پیام سپاهان

آخرين مطالب

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان:

طرح کاهش خطر و پاسخ به بحران در اصفهان تدوین می‌شود سیاسی

طرح کاهش خطر و پاسخ به بحران در اصفهان تدوین می‌شود
  بزرگنمايي:

پیام سپاهان - اصفهان- مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان گفت: 2 طرح مطالعاتی کاهش خطر و پاسخ به بحران با همکاری کنسرسیوم مراکز علمی و پژوهشی در استان اصفهان در حال انجام بوده است‌.

به گزارش خبرنگار مهر ، منصور شیشه فروش ظهر یکشنبه در جلسه مدیریت بحران با موضوع پیشگیری و اطفا حریق در جنگل‌ها و مراتع استان اصفهان با اشاره به اینکه 53 مخاطره در کشور توسط پژوهشگاه سوانح طبیعی شناسایی و ثبت شده است، اظهار داشت: از این تعداد 42 مخاطره طبیعی و انسان‌ساز در استان اصفهان نیز قابل وقوع است.
وی با بیان اینکه مطالعات طرح خطرپذیری استان برای هر یک از شهرستان‌ها تهیه شد، افزود: طی قراردادی که با کنسرسیوم مراکز علمی و پژوهشی بسته شد امسال 2 طرح کاهش خطر و پاسخ به بحران با استفاده از یافته‌های مطالعات 10 ساله خطرپذیری استان با هدف پیشگیری از مخاطرات و خسارات در حال انجام است که پس از تکمیل بسته‌های شهرستانی نیز لحاظ خواهد شد.
مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با اشاره به اینکه اداره منابع طبیعی محوریت انجام اموری چون کنترل حریق و بیابان زدایی و کنترل سیلاب است، خاطرنشان کرد: در قانون مدیریت بحران همه دستگاه‌ها موظفند برنامه کاهش خطر را تهیه کنند و در زمینه پیشگیری متناسب با این شرایط لازم است برنامه کاهش خطر و پاسخ به بحران حریق در شهرستان‌ها تهیه شود.
استقرار عشایر کوچ‌رو در 500 نقطه استان اصفهان
شیشه فروش بر لزوم آموزش به جوامع محلی با استفاده از ظرفیت‌های فرهنگی و اجتماعی تاکید کرد و گفت: در حال حاضر عشایر قشقایی و بختیاری از استان‌های فارس، بوشهر، کهگیلویه و بویراحمد و خوزستان وارد استان اصفهان شدند و حدود 90 درصد کوچ بهاره انجام شده است.
وی با اشاره به اینکه 60 درصد کوچ عشایر با خودرو صورت می‌گیرد، ادامه داد: در تلاش بودیم که امسال تقویم کوچ رعایت شود؛ با این حال اکنون عشایر در 500 نقطه استان اصفهان استقرار می‌یابند و وظیفه ما آموزش به آنان و توزیع پکیج و آبگرمکن های خورشیدی به عشایر است تا از قطع درختان و آتش سوزی در مراتع جلوگیری شود.
برنامه کاهش خطر و پاسخ به بحران حریق تدوین شود
مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با تاکید بر اینکه هر طرحی برای اجرا باید پیوست کاهش خطر داشته باشد، تصریح کرد: الزامات پیشگیری از آتش‌سوزی در قالب برنامه کاهش خطر و پاسخ به بحران حریق تدوین شود.
شیشه فروش با اشاره به اینکه بدلیل کاهش بارندگی و اقدامات صورت گرفته وقوع حریق در اراضی ملی استان در سال گذشته نسبت به 2 سال قبل‌تر از آن 90 درصد کاهش یافت، ابراز داشت: بر پایه اعلام مرکز پایش هواشناسی استان، کماکان 98 درصد مساحت استان درگیر کم آبی است و برغم بارش‌های خوب بهمن ماه گذشته و پوشش برف مناسب در سرشاخه‌های زاینده‌رود اما بدلیل 20 سال خشکسالی مستمر و بارگذاری بیش از حد بر حوضه زاینده رود، این رودخانه دچار آسیب شده و هم اینک 50 درصد چاه‌ها و چشمه‌های استان خشک است.
