و ارز 30 فروردین ماه 1403؛ طلا در مرز حساس قیمتی قرار گرفت

طلسم اصفهان: رکورد خاص ذوب آهن شکست!

هوای اصفهان آلوده شد

آغاز ساخت 44 واحدی مسکن محرومان در شهر منظریه شهرضا

مبارزه با آفت سن گندم در بیش از 15 هزار هکتار از مزارع مهاباد

شب سعدی در کاشان

گوگل کارمندان بیشتری را اخراج می کند

رئیس «شورای روابط خارجی آمریکا»: اسرائیل گزینه‌های خوبی در برابر ایران ندارد

٣ مفقودی سیل جنوب کرمان پیدا شدند

احتمال وقوع سیل در این سه استان

ماجرای تنبیه بدنی وحشتناک دانش‌ آموز مرزن‌ آبادی

زیرسازی منشعبات خیابان گلشن منطقه دو ارومیه

رفع مشکل ترافیکی ساکنان همجوار پایانه مسافربری جی

انجام همه اقدامات اداری برای تامین مسکن خبرنگاران استان اصفهان

سرشماری سمندر کوهستانی در آذربایجان‌غربی آغاز شد

تصادف در جاده نقده - مهاباد 11 مصدوم برجا گذاشت

«شب سعدی» در کاشان برگزار می‌شود

افزایش 700 هکتاری مزارع کشت گیاهان دارویی در اصفهان

احداث خیابان و پارک محلی گرکان در منطقه 10 اصفهان

کتاب؛ ابزاری برای ایجاد رزومه یا عکس یادگاری

مهلت 24 ساعته اروپا به تیک‌تاک برای توضیح درباره تیک‌تاک لایت

هواوی 4 گوشی پرچمدار رونمایی کرد؛ خانواده Pura 70 برای رقابت با آیفون و سامسونگ

فرصت مذاکره؟

مزارع کشت گیاهان دارویی در اصفهان 700 هکتار افزایش یافت

مبارزه با «سِن گندم» در 12 هزار هکتار از اراضی اصفهان انجام می‌شود

2613 کودک دارای اختلال اوتیسم در اصفهان شناسایی شدند

حوادث شبانه‌روز گذشته در اصفهان 18 مصدوم برجا گذاشت

حمله افراد ناشناس به کارشناسان اورژانس اهواز