پیام سپاهان

آخرين مطالب

سرمقاله ابتکار/ اعتراض صنفی آری یاخیر؟! اقتصادی

سرمقاله ابتکار/ اعتراض صنفی آری یاخیر؟!
  بزرگنمايي:

پیام سپاهان - ابتکار / «اعتراض صنفی آری یاخیر؟!» عنوان یادداشت روز در روزنامه ابتکار به قلم محمدعلی وکیلی است که می‌توانید آن را در ادامه بخوانید:
فضای رنجور اقتصادی کشور تحت تاثیر تحصن رانندگان وکامیون داران، به شدت متاثر می‌باشد. البته اعتراض کامیون داران مسبوق به سابقه ‌وخواسته آنان باگذشته چندان تفاوتی نکرده است. خواسته کنونی آنان در چند محور خلاصه می‌شود: -تامین عادلانه گازوئیل متناسب با پیمایش، مخصوصاً برای کسانی که بارنامه برخط ندارند -افزایش کرایه‌ها متناسب با هزینه‌های حمل ونقل -کمبود جایگاه سوخت و صف‌های طولانی سوخت‌گیری -گرانی قطعات یدکی و لاستیک -افزایش حق بیمه رانندگان -نبود نظارت مؤثر برپایانه‌ها -نبود امنیت در برخی جاده‌ها ‌و مسیرهای پرتردد با مراجعه به آرشیو متوجه می.شویم که در ادوار گذشته مطالبات فوق، دلیل توقف‌های اعتراضی بود و نحوه رفتار مسؤلان در گذشته با اکنون نیز شبیه به‌هم می‌باشد. بی‌تردید اعتراض حق هر صنف و گروهی است که در مسیر عادی صدایشان شنیده نمی‌شود. ولی نبود صنوف و اتحادیه‌های فراگیر و جامع، مانع مهمی در پیشبرد مطالبات جامعه کامیون داران و رانندگان می‌باشد. بارها نوشته‌ام بنیان دولت سازی در ایران با دولت فربه و جامعه نحیف بنا گذاشته شد ‌و همچنان در بر همان پاشنه می‌چرخد. اگراجازه می‌دادند اتحادیه‌های فراگیر شکل بگیرد، امروز بنام اعتراض شاهد هرج ومرج کنونی نبودیم . دولت و دیگر نهادها می‌دانستند که توافق باصنف به‌منزله توافق باکل جامعه حمل ونقل کشور می‌باشد. صنعت حمل ونقل نقش خون درشریان اقتصادی کشور را ایفا می‌کند . بی اعتنایی به مطالبات این جامعه به مرور زمان، عواقب کمرشکن به‌دنبال دارد . شوربختانه رویه دولت‌ها در برخورد با مسائل بر اساس فرمول؛ تبدیل مسئله به بحران می‌باشد. گرهی را که می‌توان با دست باز کرد با بی مسؤلیتی، کورتر، پیچیده‌تر و در نهایت باید با هزینه چندبرابر با دندان باز کرد. رانندگان وکامیون داران باید بدانند که دود ادامه اعتراض کنونی به چشم مردم وخانواده‌های خودشان است. گرانی ناشی از عدم توزیع بار، زندگی همه مردم را فلج می‌کند. در جریان برخی اعتصاب‌های اخیر، مسیرهای اصلی حمل ونقل کالا مسدود شد، کامیون‌های در حال حمل بار مورد تهدید قرار گرفتند و حتی محصولات کشاورزی در مبادی ورودی شهرها معطل ماندند. چنین شیوه‌ای از اعتراض، بیش از آنکه همدلی عمومی ایجاد کند، مردم را در برابر خواسته‌های بحق رانندگان قرار می‌دهد. کشاورزان، صاحبان صنایع، و حتی اقشار ضعیف جامعه، قربانی روش‌هایی می‌شوند که می‌توانست با اندکی تدبیر، اثر گذارتر و کم هزینه تر باشد. اعتراض یک حق مدنی است اما طولانی شدنش عواقب امنیتی و واکنش مدنی علیه معترضین ایجاد می‌کند. امروز وفردا کردن دولت درحل مسئله هم فاجعه است. همواره دولت در مواجهه با چنین اعتراضاتی اقدام به تضعیف و انحلال شبه اتحادیه‌ها می‌کند و با این روش انتقام‌گیری می‌کند. درحالی که راه حل اول کمک به شکل گیری اتحادیه و یا انجمن‌های فراگیر می‌باشد. واگذاری بسیاری از تصمیمات و اختیارات و نرخ‌گذاری‌ها به صنف موجب تقویت صنف می‌شود . در گام بعد زمان اصلاح برخی تصمیمات و تمهیدات بجای فردا، امروز صورت بگیرد. حقیقتاً در این مدت نقش وزارت راه درحل وفصل موضوع بسیار کم‌رنگ بود . بسیاری ازدستگاه‌های غیرمرتبط هم ورود داشتند و هم اظهارنظر ولی خاموش‌ترین دستگاه خود متولی بود.

