- نوشته شده توسط:
پیام سپاهان
-
يکشنبه ۲۶ مرداد ۱۴۰۴
پیام سپاهان - سید مهدی محمدی، دانشآموز سال دوازدهم دبیرستان شهید اژهای ۱ اصفهان، با وجود علاقهمندی به رشته علوم تجربی و فعالیت در عرصههای علمی و پژوهشی، قدم در میدان تازهای گذاشته است؛ او با ورود به المپیاد کشوری سواد رسانهای، تجربهای متفاوت از رقابت علمی را پشت سر گذاشت و از چالشهای ناشناخته آن بهرههای تازهای برای مسیر آیندهاش اندوخت.
پیام سپاهان - سید مهدی محمدی، دانشآموز سال دوازدهم دبیرستان شهید اژهای 1 اصفهان، با وجود علاقهمندی به رشته علوم تجربی و فعالیت در عرصههای علمی و پژوهشی، قدم در میدان تازهای گذاشته است؛ او با ورود به المپیاد کشوری سواد رسانهای، تجربهای متفاوت از رقابت علمی را پشت سر گذاشت و از چالشهای ناشناخته آن بهرههای تازهای برای مسیر آیندهاش اندوخت.
به گزارش ادارۀ اطلاع رسانی و روابط عمومی اداره کل اموزش و پرورش استان اصفهان، گفتوگوی پیشرو روایت مسیر پرچالش اما پربار دانشآموزی است که در کنار موفقیتهای تحصیلی و پژوهشی، به اهمیت مهارتهای نوین همچون سواد رسانهای پی برده و توانسته از این حوزه به دستاوردهای ارزشمندی برسد؛ او در این مصاحبه از نقش معلمان در هدایت، دشواریهای المپیاد، منابع علمی، مهارتهای کلیدی و همچنین نگاه خود به آینده علمی و جایگاه نظام آموزشی در کشف استعدادها سخن میگوید.
لطفا خودتان را معرفی کنید.
-: بنده سید مهدی محمدی دانش آموز سال دوازدهم مدرسه شهید اژه ای 1 شهر اصفهان هستم که از مقاطع قبلی تحصیلی همواره المپیاد های فراوانی را دنبال کرده و به مقام های مختلفی نیز رسیده ام اما مسیر هرچه پیشتر برایم جلو میرفت حضور من نیز پر بار تر و تخصصی تر شد چراکه که با ورود به عرصه دبیرستان بنده رشته علوم تجربی را انتخاب و سعی کردم در زمینه های علنی و پژوهشی این رشته توان تجربه و علم خود را ارتقا دهم و در رویداد های پژوهشی و تحقیقاتی این رشته نیز بار ها خود را محک زده ام و به تجربه شخصی ام افزوده ام.
چه شد که تصمیم گرفتید در المپیاد ان هم در حوزه سواد رسانه ای شرکت کنید؟
-: بنده از سال دهم دبیرستان که رشته تخصصی خود یعنی علوم تجربی را با قدرت دنبال میکردم ، از آشنایی با درس دیگری و به نظر بنده ضروری به نام سواد رسانه لذت بردم و خواستم از جزئیات و تکنیک های متخلف آن که در جامعه امروزی به نظرم هر شخصی که هم سن و سال من هست نیز باید با ان آشنا باشد آگاه شوم ، به همین خاطر با شروع تحقیقات از برخی معلمان و افراد متخصص این حرفه تصمیم گرفتم که در کنار دیگر رویداد های تخصصی رشته ام اینبار این حوزه را در المپیاد کشوری که در سطح برگزار میشد دنبال کنم.
پس معلمت نقش اساسی در تشویق به سمت حرفه سواد رسانه ای در شما داشته؟
-: بله! این معلم بنده بود که نگاه من را نسبت به درس سواد رسانه باز کرد و ورود به عرصه چالش های این حرفه را در ذهنم انداخت و باعث شد تا در مسیری پر هیاهو و متنوع بتوانم حقیقت و پوچی واقعی را بشناسم.
