پیام سپاهان

آخرين مطالب

سرمقاله شرق/ علم و عمل دانشگاهیان روشنفکری علمی مقالات

سرمقاله شرق/ علم و عمل دانشگاهیان روشنفکری علمی
  بزرگنمايي:

پیام سپاهان - شرق / «علم و عمل دانشگاهیان روشنفکری علمی» عنوان یادداشت روز در روزنامه شرق به قلم کیومرث اشتریان است که می‌توانید آن را در ادامه بخوانید:
پیش از این و در همین ستون باب بحثی را درباره روشنفکری جدید در ایران گشوده‌ایم و گفتیم که عمومی‌سازی علم در دو سطح قابل انجام است؛ یکی ساده‌سازی زبان علمی و ترویج علم در فضای عمومی، و دیگری انتقال علم به سطح سیاست‌های عمومی. چنین فعالیتی را که استادان دانشگاه و پژوهشگران انجام می‌دهند، روشنفکری جدید یا روشنفکری علمی نام نهادیم. امروز ابعاد بیشتری از این معنا را پی می‌گیریم.
گفته می‌شود بخش اعظم پیشرفت علم در قرن بیستم مرهون تلاش کارشناسان است و نه دانشمندان. آگاهی در گرو کاردانی و کارآگهی است. اگر این سخن درست باشد به معنی آن است که «کاربرد» سبب‌ساز توسعه علم‌ است و در فرایند رفت و برگشتی میان علم و عمل، این علم است که تنقیح می‌شود. این سخن در عین سادگی پیامدهای مهمی برای ما دانشگاهیان ‌دارد و آن این است که به‌ناچار باید به کاربردی‌بودن علوم خود عنایت ویژه‌ای داشته باشیم نه‌تنها به‌خاطر آنکه به جامعه خدمتی کرده باشیم، بلکه به این دلیل که علم خود را توسعه دهیم و دستاوردهای علمی خود را اتقان ببخشیم.
بازار
در معرفت‌شناسی پراکسیس، معرفت نه‌تنها از طریق تفکر، بلکه از طریق عمل، تجربه و تعامل انسان با جهان شکل می‌گیرد. به بیان دیگر علمی که به صحنه عمل درنیاید، از اتقان لازم هم برخوردار نیست. تا نگردی آشنای «عمل» از پرده اسرار «علم» رمزی نشنوی. نتیجه‌ای که در ارتباط با «روشنفکری علمی» در ایران می‌گیریم این است که روشنفکری علمی خود ابزاری برای توسعه علم است و نمی‌توان گفت که اگر استادان به فضای عمومی وارد شوند، از شأن علمی خویش کاسته‌اند یا اینکه وظیفه علمی خود را وانهاده‌اند. بدین‌سان، روشنفکریِ علمی می‌تواند عینا وظیفه‌ای آکادمیک تلقی شود و جریان روشنفکری علمی یک جریان توسعه علم نیز هست و در ذیل آنچه در ادبیات تخصصی «سیاست‌های علم-نوآوری-فناوری» خوانده می‌شود، قرار می‌گیرد. 
(Science Technology & Innovation Policy) بُعد دیگر روشنفکری علمی، «شکوفایی خویشتن» است. اگر انسان احساس کند که دانش او در طریق انس با مردمان است و در «قدرت سخن‌گفتن» در جامعه سهیم است، احساسی از جنس شکوفایی فکری خویشتن به او دست می‌دهد که سرشار از بهجت و امید است.
هر دمی فکری چو مهمان عزیز/ آید اندر سینه‌ات هر روز نیز
فکر را ای جان به جای شخص دان/ زانک شخص از فکر دارد قدر و جان
این نیاز امروز جامعه ماست که دانشمند، «عقل شکوفه‌وار» خود را نثار جانِ جامعه کند. امید، مادر پویایی بشریت است. سخن همچو آبی است که ریشه‌های درخت جامعه را سیراب و شاخ و برگ آن را باطراوت می‌کند. سخن، اصلِ اصلِ اصلِ روابط اجتماعی و مظهر شکوفایی فکری خویشتن است. سخن، نوعی اعمال قدرت عمومی است. یک استاد، تنها با حضور در دولت و حکومت قدرت نمی‌یابد، بلکه از طریق انتشار سخن خویش در عرصه عمومی قدرتمند می‌شود. «کلمه» قدرت است و نیرویی که در واژه‌پردازی و سخن‌پراکنی نهفته است، شاید از قدرت رسمی نیز بالاتر باشد. به خاطر می‌آورم که در ابتدای دولت روحانی به دلیل دسترسی‌ای که به درون دولت داشتم، از یکی از استادان منتقد خواستم اگر پیام و سخنی دارد، می‌توانم به درون ساختار قدرت منتقل کنم.
پاسخ آن استاد عزیز برایم آموزنده و تنبه‌آمیز بود. او پاسخ منفی و کم و بیش عتاب‌آلودی به من داد و گفت: «خیر، نیازی به این کار ندارم، من در رسانه‌ها بیان می‌کنم؛ تأثیرش بیشتر است». نکته همین است. آنگاه که پیامی را به درون سلسله مراتب اداری می‌فرستید، در مسیرهای گوناگون دیوان‌سالاری استحاله می‌شود و به ثمر نمی‌نشیند. اما آنگاه که از سر دانشمندی و شفقت و البته به‌دور از خودنمایی‌ها و قهرمان‌بازی‌های مرسوم سخن خود را در عرصه عمومی مطرح می‌کنید، نتیجه ثمربخش‌تری می‌دهد.
بنابراین علم و عملِ یک دانشگاهی به هم آمیخته است و این جان روشنفکری علمی است. قرار نیست دانشجویان و روشنفکران همچون پیروان مائو به روستاها بروند تا با زندگی و کار در میان توده‌های زحمتکش، تجربیات عملی کسب کنند، بلکه منظور ما این است که در عمل و در تعامل با دیگر رشته‌ها این عمل‌گرایی را محقق کنند و دانش خود را به عرصه عمومی آورند. 
جان فریدمن در اثر کلاسیک خود به نام برنامه‌ریزی عمومی، یادگیری اجتماعی را به عنوان یکی از سنت‌های برنامه‌ریزی معرفی می‌کند. در این سنت، انسان‌ها با درگیرشدن در یک کنش جمعی، طرحی نو درمی‌اندازند و به کشف عرصه‌های جدیدی نایل می‌شوند. او سنت یادگیری اجتماعی را در راستای شناخت علمی تفسیر می‌کند. روشنفکری علمی کنشی است که هم برنامه مشترک آدمیان را موجب می‌شود و هم ما را به کشف عرصه‌های جدید علمی نایل می‌کند. «روشنفکری علمی» با جریان‌سازی گفتمانی می‌تواند امید را به جامعه دانشگاهی کشور بازگرداند و پای استادان دانشگاه را به عرصه سیاست‌گذاری در ایران باز کند.

