پیام سپاهان - معاون سوادآموزی ادارهکل آموزشوپرورش استان اصفهان گفت: در سال 1372، در حالی که دانشآموز پایه یازدهم دبیرستان بودم، بهعنوان آموزشیار نهضت سوادآموزی در روستای کردآباد اصفهان فعالیت خود را آغاز کردم و همان زمان بهعنوان جوانترین آموزشیار استان شناخته شدم؛ این تجربه ارزشمند، مسیر خدمت من را در حوزه سوادآموزی شکل داد.
به گزارش ادارۀ اطلاعرسانی و روابطعمومی ادارهکل آموزشوپرورش استان اصفهان، عباس احمدی، معاون سوادآموزی ادارهکل آموزشوپرورش استان اصفهان، به مناسبت روز جهانی سوادآموزی، با تبریک این روز به کارشناسان، رؤسای ادارات و آموزشدهندگان نهضت سوادآموزی، اظهار داشت: امیدواریم با همت همه همکاران، بتوانیم باقیمانده این رسالت بزرگ را به سرانجام رسانده و در آیندهای نزدیک جشن پایان بیسوادی را در استان برگزار کنیم.
وی با اشاره به فرمان تاریخی امام خمینی(ره) در سال 1358 مبنی بر تشکیل نهضت سوادآموزی افزود: جمهوری اسلامی ایران در چهار دهه گذشته توانسته است مسیر رشد و توسعه سوادآموزی را بهخوبی طی کند و بارها از سوی یونسکو مورد تقدیر قرار گیرد؛ امروز بیش از 97 درصد جامعه ایران باسواد هستند و این رقم در استان اصفهان به 98/5 درصد رسیده است.
احمدی با بیان اینکه تعریف سواد در جهان امروز فراتر از خواندن و نوشتن است، تصریح کرد: یونسکو 15 نوع سواد از جمله سواد عاطفی، رسانهای، مالی، اقتصادی و ارتباطی را معرفی کرده است؛ رسالت ما در حوزه سواد پایه بهخوبی به انجام رسیده و اکنون باید با تغییر رویکرد، به سوی توسعه سوادهای نوین حرکت کنیم؛ در همین راستا، اساسنامه جدید سازمان سوادآموزی کشور در حال تصویب است و این سازمان با عنوان جدید «نهضت سوادآموزی و آموزش همگانی» به فعالیت خود ادامه خواهد داد.
معاون سوادآموزی ادارهکل آموزشوپرورش استان اصفهان به خاطرهای از آغاز همکاری خود با نهضت سوادآموزی اشاره کرد و گفت: در سال 1372، زمانی که دانشآموز پایه دوم دبیرستان بودم، به عنوان جوانترین آموزشیار نهضت سوادآموزی استان شناخته شدم.
وی در تشریح این تجربه ابراز داشت: در آن سالها حجم بیسوادی در جامعه بسیار بالا بود و نهضت سوادآموزی به اوج فعالیت خود رسیده بود؛ ادارهکل سوادآموزی استان فراخوانی منتشر کرد که بر اساس آن، علاوه بر افراد دارای مدرک پلمب و بالاتر، دانشآموزان پایه یازدهم نیز میتوانستند در آزمون جذب آموزشیار شرکت کنند؛ من در این آزمون پذیرفته شدم و پس از گذراندن یک دوره آموزشی سهماهه، از مهرماه همان سال فعالیت خود را آغاز کردم.
احمدی ادامه داد: در آن زمان من دانشآموز دبیرستان هاتف اصفهان بودم و علاوه بر تحصیل در نوبت صبح و ظهر، عصرها از ساعت پنج تا هشت شب در منطقه جی، روستای کردآباد (که امروز به شهر ملحق شده است) به عنوان آموزشیار مشغول به تدریس شدم. مسئولیت من تدریس دوره پایانی بود که معادل پایه چهارم ابتدایی محسوب میشد.
معاون سوادآموزی ادارهکل آموزش و پرورش استان اصفهان با اشاره به ارزیابیهای صورتگرفته توسط ادارهکل سوادآموزی در همان سال افزود: در سال 1372 با 16 سال سن، عنوان جوانترین آموزشیار نهضت سوادآموزی استان به من تعلق گرفت و در همین راستا از سوی مسئولان وقت تقدیرنامهای نیز دریافت کردم.

وی اذعان کرد: این تجربه ارزشمند موجب شد که ارتباط من با حوزه سوادآموزی حتی پس از ورود به دانشگاه نیز ادامه یابد. در دوران دانشجویی همچنان در عرصه آموزش به بزرگسالان فعالیت داشتم و امروز نیز توفیق دارم در جایگاه معاون سوادآموزی ادارهکل آموزشوپرورش استان اصفهان، همچون گذشته در خدمت مردم شریف استان باشم.
احمدی در ادامه به انعقاد تفاهمنامه اخیر با ادارهکل زندانهای استان اشاره کرد: یکی از عوامل مهم در وقوع بزه و جرم، بیسوادی است؛ به همین منظور، تفاهمنامهای با ادارهکل زندانها منعقد شد تا تمامی زندانیان بیسواد تحت پوشش نهضت سوادآموزی قرار گیرند؛ وظیفه شناسایی این افراد بر عهده ادارهکل زندانها و وظیفه آموزش و تأمین امکانات بر عهده ما خواهد بود.
معاون سوادآموزی ادارهکل آموزش و پرورش استان اصفهان همچنین از تدوین «اطلس بیسوادی استان» خبر داد و تصریح کرد: این طرح سهساله با هدف ریشهکنی مطلق بیسوادی و افزایش مهارت سوادآموزان در شورای آموزشوپرورش استان به تصویب رسیده است؛ دستگاههای مختلف همچون علوم پزشکی، ثبتاحوال، کمیته امداد، بهزیستی و صدا و سیما در تهیه دادهها و اطلاعات همکاری دارند و امیدواریم تا آبانماه این اطلس نهایی شود.
وی با اشاره به رویکرد جدید مدرسهمحوری در سوادآموزی ادامه داد: از مهرماه امسال، مدارس یکنوبته در نوبت بعدازظهر به پایگاههای سوادآموزی اختصاص خواهند یافت و آموزشدهندگان در قالب نیروهای حقالتدریس آموزشوپرورش به فعالیت خواهند پرداخت؛ این تغییر رویکرد ضمن ارتقای کیفیت آموزش، انگیزه بیشتری برای همکاری همکاران ایجاد خواهد کرد.
احمدی خاطرنشان کرد: براساس مصوبه اخیر وزارت آموزشوپرورش، آموزشدهندگانی که طی پنج سال گذشته حداقل یک سال بهصورت تماموقت با نهضت سوادآموزی همکاری داشتهاند، در صورت نیاز آموزشوپرورش، در اولویت جذب بهعنوان نیروهای حقالتدریس قرار خواهند گرفت؛ این موضوع فرصتی ارزشمند برای قدردانی از تلاشهای آموزشدهندگان سختکوش در مسیر ریشهکنی بیسوادی است.
انتهای پیام/