شنبه ۲۲ شهريور ۱۴۰۴

اجتماعی

استانداراصفهان:

اصفهان دوباره شهر دوچرخه‌ها می‌شود

اصفهان دوباره شهر دوچرخه‌ها می‌شود
پیام سپاهان - استاندار اصفهان با تأکید بر بازگشت شهر به هویت تاریخی خود به عنوان «شهر دوچرخه‌ها» اعلام کرد: با برنامه‌ریزی‌های دقیق و حمایت از حمل‌ونقل پاک، می‌خواهیم اصفهان را به شهری سبزتر و سالم‌تر تبدیل کنیم که دوچرخه‌سواری جزو جدایی‌ناپذیر زندگی روزمره مردم آن باشد.
  بزرگنمايي:

پیام سپاهان - استاندار اصفهان با تأکید بر بازگشت شهر به هویت تاریخی خود به عنوان «شهر دوچرخه‌ها» اعلام کرد: با برنامه‌ریزی‌های دقیق و حمایت از حمل‌ونقل پاک، می‌خواهیم اصفهان را به شهری سبزتر و سالم‌تر تبدیل کنیم که دوچرخه‌سواری جزو جدایی‌ناپذیر زندگی روزمره مردم آن باشد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل استانداری اصفهان، مهدی جمالی‌نژاد در بیست‌ونهمین نشست تخصصی معاونان حمل‌ونقل و ترافیک کلان‌شهرهای کشور که با حضور مسئولان ارشد حوزه شهری با مرور تجربه موفق اصفهان در سال 1398 در زمینه کاهش تلفات موتورسواران با اجرای کمپین‌های آموزشی و فرهنگی، افزود: در آن سال موفق شدیم با رویکرد فرهنگی و هدفمند، میزان تلفات موتورسواران را تا 37 درصد کاهش دهیم؛ اما متأسفانه پس از شیوع کرونا و شدت یافتن تحریم‌ها، این روند متوقف شد و رویکردهای مدیریت بحران‌زده جای نگاه بلندمدت را گرفت.
استاندار اصفهان با اشاره به مشکلات روزافزون در حوزه سوخت به‌ویژه سوخت دیزل، از شهرداری‌ها خواست در اجرای آیین‌نامه‌های سوخت‌گیری همکاری بیشتری داشته باشند و نسبت به نظارت بر جلوگیری از قاچاق سوخت اهتمام ورزند. وی همچنین تاکید کرد: هم‌اکنون فشار زیادی از سوی نهادهای نظارتی به شهرداری‌ها وارد می‌شود، در حالی که بسیاری از تخلفات در حوزه‌های برون‌شهری رخ می‌دهد.
وی در ادامه به وضعیت نگران‌کننده تصادفات و ایمنی شهری اشاره کرد و گفت: متأسفانه نرخ تصادفات و تلفات جاده‌ای به‌شدت افزایش یافته و برخلاف انتظار، امسال شاهد رشد 8.6 درصدی تلفات در حوزه درون‌شهری بوده‌ایم که فاجعه‌بار است. این در حالی است که بر اساس برنامه هفتم توسعه، موظف بودیم سالانه 10 درصد از تلفات را کاهش دهیم.
جمالی‌نژاد با بیان اینکه بسیاری از دوربین‌های نظارتی در شهرها از کار افتاده‌اند یا فاقد کارایی هستند، از مسئولان شهری خواست منابع حاصل از جرایم رانندگی را به به‌روزرسانی زیرساخت‌های نظارتی اختصاص دهند.
وی همچنین به موضوع برقی‌سازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی پرداخت و ضمن حمایت از رویکرد توسعه حمل‌ونقل پاک، هشدار داد: نباید در مسیر برقی‌سازی، پروژه‌های دیگر نوسازی ناوگان قربانی شوند. وقتی هنوز حمایت کافی از سوی دولت برای تأمین زیرساخت‌های برقی وجود ندارد، نمی‌توان انتظار داشت که رانندگان با توان مالی محدود، هزینه‌های بالای این فناوری را به دوش بکشند.
وی افزود: در حال حاضر بسیاری از وام‌های نوسازی تاکسی به دلیل تمرکز یک‌جانبه بر تاکسی‌های برقی متوقف شده و این یک آسیب جدی به حمل‌ونقل شهری وارد کرده است.
استاندار اصفهان با تاکید بر استفاده از هوش مصنوعی و فناوری‌های نوین در مدیریت ترافیک و حمل‌ونقل، اظهار داشت: شهرهای پیشرو در دنیا مانند سئول، دوبی و دهلی‌نو از سامانه‌های هوشمند برای تحلیل داده‌های ترافیکی، بهینه‌سازی شبکه حمل‌ونقل و تصمیم‌گیری‌های سریع استفاده می‌کنند. در ایران نیز باید با عزم جدی‌تری به سمت تحول دیجیتال در مدیریت شهری برویم.
او با یادآوری اهمیت طراحی شهری از مرحله آغازین توسعه محلات و شهرک‌ها، گفت: باید شهرها را از ابتدا دسترس‌پذیر طراحی کنیم. اگر خدمات در شعاع کوتاه در دسترس شهروندان باشد، بسیاری از سفرهای غیرضروری کاهش می‌یابد.
وی ضمن اشاره به اهمیت استفاده از حمل‌ونقل‌های پاک و فوق‌موبیلیتی‌ها مانند اسکوترها، دوچرخه‌های اشتراکی و وسایل نقلیه کوچک برقی، خاطرنشان کرد: اصفهان در حال بازگشت به هویت قدیمی خود به‌عنوان شهر دوچرخه‌هاست و این مسیر باید با جدیت دنبال شود. حمل‌ونقل پاک نه‌تنها به کاهش آلودگی هوا کمک می‌کند، بلکه موجب افزایش نشاط اجتماعی و ارتقاء کیفیت زندگی در شهرها نیز می‌شود.


نظرات شما