پیام سپاهان

آخرين مطالب

6 کتاب جذاب درباره‌ مولانا فرهنگی

6 کتاب جذاب درباره‌ مولانا
  بزرگنمايي:

پیام سپاهان - مجله دیجی کالا / مولانا جلال‌الدین بلخی را می‌توان نامدارترین شاعر فارسی زبان دانست. برخی او را همپای شکسپیر، نویسنده و نمایشنامه‌نویس انگلیسی می‌‌دانند و بسیاری این شاعر ایرانی را بالاتر از دیگر شاعران و نویسندگان در جهان می‌شمارند. شهرت مولانا سال‌هاست که تنها محدود به زبان فارسی نیست و محبوبیتش مرزها را رد کرده و با نام «رومی» در سراسر دنیا شناخته می‌شود. حالا دیگر کتاب‌هایی که دربا‌ره‌ مولانا و عرفانش نوشته شده‌اند، اهمیتی برابر با آثار خود او دارند.
جلا‌ل‌الدین مولانا بلخی در سال 604 قمری، در بلخ زاده شد و شصت ‌و شش سال بعد در قونیه از دنیا رفت. از او شش کتاب به نام‌های مثنوی‌ معنوی، دیوان شمس، فیه ما فیه، مکتوبات و مجالس سبعه به جا مانده است. دو کتاب اول (هر دو کتاب شعر مولانا) از محبوبیت و شهرت بیشتری برخوردارند. در ایران او را مولوی یا مولانا می‌خوانند و غربی‌ها و ترک‌ها از نام رومی برایش استفاده می‌کنند و در افغانستان به او جلال‌الدین بلخی می‌گویند.
ترجمه‌ی کتاب‌های مولانا به ترکی در همان سده‌های اولیه بعد از مرگ شاعر انجام شد. اما غربی‌ها در اواسط قرن نوزدهم، رومی را کشف کردند. اولین ترجمه‌ از کتاب شعر مولانا به انگلیسی در امریکا، توسط رالف والدو امرسن و در سال 1867 صورت گرفت اما توجه چندانی را به خود جلب نکرد. در دهه‌های 1970 و 1980 هم اشخاصی چون رابرت دانکن، دانیل لایبرت و دیوید مارتین دست به ترجمه آثار شاعر ایرانی زدند. در میان این افراد، اثر رابرت دانکن از محبوبیت ویژه‌ای برخوردار شد و پای رومی را به محافل ادبی غربی باز کرد.
در سال 2007 و به پیشنهاد ترکیه، یونسکو این سال را به نام مولانا نام‌گذاری کرد. با باز شدن پای اشعار عرفانی مولانا به غرب بازار انتشار آثاری برای تفسیر کتاب‌های مولانا و معرفی او داغ شد. این موج در ایران، با شدت بیشتری شکل گرفت و خوانندگان بسیاری هم پیدا کرد. در ادامه به معرفی 6 کتاب درباره مولانا پرداخته‌ایم که از نمونه‌های برجسته‌تر به حساب می‌آیند.
1) پله‌پله تا ملاقات خدا
بازار