لینک کوتاه:
https://www.payamesepahan.ir/Fa/News/968027/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

سرمقاله همشهری/ خمینی و انقلاب در سلوک

اشتباه برجام تکرار نشود، هدف لغو تحریم‌هاست

سرمقاله آرمان ملی/ مصر و تلاش‌ها برای کنسرسیوم هسته‌ای

هرم هسته‌ای در سرزمین اهرام

تجلیل استاندار اصفهان از دانش‌آموز خبرنگار شاهین‌شهری با نیازهای ویژه

غافل‌گیری بزرگ؛ مایکروسافت تولید ویدیو با هوش مصنوعی را رایگان کرد

اکونومیست: جاسوسی برای ایران در اسرائیل در حال فراگیر شدن است

سرمقاله کیهان/ این «‌مین» را علی‌(ع) کاشت و خمینی منفجر کرد

برگزاری آیین‌های مذهبی و انقلابی در نیمه خرداد در جزیره کیش

نشست شورای مدیران معاونت فرهنگی و آموزشی بنیاد شهید برگزار شد/ ضرورت نوآوری در خلق آثار فرهنگی و قالب‌های نوین رسانه‌ای

سرمقاله ایران/ راه علاج فلسطین، راه حل روح الله

پیش‌بینی وزش باد، گرد وغبار و شرایط ناپایدار دریایی

بازی جیمز باند همین هفته رونمایی می‌شود؛ اولین تصویر رسمی را ببینید

سرمقاله اعتماد/ ایده‌‌های‌ امریکایی بر مدار زیاده‌‌خواهی

دانش آموز اصفهانی فاتح تنیس روی میز زیر 15 سال تاشکند / مبین امیری بر سکوی قهرمانی جهان ایستاد

سرمقاله هم میهن/ اصلاحات فقهی امام

کیهان شاکی شد: همراهی پادوهای دشمن با اسرائیل علیه کیهان

سرمقاله دنیای اقتصاد/ وزیر جدید اقتصاد و معضل انتخاب مدیران

پلاک ورود موقت 10 ساله برای خودروهای گردشگری

شهریه مدارس غیردولتی طی ده روز آینده ابلاغ می‌شود / دریافت وجه غیررسمی ممنوع است

سرمقاله خراسان/ چرا «زندگی به سبک روح ا...»؟

بازگشت دوباره منطقه‌ای ایران؛ پروژه بازسازی روابط با جهان عرب

مستمعان سخنرانی روی دیوار سفارتخانه‌ها

چشم خاورمیانه به عملکرد دیپلماسی ترامپ در جنگ اوکراین

کنسرسیوم هسته‌ای شدنی است؟

«پرل هاربر» روسی با «اسب‌های پرنده تروا»ی اوکراینی

پامنبری‌ها روی دیوار سفارتخانه‌ها

پایان کار الیگارش ویژه

بنویس استیضاح، بخوان تسویه حساب

جاده سمیرم - یاسوج بزرگراه می‌شود

وزش باد شدید همراه با گردوخاک در راه اصفهان

مدرسه‌ زنده یاد زهیری محل جاری‌شدن فرهنگ مدرسه‌سازی و ایثار در نسل آینده خواهد بود

هم‌افزایی بنیاد شهید و بنیاد نخبگان گیلان با هدف حمایت از نخبگان ایثارگر

جانبازان بصیر ، نماد واقعی ایمان، استقامت و ولایت‌مداری هستند

روابط عمومی، پیشانی بنیاد و اثر گذار در تصمیم‌ سازی است

در سوگ امام امت، در امتداد قیام ملت

نیوزویک: دوره جدید اتمی در راه است؟

غلط زیادی «غنی‌سازی صفر» با اسم رمز کنسرسیوم

آمریکا درباره حق غنی‌سازی ایران پیام‌های متناقض ارسال می‌کند

پیشنهاد به تهران

منازعه بازمانده از زمان شاه با آمریکا

شاعری که اسم دخترش را «نیما» گذاشت!

پرل‌هاربر روسی

توافق کلی، به نفع ترامپ است

یک تحلیلگر: چین در اقتصاد به ما کمک نکرد

کنسرسیوم یا بیشتر از آن؟

ترامپ برای لغو تحریم‌ها به کنگره نیاز دارد

شتاب جدایی؛ بررسی علت افزایش مراجعه زنان به دادگاه‌‏های خانواده

در آستانه «باب همایون»

انتصاب «محمود جمالی» به عنوان رئیس اردوگاه استانی شهید بهشتی اصفهان / مسیر جوانگرایی در آموزش‌وپرورش استان اصفهان ادامه دارد