وی با بیان اینکه 360 روستای استان در حال حاضر با تانکر آبرسانی می‌شود، اضافه کرد: اگرچه بارش‌های سال زراعی امسال برابر با میانگین بارش استان است اما این شرایط احتمال وقوع حریق را افزایش می‌دهد.
امکان ایجاد پایگاه اطفا حریق هوایی در غرب و جنوب اصفهان وجود دارد
مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با اشاره به اینکه طبق پیش‌بینی هواشناسی استان تا ماه‌های شهریور و مهر امسال وزش بادهای گرم را خواهیم داشت، افزود: این شرایط سبب وقوع حریق در مراتع خواهد بود و لازم است باغبانان و کشاورزان نسبت به هرس پوشش گیاهی خشک اقدام و برگ‌های خشک را جمع آوری کنند.
شیشه فروش با تاکید بر اینکه لازم است سازمان منابع طبیعی کشور سبد اختصاصی بالگرد به استان اصفهان اختصاص دهد، گفت: امکان ایجاد پایگاه اطفا حریق هوایی در سمیرم یا فریدون‌شهر و یا چادگان وجود دارد و به هر حال درخواست ما از سازمان مناطق طبیعی کشور اختصاص یک فروند بالگرد به این استان است.
وی بر لزوم آموزش مدیران تورهای گردشگری با توجه به حجم مسافرت‌ها در ایام تعطیل تابستان توسط اداره میراث فرهنگی و گردشگری تاکید کرد و افزود: باید توجه داشت که حدود 2 میلیون هکتار عرصه‌های شکار ممنوع و چهارگانه تحت مدیریت محیط‌زیست نیز در خطر وقوع آتش‌سوزی بوده و از این رو لازم است که این اداره کل طی جلسه مدیریت بحران برنامه خود را برای پیشگیری از خطرات احتمالی اعلام کند.
مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان در ادامه اضافه کرد: در بحث آلودگی هوا محوریت کنترل و نظارت با محیط‌زیست است و طبق آمار بدست آمده طی سال گذشته 70 روز آلودگی هوا در شش ماه اول سال بدلیل خیزش گردوغبار و در شش ماه دوم 170 روز هوای آلوده دلیل آلاینده‌های منابع ثابت و متحرک بود.
اراضی ملی در 15 شهرستان استان اصفهان در خطر آتش‌سوزی است
در این جلسه همچنین ابوطالب امینی مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان اظهار داشت: با توجه به تأکیدات معاون وزیر جهاد کشاورزی در خصوص آمادگی برای اطفای حریق و با توجه به بارندگی‌های مناسب امسال لازم است در خصوص این مهم هم‌گرایی در استان داشته باشیم.
وی افزود: طبق پیش‌بینی‌ها امسال در شهرستان‌های جنوبی، غرب و شمال غرب استان که شامل 15 شهرستان از جمله سمیرم، فریدونشهر ، خوانسار، بوئین میاندشت، نطنز و همچنین شهرستان‌های کویری که جنگل‌های تاغ دارند، احتمال اینکه آتش سوزی در مراتع و جنگل‌ها داشته باشیم نسبت به سال‌های قبل بیشتر است.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان تصریح کرد: لازم است همگرایی و تکلیف هر ارگان و هر شخصی در خصوص اطفای حریق تعیین شده تا در هنگام وقوع وظیفه هر بخشی مشخص باشد.
به گزارش مهر، جلسه مدیریت بحران با موضوع پیشگیری و اطفا حریق در جنگل‌ها و مراتع استان اصفهان با حضور فرمانداران شهرستان‌های سمیرم، شهرضا، لنجان، فریدن ، چادگان، فریدونشهر ، خوانسار، بویین میاندشت، نطنز و برخوار و مسئولان سازمان آتش نشانی، راهداری، محیط‌زیست، جهاد کشاورزی و میراث فرهنگی اصفهان برگزار شد. دادستان و فرمانده نیروی انتظامی استان اصفهان در این جلسه حضور نیافتند.