پیام سپاهان


پله‌پله تا ملاقات خدا یکی از شناخته شد‌‌ه‌ترین آثار فارسی برای آشنایی با مولاناست. این کتاب درباره مولانا، زندگی، دوران و اندیشه شاعر را به زبانی ساده و خودمانی برای مخاطب بازگو می‌کند. عبدالحسین زرین‌کوب، نام اثرش را از این بیت مشهوری از مولانا گرفته است:
«از مقامات تبتل تا فنا، پله‌پله تا ملاقات خدا»
این کتاب دوران کودکی مولانا تا سال‌های بزرگسالی او را در بر می‌گیرد و نیم‌نگاهی هم به اوضاع سیاسی و اجتماعی در زمان این شاعر بزرگ دارد. زرین‌کوب در این اثر با رویکردی داستانی به جنبه‌های زندگی و عرفان مولوی پرداخته است.
نویسنده پله‌پله تا ملاقات خدا، عبدالحسین زرین‌کوب، ادیب، پژوهشگر و تاریخدان ایرانی است که علاقه ویژه‌ای به عرفان مولانا دارد. این کتاب 400 صفحه‌ای از تولد جلال‌الدین در بلخ آغاز شده و زندگی پرشورش را تا رسیدن به قونیه و مرگ در این شهر شرح می‌دهد. 
2) عارف جان‌سوخته
کتاب عارف جان‌سوخته را پژوهشگر و محقق ایرانی، نهال تجدد به زبان فرانسوی نوشته و بعد ترجمه آن در ایران منتشر شده است. این اثر، یکی از مشهورترین آثار در خصوص شاعر و عارف ایرانی، مولاناست که به دلیل انتشارش در فرانسه، توجه مخاطب غیرایرانی را هم به خود جلب کرده است.
این کتاب درباره مولانا با شرح دیدار شورانگیز شمس و مولانا شروع می‌شود و به تولد دوباره مولوی پس از دیدار با شمس‌تبریزی می‌پردازد. ویژگی عارف جان‌سوخته، در منابعی است که نهال تجدد در شرح ماجراهای مولانا و شمس از آن‌ها استفاده کرده است و این موضوع باعث شده تا کتاب غنای ویژه‌ای داشته باشد.
این رمان به نام «رومی سوخته» در فرانسه منتشر شده و در ترجمه فارسی آن نام دیگری به خود گرفته است. این اثر از زبان حسا‌م‌الدین چلبی، یکی از مریدان مشهور مولوی نوشته شده. رمان تنها به رابطه شمس و مولانا اختصاص ندارد بلکه تمام جنبه‌ها و حوادث مهم زندگی شاعر را پوشش می‌دهد و به دور از اسطوره‌سازی، داستان یک روح پرشور را روایت می‌کند.
3) ملت عشق
رمان ملت‌عشق، اثر نویسنده مشهور ترکیه، الیف شافاک است که در سال 2010 به دو زبان ترکی و انگلیسی آن را منتشر کرده است. این کتاب در ایران هم با استقبال بسیاری روبه‌رو شد. هرچند بخشی از داستان ملت‌عشق، در فضایی امروزی روایت می‌شود، اما در حقیقت، روایت شمس‌تبریزی است که بعد از آگاهی به زمان مرگش، به قونیه سفر می‌کند تا کسی را پیدا کند که دریای علم و معرفتش را در اختیار او قرار دهد و در این مسیر به مولانا برمی‌خورد.
نویسنده کتاب در دو خط موازی، داستان را یکی در قونیه و دیگری در بوستون پیش می‌برد. این اثر به بیش ازسی زبان ترجمه شده و روایت شیرینش از مولانا و شمس و عشق، باعث شده تا حتی کسانی که این دو را نمی‌شناسند، کنجکاو شوند تا با زندگی و نگرش این دو عارف جان‌سوخته بیشتر آشنا شوند.
4) در جستجوی مولانا
در جستجوی مولانا کتاب دیگری از نهال تجدد، پژوهشگر ایرانی فرانسوی است. او تلاش کرده تا مخاطب عادی که شناخت چندانی از مولانا ندارد، با داستان‌های مثنوی‌معنوی، به زبان ساده آشنا کند. زبان آسان و روان نهال تجدد در این کتاب درباره مولانا، مخاطب فرانسه زبان را خیلی زود به خود جلب کرد و بعد از ترجمه اثر به فارسی، با استقبال ایرانی‌ها هم مواجه شد.
نهال تجدد با استفاده از یک شخصیت خیالی، یعنی صحافی از خراسان، سی‌وپنج روایت مثنوی را با هدف شناخت روح مولانا به خواننده عرضه می‌کند.
5) به‌دنبال مولانا
به‌دنبال مولانا اثر ماهرخ دبیری، راهنمای خوبی برای شناخت شاعر و عارف ایرانی است. این کتاب درباره مولانا، با خطی داستانی، زندگی مولوی را برای خواننده به زبان ساده روایت‌ می‌کند. تمرکز این روایت بر روی اندیشه‌هایی است که مولانا در مثنوی‌معنوی و دیوان شمس به آنها پرداخته است.
6) کیمیا خاتون
کیمیاخاتون، نوشته نویسنده ایرانی، سعیده قدس است. او در این کتاب درباره مولانا به پشت‌پرده زندگی شمس و مولانا می‌رود و داستان تلخی را بازگو می‌کند که سال‌ها گفته نشده باقی مانده.
کیمیاخاتون، دخترخوانده مولاناست که در جوانی به اصرار پدرخوانده‌اش، عشق به پسر مولوی را فراموش کرده و به عقد شمس درمی‌آید. شمس تبریزی وقتی به قونیه می‌رسد، هم قلب مولانا را تسخیر می‌کند و هم درشصت سالگی به دخترخوانده او دل می‌بازد. اما این عشق نتوانست تفاوت سنی بین کیمیاخاتون و شمس را جبران کند و آتش این اختلافات به مرگ زن جوان به دست مراد مولانا و غیب شدنش از قونیه می‌انجامد.
این کتاب برای اولین‌بار در سال 1383 منتشر شد و جلب توجه بسیاری کرد. نام این رمان بارها در فهرست پرخواننده‌ترین کتاب‌های فارسی آمده و جایزه کتاب سال پروین‌اعتصامی در سال 2005 را به دست آورده است. اثر سعیده قدس در سال 2011 به زبان انگلیسی ترجمه شد.