از چالش های این المپیاد برایمان بگو! چه حسی داشتی از اینکه برای اولین بار در میدانی ناشناخته ای بودی که قرار بود بهترینش شوی!؟
-: بله! بسیار لذت بخش، پر ریسک و جذاب بود البته چیزی که باعث شد تا بتوانم با این محیط ناشناخته خیلی سریع همخوانی برقرار کنم روحیه ریسک پذیری و کنجکاوی بود که در شخصیتم داشتم به همین واسطه هرچه به علم و قدرت رسانه نزدیک تر میشدم علاقه من به دنبال کردن چالش ها بیشتر میشد!، شاید میتوان مهمترین چالش این المپیاد را سطوح مختلفی که داشت بیان کرد ، در واقع من از سال 1403 تا 1404 درگیر این المپیاد در سطوح مختلف بودم و هرچه مرحله های مختلف را جلو میرفتم از میزان تحلیل و خلاقیت سوالات و رقابت با افراد بیشتر و سخت تر میشد.
درباره منابعی که در این المپیاد آورده شده بود برایم توضیح دهید.
-: این المپیاد که در دانشگاه فرهنگیان شهید رجایی تهران برگزار شد 2 مبنع خیلی مهم به نام سواد رسانه ای و کتاب منطق دهم رشته انسانی بود ، درواقع هم آمیختگی منطق با سواد رسانه بود که واقعیت ها و حقایق را به درستی تبیین میکرد.
آیا در مسیر المپیاد فقط دانش علمی مهم بود یا مهارت های دیگر هم نقش داشت؟
-: مهمترین دانشی که در این رویداد مهم و ضروری بود دانش فکری بود که همین دانش فکری در شاخه های مختلفی ( این طور که در روند المپیاد با آن آشنا شدم) همچون دانش بازی ، اینکه تمرکز بر بازی های کامپیوتری و تمرکز با انها چه مقدار در پیشبرد اهداف رسانه ای موثر است ؟ و یا دانش بصری که تولیدات را از جنبه نگاه تجزیه و تحلیل میکند و دانش اطلاعاتی که مهمترین بخش است و مربوط به حفاظت از اطلاعات در فضای مجازی در برابر بدافزار ها و حملات سایبری میشود.
چه دانش آموزی در المپیاد میتواند به موفقیت برسد؟
-: مهمترین عامل موفقیت در المپیاد ها و رویداد های علمی و تحقیقاتی شوق به مهارت یادگیری است ، وقتی این هدف در ذهن دانش آموز ما نهادینه شود بعد علم جای توقعات مالی را خواهد گرفت.
آینده علمی خود را کجا میبینی؟
-: المپیاد سواد رسانه ای و تجربه ای که از آن فرا گرفتم به من یاد یاد تا جایی که می توانم مهارت کسب کنم، چالش هارا بشناسم و برای جامعه موثر باشم.
نظر شما درباره نقش نظام آموزشی در کشف استعدادها و به کارگیری مفید تر از دانش آموزان در المپیاد های علمی چیست؟
-: مهمترین فرایندی که نظام آموزشی باید به آن تاکید کند این است که در حال حاضر بسیاری از رشته ها از جمله زیست،شیمی،فیزیک،نجوم،کامپیوتر و ادبیات در آزمون کنکور سهمیه دارند اما رشته مهمی مانند سواد رسانه از این سهمیه بی بهره است درحالی که دانش آموزانی که سراغ این حرفه در سطح المپیاد میروند و مقام کسب میکنند بدون چشم داشت به امتیازات می آیند و تنها هدفشان آشنایی با تکنیک های جدید مورد استفاده دشمنان برای تصاحب ذهن ها است .
اوقات فراغت خود را چگونه میگذرانید؟
اوقاف فراغت بنده بیشتر در معاشرت با دوستان و مباحثه درباره موضوعات علمی گذرانده میشود و علاقه مندی من بیشتر به سمت فیلم های علمی تخیلی است و دوست دارم همینجا فیلمی را معرفی کنم درباره دانشمند ایرانی جمشید کاشانی به نام نردبان آسمان که متاسفانه مورد بی توجهی قرار گرفته است.
در آخر پیامتان به هم سن و سال های خودتان چیست؟
-: به تمامی آنها توصیه میکنم که از چالش ها و ریسک های علمی نترسند چراکه ترس درباره آنها باعث میشود موفقیت های کلان خود را نشان ندهند.
مصاحبه: عیسی صادقی؛ عضو باشگاه معلمان خبرنگار استان اصفهان
انتهای پیام/
تا کنون هیچ نظری ارسال نشده است ...