لینک کوتاه:
https://www.payamesepahan.ir/Fa/News/734430/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ویدیو/ افتتاح زورخانه در منطقه ده ونک تهران

کاشان، عروس خانه‌های تاریخی ایران (فیلم)

اگر از تبلیغات داخل سیستم عامل متنفرید ویندوز 11 را آپدیت نکنید!

ترفند متفاوت آدم ربایان به دام انداختن مردم

پیش بینی وضعیت بارندگی برای آخر هفته

ماجرای تعطیلی شنبه یا پنجشنبه جنجالی شد

270 کیلوگرم فرآورده‌های خام دامی غیر بهداشتی در نایین معدوم شد

انهدام باند سرقت مسلحانه در اصفهان

توقیف 11 میلیارد ریال کالای قاچاق در نایین

فیلم| امدادرسانی هلال‌احمر نایین در روستای مغار اردستان

فیلم| بارش برف در ارتفاعات سمیرم

رقابت بیش از 64 هزار و 719 داوطلب استان اصفهان در نوبت اول آزمون سراسری 1403

معرفی برگزیدگان رویداد مدیریت مصرف آب در صنعت نساجی

17 گروه ارزیاب خسارت سیل اصفهان را برآورد می‌کنند

دکلمه زیبای خسرو شکیبایی

تعداد کاربران فعال اسپاتیفای 19 درصد رشد کرد

هوش مصنوعی شیطانی هم ساخته شد!

اسرائیل در غزه؛ جنایت پشت جنایت

پاسخ عجیب معاون وزیر کار درباره رقم دستمزد کارگران

کاهش دمای هوا در استان

گلایه اهالی روستای حمزه آباد مهاباد از وضعیت اینترنت

17 قبضه اسلحه‌کمری در پیرانشهر کشف شد

مرمت و بازسازی زورخانه ده‌ونک با قدمت بیش از یک قرن

مرکز آموزش شهروندی در شهرک منظریه شهرکرد راه‌اندازی می‌شود

برگزاری نوبت اول آزمون سراسری 1403 فردا همزمان با سراسر کشور در مهاباد+فیلم

هرروز یک سری مشکل هست!

نمایش داستان مرموز بازی INDIKA در تریلر جدید

این ویژگی امنیتی اندروید 15 شما را از اپلیکیشن‌های مشکل‌دار نجات می‌دهد

قابلیت انقلابی واتساپ معرفی شد؛ انتقال فایل بدون نیاز به اینترنت

از هوش مصنوعی تا تماس ویدیویی؛ قابلیت‌های جدید عینک متا ری-بن را ببینید

قابلیت عجیب P70 پرو را ببینید؛ عضو پرآوازه خانواده هواوی

دیوار کلاهبرداری فرو ریخت

ماجرای 4 اسیر قدیمی اسرائیلی که «ابوعبیده» از آن ها یاد کرد

تکرار یک اشتباه

تندروها در پی رسیدن به کرسی قالیباف؟

حامیان گشت ارشاد

«طوفان اقصی» کار «رئیس سازمان اطلاعات ارتش اسرائیل» را ساخت

تورم سالانه در سرازیری کانال 20 درصدی

پرداخت هزینه‌های خدماتی و درمانی بیماران سرطانی توسط دولت، به زودی

توماج صالحی به اعدام محکوم شد!

(ویدیو) لحظه تخریب یک خانه بر اثر بارندگی شدید در اصفهان

بارش باران بهاری در فولادشهر اصفهان + فیلم

تولید روزانه بیش از 170 تن زباله در مهاباد

توصیه نماینده ولی فقیه به فرماندار کاشان

آمادگی کامل سمرقند برای هرگونه همکاری در برگزاری هفته فرهنگی اصفهان

برداشت سه تُن گل محمدی ارگانیک از مزرعه تحقیقاتی دانشگاه آزاد مرکز زواره

دنیا را چقدر جدی گرفتیم !

نزدیک بشیم به هم یا نزدیک نشیم؟

فوری: رئیس‌جمهور آمریکا قانون فیلترشدن تیک‌تاک را امضا کرد

با گوشی جدید هواوی می‌توان بدون اینترنت تصویر ارسال کرد!