لینک کوتاه:
https://www.payamesepahan.ir/Fa/News/967474/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

رفتارشناسی تیم مذاکراتی آمریکا

پدیده قاچاقچیان بندر کلاهی

ستاد امر به معروف و نهی‌ازمنکر و مساله حاکمیت قانون

شهدا به الگویی جاودان برای نسل‌های آینده تبدیل شدند

نویسنده‌ای که غیرقانونی مهاجرت کرد

روایت کودک فلسطینی از لحظه بمباران خانه‌اش (زیرنویس فارسی)

خط و نشان چین برای ناوهای هواپیمابر آمریکا با «فوجیان»

نشست مدیرکل بنیاد مازندران با جمعی از جانبازان نخاعی

هت‌تریک اخلال در آینده اقتصاد

گرد و خاک ترامپ در شورای امنیت ملی آمریکا

خانه‌ای با یک کاشی ترک‌خورده، میراث نیست

6 مسجد تاریخی استان اصفهان ثبت جهانی می‌شود

تصادف مرگبار جاده نطنز به طرق‌رود با سه کشته

آری آغاز دوست داشتن است...

بیشتر از یک میانجی

ابتکار عمان چیست؟

بازی برخی مقامات دولت قبل و نمایندگان مجلس در زمین اغیار

بازار گوشت در وضعیت قرمز

راهکار مسقط چیست؟

خنجر نابرابری آموزشی به آینده بچه‌های ما

خیلی نگران ایرانم

اصفهان بی‌نفس، تاب مصرف مازوت را ندارد

مناطق آزاد سایبری؛ نام جدید اینترنت طبقاتی!

آزادگانی که هویتشان هویدا نبود روایتگران موثری هستند

رقیب گلکسی زد فولد 7 با قوی‌ترین پردازنده اسنپدراگون عرضه می‌شود

زندگی نیست بجز نم نم باران بهار

سرمقاله سازندگی/ خاورمیانه جدید و جایگاه ایران

نتیجه مذاکرات رم برای ایران و آمریکا چه بود؟

سرمقاله ابتکار/ حزب؛ رگ‌زنده نظام سیاسی و کلید توسعه پایدار در ایران مدرن

تحولات درمانی اولویت امسال بنیاد شهید و امور ایثارگران استان ایلام است

نخبگان ایثارگر در مسیر پیشرفت ایران اسلامی نقش مهمی دارند

نقد و بررسی کتاب، در قالب 30 حلقه مطالعاتی

سرمقاله اطلاعات/ به ریشه ها هم توجه کنیم

سرمقاله صبح نو/ مسقط و مفهوم‌سازی جدید در عرصه دیپلماسی

تیم نونهالان سپاهان در تورنمنت فوتبال روسیه حضور می‌یابد

سفر شش قایقران پاروزن از فارور تا کیش به مناسبت سالروز آزادسازی خرمشهر

تشییع با شکوه پیکر حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالرحمان یوسف‌پور در جزیره کیش

گوشی مورد انتظار K80 اولترا یک قدم به رونمایی نزدیک‌تر شد

سرمقاله وطن امروز/ جایگاه و اهمیت انرژی هسته‌ای در جهان دیجیتال آینده!

وقوع طوفان تندری و رگبار در مناطقی از اصفهان؛ هواشناسی هشدار داد

24 ساعت پخش مداوم فیلم؛ گوشی جدید ریلمی رکورد گینس ثبت کرد

سرمقاله فرهیختگان/ آینده‌نگری راهبردی دربرابرِ استراتژی مهار پیشرفت ایران

روز دزفول؛ «روز مقاومت و پایداری»

سرمقاله شرق/ علم و عمل دانشگاهیان روشنفکری علمی

سرمقاله جوان/ ارابه‌های گیدئون ابزار نسل‌کشی ملتی مقاوم

باشگاه سپاهان از «بیک زاده» شکایت می‌کند

هواشناسی فارس نسبت به خیزش گرد و خاک و وزش باد هشدار داد

خورشید، مهمان کلاس درس می‌شود / افتتاح پنل خورشیدی مدرسه صدیقه طاهره تیران‌وکرون

تأکید بر ایمنی و شاداب‌سازی مدارس غیردولتی در شورای نظارت استان اصفهان

اصلاح و تجمیع قانون جامع ایثارگران در راستای عدالت و کرامت جامعه ایثارگری است