دومین وعده افتتاح آزادراه دولت سیزدهم محقق شد
سیاسی
بزرگنمايي:
پیام سپاهان - آزادراه شیراز-اصفهان دومین وعده افتتاح آزادراه دولت سیزدهم است که تا ساعاتی دیگر زیر بار ترافیک میرود.
به گزارش خبرنگار ایمنا، آزادراه شیراز-اصفهان ساعاتی دیگر با حضور رئیس جمهور در استان فارس به بهرهبرداری میرسد، مسیری که شروع اجرای پروژه آن در سال 92 بوده و با همت دولت سیزدهم به مرحله بهره برداری رسیده است.
پایهریزی شبکه آزادراهی کشور در دهه 50 انجام شده که یکی از کریدورهای اصلی آن، کریدور شمال به جنوب کشور بوده است، مسیر تهران به قم، کاشان، اصفهان و پس از آن شیراز و بوشهر بخشی از کریدور شمال به جنوب کشور است، با افتتاح این آزادراه 9 درصد به طول آزادراههای کشور افزوده میشود و شبکه آزادراهی کشور به سههزار و پنج کیلومتر میرسد.
در 10 سال گذشته به طور متوسط 86 کیلومتر در هر سال آزادراه سازی انجام شده است، با وعدههایی که دولت سیزدهم برای افتتاح پنج پروژه آزادراهی طی سال جاری داده است، این میزان به 293 کیلومتر در یک سال افزایش مییابد.
پس از افتتاح منطقه دو آزادراه تهران شمال در تابستان امسال، این دومین ایستگاه افتتاحیه آزادراهی در دولت سیزدهم است که طولانیترین افتتاح آزادراهی کشور است از آن جهت که در یک مرحله 212 کیلومتر زیر بار ترافیکی میرود و مسیر اصفهان به شیراز را 134 کیلومتر کاهش میدهد، ارزش روز این پروژه 25 هزار میلیارد تومان است که با سرمایه گذاری مشترک بنیاد تعاون وزارت دفاع و دولت اکنون به مرحله بهره برداری رسیده است.
این اَبر پروژه آزادراهی در شش قطعه به طول 212 کیلومتر حد فاصل شیراز تا شهر ایزدخواست، آماده بهره برداری است، قطعه هفتم آزادراه که در سالهای اخیر به مسیر آن اضافه شده نیز تا کنون بیش از 65 درصد پیشرفت داشته و براساس پیش بینیها تا بهمن ماه به بهره برداری میرسد. قطعه هفتم آزادراه شیراز اصفهان برای اتصال به رینگ کمربندی شیراز در حال ساخت است و قطعه هشتم هم با هدف اتصال استان فارس به بوشهر قرار است ساخته شود.
در مسیر ایزدخواست تا اصفهان که 116 کیلومتر است در گذشته اقدامی انجام نشده است، اما در دو سال گذشته رایزنیهای بسیاری انجام شد تا سرمایهگذار بخش خصوصی به این پروژه جذب شود، طراحی این بخش انجام شده است و فولاد مبارکه، صندوق بازنشستگی کشوری، هلدینگ غدیر و چند سرمایهگذار دیگر در این مسیر سرمایهگذاری خواهند کرد و پیشبینی میشود در دو تا سه سال آینده افتتاح شود.
بزرگترین پل آزادراهی کشور در مسیر شیراز- اصفهان بلندترین پل آزادراهی کشور در مسیر این آزادراه قرار دارد، پل سردار شهید حاج قاسم سلیمانی در مسیر این آزادراه 264 متر طول و 110 متر ارتفاع از کف دره دارد که در سومین قطعه آزادراه شیراز اصفهان بر روی دره رودخانه سپید واقع شده است. دهانه وسط این پول 125 متر طول داشته و دهانههای کناری آن به طول 66 و 73 سانتی متر است. عبور از این پل 15 ثانیه طول میکشد و این در حالی است که پیش از این رسیدن از سمتی از این مسیر به سمت دیگر ساعتها زمان میبرد، گفتنی است برای ساخت این پل بتنی که نوع آن بتن درهای پیش تنیده، قالب بندی آن از نوع شاریو پیش تنیده و رویه آن آسفالتی است، 16 هزار و 900 متر مکعب بتن ریزی انجام شده و 114 قطعه بتنی در عرضه آن به کار رفته است.