لینک کوتاه:
https://www.payamesepahan.ir/Fa/News/522145/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

شهدا سرمایه اصلی نظام هستند

پیگیری حل مشکلات جامعه ایثارگران استان ایلام در سطح ملی

آغاز رقابت داوطلبان نوبت اول کنکور 1403 در رشته علوم تجربی

کیفیت هوای کلانشهر اصفهان ناسالم برای گروههای حساس

لغو پی در پی کنسرت‌ها در ایران/ وقتی وزارت ارشاد نمی‌تواند پای مجوز خودش بایستد (فیلم)

3200مترمربع از معابر روستای ابیانه سنگ‌فرش شد

خورو بیابانک بارانی‌ترین منطقه اصفهان

عشق زندگی می بخشد

منتظر پیکسل تبلت 2 گوگل نباشید!

ایمیل اشتباه اپل به مشتریان آیفون، خبرساز شد

به‌روزرسانی نسل بعدی Fallout 4 منتشر شد

آیا دکترین هسته‌ای ایران تغییر کرده است؟

دوربین مخفی از پشت پرده کمبود شیرخشک/ ویدئو

380 نفر در کمیسیون‌ پزشکی و تعیین درصد جانبازی شرکت کردند

راه‌اندازی مجدد دبیرخانه «شهر اسلامی» در شهرداری اصفهان

مشارکت 256 نیروی راهداری استان اصفهان در عملیات راهداری بارش های اخیر

گام بلند شهرداری اصفهان در بودجه‌ریزی حوزه فناوری اطلاعات

حیدرآباد؛ اصفهانی نو در قلب هندوستان

نیاز به 6 هزار میلیارد ریال اعتبار برای طرح‌های پیشگیری از سیل در اصفهان

میراث‌فرهنگی اصفهان باید دوباره زنده شود

بررسی ابعاد سیاسی علامه سیدمحمد باقر درچه‌ای/ یک کنش‌گری سیاسی با شاگردپروری

تصویب بیش از 50 مصوبه برای توسعه شرق شهرستان اصفهان

برنامه سینماهای اصفهان امروز جمعه 7 اردیبهشت + ساعت اکران «مست عشق» و قیمت بلیت

آغاز بازی های انتقامی پرسپولیس و اوسمار ویرا

برنامه پرواز‌های فرودگاه اصفهان در روز جمعه هفتم اردیبهشت 1403

موفقیت وشوکاران سپاهان در چین

دعوت هندبالیست های سپاهان به اردوهای تیم ملی

وضعیت قرمز هوا در دو ایستگاه اصفهان

چادگان؛ نگین گردشگری اصفهان

هوای روز جمعه اصفهان و کاشان آلوده است

اجرای 29 ویژه برنامه در منطقه 8 ویژه هفته فرهنگی اصفهان

بعضی از رنج ها‌‌‌‌‌‌‌ را نمیشه حل کرد!

داستانک/ انسان های بازنده

موجودات فضایی‌ بازی Exodus نژادهای متنوعی خواهند داشت

تلگرام با 15 قابلیت جدید نفس را در سینه واتساپ حبس کرد

اپل واچ سری X احتمالا از مادربرد با طراحی باریک‌تر استفاده خواهد کرد

فرمانده‌ای که روح نبرد را در کرانه‌ باختری دمید

مناسبت روز/ جمعه، 7 اردیبهشت‌ماه

اینفوگرافی/ 6 نشانه پنهان ابتلا به فرسودگی شغلی

ماجرای خاوری که در سیل اردستان زیر آب ماند

ضرورت توجه به سرمایه اجتماعی در تعامل مجلس و دولت/ وفاق و همدلی در اصفهان رو به ارتقا است

رفع نواقص پروژه بیمارستان بهارستان به خوبی پیش رفته است

اتخاذ بیش از 50 مصوبه برای حل مسائل و مشکلات شرق شهرستان اصفهان

نمایشگاهی از نیم قرن تلاش برای احیای جلفا

جریمه راننده پراید به سبک جرثقیل‌داران! + فیلم

50 مصوبه برای حل مشکلات شرق شهرستان اصفهان

بخشی از کتاب/ چون که او گل من است

ارتباط مغز و کامپیوتر؛ رقیب چینی تراشه نورالینک ایلان ماسک معرفی شد

گلکسی رینگ سامسونگ به هوش مصنوعی مجهز خواهد بود

سناتو آمریکایی خواستار جلوگیری از فروش تمام کالاها به هواوی شد