پیام سپاهان - هم میهن / «الزامات چند توصیه» عنوان یادداشت روز در روزنامه به قلم است که میتوانید آن را در ادامه بخوانید:
مقامرهبری در دیدار یکشنبهشب هیئت دولت بر ضرورت اقدامات جدیتر دولت در «انضباط بازار» و رفع دغدغه مردم درباره افزایش بیضابطه قیمت کالاها تاکید کردند و توصیههای مهمی نیز در زمینه ضرورت «غلبه فضای کار و تلاش و امید» بر حالت «نه جنگ نه صلح»، تقویت تولید، پیگیری تصمیمات تا حصول نتایج، استفاده از فرصت موجود اجماعسازی برای انجام کارهای مهم، حل مشکل مسکن، پرهیز از اسراف بهویژه در دستگاههای دولتی و توجه مسئولان و اصحاب قلم و بیان به تبیین نقاط قوت حقیقی و امیدآفرین بیان کردند و اینکه راوی ضعف کشورشان نباشند، نقاط قوّت را برای مردم بیان کنند؛ نقاط قوّتی که واقعاً وجود دارد، ظرفیّتهایی که واقعاً وجود دارد؛ اینها را برای مردم بگویند.
به نظر میرسد که برخی از این توصیهها نیازمند سیاستگذاریهای مستقیم و برخی دیگر نیازمند فراهم کردن مقدمات لازم هستند. پرهیز از اسراف را باید کاهش هزینههای بهویژه از بودجه آغاز کرد. آقای پزشکیان هم گفتند که بودجه بعدی باید بودجه عملکردی باشد. بودجه عملکردی، یعنی ورودی منابع و خروجی خدمات را برای هر نهادی که بودجه میگیرد، باید دقیق مشخص کرد.
بازار ![]()
با این حساب، بخش مهمی از نهادهایی که بودجه میگیرند و در برابر هیچ مقامی هم پاسخگو نیستند، باید از بودجه حذف شوند. بخشی دیگر هم بهصورت واضح عملکرد منفی دارند. مثل زمین شوری هستند که هر چه بکاریم و هر مقدار آب و کود دهیم، هیچ ثمری ندارند. کافی است به عملکرد صداوسیما نگاه کنید تا متوجه دقت این تمثیل شوید. هیچ فیلم و برنامه و خبر و گزارش موثری از آن دیده نمیشود؛ ولی هر سال بیش از دولت افزایش بودجه دارد.
نمونه مهم دیگر گزارش امروز صفحات اقتصادی «هممیهن» درباره روند افزایشی نامتعارف در بودجه نهادهای مذهبی و غیرپاسخگو در 6سال گذشته است که باید مورد توجه دولت قرار گیرد. از این بودجههای زائد، فراوان است. اتفاقاً این بودجهها نتیجه منفی در رشد و گسترش ارزشهای دینی هم دارند؛ یعنی ضدعملکردی هستند.
انضباط بازار و جلوگیری از افزایش بیرویه قیمتها و دغدغه نداشتن مردم برای دستیابی آنان به چند قلم اصلی از کالاهای ضروری توصیه بعدی ایشان بود. در چه مقاطعی مردم چنین دغدغهای را نداشتند؟ آیا در آن زمانها دولتها در قیمتگذاری یا حتی تولید و نظارت بر توزیع این کالاها نقشی مستقیم داشتند؟
پاسخ منفی است. هنگامی که نقدینگی مهار شود و کسری بودجه نباشد و درآمد مردم نیز کم نشود، هیچ اتفاقی در دسترسی متعارف و ارزان مردم به کالاهای اساسی رخ نمیدهد. پس برای تحقق انضباط در بازار و دسترسی بدون دغدغه مردم به کالاهای اساسی در ابتدا باید درآمد دولت زیاد شود.
بهعلاوه، هزینههای نهادهای اضافی و غیرعملکردی را حذف کنند و مانع افزایش نقدینگی شوند و حد متعارفی از رشد اقتصادی نیز رخ دهد. لازمه تحقق این اهداف عبور از وضعیت «نه صلح و نه جنگ» و کاهش تحریمهاست. واقعیت این است که در تصور کنشگران اقتصادی هنوز جنگ تمام نشده؛ چون هیچکدام از دو طرف پایان آن را اعلام نکردهاند. البته، در عمل جنگ به معنای کاربرد تسلیحات وجود ندارد.
پس در روی زمین و واقعیت، نه جنگ است و نه صلح و همانطور که مقام رهبری هم اشاره کردند، این حالت برای کشور ضرر و خطر دارد. دولت باید هر چه زودتر این ابهام را یکسره و برطرف کند. گفتوگوهای دو روز اخیر با آژانس بینالمللی انرژی اتمی شواهدی از توافق موقت را نشان میدهد و امیدواریم که هر چه زودتر بهعنوان گام اول برای عبور از این وضعیت دوگانه به نتیجه برسد و در ادامه نیز با مذاکراتی جدی به پایان برسد.
درباره توصیه به روایت نقاط قوت امید در رسانهها، تردیدی نیست که باید در درجه اول امید داشت و بر اساس آن عمل کرد و مردم هم امیدوار شوند. برای این منظور باید نقاط قوت واقعی و نه ساختگی را هم خوب شناخت و معرفی کرد. یکی از مهمترین نقاط قوت هر جامعهای آگاه بودن به نقاط ضعف خودش است و این که اراده خود را برای جبران آنها به کار گیرد.
بنابراین، پرداختن به ضعف اگر معطوف به ناامیدی و انفعال باشد قطعاً زیانبار است؛ ولی اگر جامعه را آگاه به ضعف و باانگیزه برای حل و رفع آن نماید، عین نقطه قوت است. متاسفانه تندروهای مدعی ارزشها بیش از همه بر طبل ناامیدی ملی میکوبند.