بر اساس محاسبات مهندسان مشاور، در کمترین حالت پیش بینی در سال ابتدای افتتاح آزادراه بیش از 130 میلیون لیتر مصرف سوخت کاهش مییابد که در سالهای آینده بیشتر خواهد شد، بنابراین حدود سه هزار میلیارد تومان در سال ابتدای بهره بردای از این آزادراه در اقتصاد کشور صرفهجویی انجام خواهد شد و این در کنار کاهش بیش از 600 تصادفی است که در این مسیر اتفاق خواهد افتاد.
کاهش آلایندگی، خسارات جادهای و استهلاک خودروهای عبوری از آزادراه نیز از جمله مزایای بهره برداری از آزادراه اصفهان شیراز است.
در آستانه بهره برداری از آزادراه شیراز اصفهان در گفتوگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: این آزادراه در کنار ویژگیهای خوبی که دارد و منجر به کوتاه شدن مسیر، کاهش زمان سفر و افزایش ایمنی میشود؛ به لحاظ چشمانداز یکی از زیباترین آزادراههای کشور است، قلعه ساسانیان و سد ایزدخواست، سرحدات استان فارس، شهر سده، دریاچه سد ملاصدرا و درودزن، رودخانه کُر، آبشار تنگه براق، بهشت گمشده و آبشار مارگون از جمله مناظر طبیعی است که این آزادراه از آن عبور میکند.
وی افزود: این آزادراه چهارفصل طبیعت را در خود دارد، سرما، گرما، کویر، دشت و کوهستان بخشهایی از این آزادراه را در بر گرفته که آن را به یکی از چشمنوازترین آزادراههای کشور تبدیل کرده است، سال گذشته در قطعه یک و دو آزادراه شاهد بارش برف بودیم به نحوی که ارتفاع آن به بیش از یک متر میرسید.
مجری آزادراههای مرکز و جنوب کشور گفت: دغدغههای محیط زیستی و جلوگیری از دخل و تصرف در طبیعت نیز در احداث این آزادراه مد نظر بوده و تلاش شد مسیر حیوانات و باغهای اطراف آزادراه حفظ شود، از ابتدای شروع به کار این آزادراه شامل شش قطعه بود، آزادراهها مستقیماً به شهرها متصل نمیشود و این آزادراه نیز بخشی از کریدور شمال به جنوب کشور است. کریدورهای آزادراهی از مجاورت شهرها عبور کرده و دسترسیهایی به شهرها دارند. در 10 سال گذشته قرار بوده کمربندی و دسترسیهای لازم به آزادراه تأسیس شود اما این کار انجام نشد و آزادراه در سهراهی تنگ خیاره به پایان میرسد.
صلواتی اضافه کرد: آزادراه تکمیل شده و این موضوع که آزادراه ناتمام است صحت ندارد، همه موارد ایمنی و استانداردهای عبور و مرور نیز در بهرهبرداری از آزادراه در دستور کار قرار گرفته است.
وی تصریح کرد: با توجه به محدودیت عرض مسیر تنگ خیاره، با پیگیری نمایندگان و مدیران استان فارس، قطعه هفت به آزادراه اضافه شد، این قطعه 12 کیلومتر بوده و سهراهی تنگ خیاره را به سهراهی قلات وصل میکند، 9 کیلومتر از این مسیر امروز به بهرهبرداری میرسد و سه کیلومتر باقیمانده نیز تا بهمنماه به بهرهبرداری میرسد.
مجری آزادراههای مرکز و جنوب کشور گفت: پس از این مسیر، احداث هشتمین قطعه آزادراه به طول 12 نیز در دستور کار قرار گرفت که اولین قطعه آزادراه شیراز-بوشهر است و به بزرگراه حسینی الهاشمی متصل خواهد شد، چهار مسیر دسترسی به آزادراه در شهر شیراز در حال ساخت است، این مسیرها شامل آزادراه به سمت گویوم، آزادراه به سمت شهر جدید صدرا، آزادراه به سمت جاده شیراز سپیدان و مسیر قطعه هشتم آزادراه است.
صلواتی خاطرنشان کرد: تا پایان سال آینده ساماندهی لازم در محورهای مجاور شیراز نیز انجام خواهد شد تا بار ترافیکی کمربندیهای شیراز نیز کاهش یابد.
این دومین وعده افتتاح آزادراهی دولت سیزدهم است که با تحقق آن گام دیگری به سمت تکمیل کریدورهای کشور برداشته شده و متوسط ساخت و بهره برداری از شبکه آزادراهی را در یکسال جابجا میکند.
لینک کوتاه:
https://www.payamesepahan.ir/Fa/News/781745/